Ombouw 1600 naar 2 liter
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Ombouw 1600 naar 2 liter
Vandaag een bigin gemaakt van de ombouw van een standaard 1600 naar een 2 liter met injectie.
Hier zitten wel wat verschillen in, natuurlijk de gaskabel en de tank die een retour leiding moet hebben maar vooral de versnellingsbak...
Deze is 1,3 cm langer dan een 1600 bak.
Hiervoor noet het voorste gedeelte van de schakelstang gewisseld worden. Het deel onder het midden van de bus is gelijk! Gelukkig had ik nog wat liggen van een sloper maar dit is denk ik iets wat snel over het hoofd gezien wordt en wilde ik graag even delen met jullie!
Hier zitten wel wat verschillen in, natuurlijk de gaskabel en de tank die een retour leiding moet hebben maar vooral de versnellingsbak...
Deze is 1,3 cm langer dan een 1600 bak.
Hiervoor noet het voorste gedeelte van de schakelstang gewisseld worden. Het deel onder het midden van de bus is gelijk! Gelukkig had ik nog wat liggen van een sloper maar dit is denk ik iets wat snel over het hoofd gezien wordt en wilde ik graag even delen met jullie!
hoe???
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Ombouw 1600 naar 2 liter
Ja klopt, ik heb een 2.0l bak voor mijn 1641 (voornamelijk omdat de vorige moter een bak meer vermogen had). Omgekeerde dus.
Daardoor de pook verder naar voren moeten afstellen, maar voor mensen die het niet gewend zijn, is dat blijkbaar lastig.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Daardoor de pook verder naar voren moeten afstellen, maar voor mensen die het niet gewend zijn, is dat blijkbaar lastig.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Ombouw 1600 naar 2 liter
Voor de tank retour kan je 1 van de ontluchting pijpjes gebruiken. Zeker bij een doka zonder firewall
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Ombouw 1600 naar 2 liter
Je zou ook een T stuk in de brandstofleiding voor de pomp kunnen zetten waardoor de overdruk ook gewoon weg kan.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Ombouw 1600 naar 2 liter
Dat is niet zo'n goed idee, er blijft dan te lang dezelfde benzine rond circuleren.
De benzinepomp wordt namelijk ook gekoeld door de benzine die rondgepompt wordt.
Ik heb een andere bus liefhebber ooit geholpen met ombouw naar injectie, daar hebben we een extra retour in de bodem van de tank gemaakt d.m.v. een messing wanddoorvoer met slang pilaar er in te lijmen.
Retour boven in de tank zou ik niet doen.
Laatst gewijzigd door blokkever op wo apr 29, 2020 12:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Ombouw 1600 naar 2 liter
Ik heb het zo in mijn doka en werkt nu jaren prima.
Maar onderin is het mooiste.
Maar onderin is het mooiste.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Ombouw 1600 naar 2 liter
Ik zou de retour juist wel boveninmaken. Dat heb ik voor mijn diesel ook gedaan. simpelweg een doorvoorthule met rubber afknelling en je kan zo een leiding er in steken. voor mijn diesel was het wel van belang dat de retour onder vloeistof niveau eindige, omdat anders de retour leegloopt en je constant moet ontluchten voor het starten. weet zo even niet of dat voor een 2 liter injectie ook opgaat.
Waarom bovenin? veel minder kans op lekkage. lijmen en rubber icm brandstof blijft een slechte combinatie dus op de langere termijn kans op lekkage. Bij een doorvoer bovenin, heb je daar geen last mee.
Waarom bovenin? veel minder kans op lekkage. lijmen en rubber icm brandstof blijft een slechte combinatie dus op de langere termijn kans op lekkage. Bij een doorvoer bovenin, heb je daar geen last mee.
Take the planet and make it spin your way
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Ombouw 1600 naar 2 liter
We hebben het met epoxy lijm gelijmd, dat kan prima tegen benzine.
Origineel zit de retour ook onderin, en dat heeft een reden denk ik.
Wil je hem toch bovenin de tank, maak er dan een standpijp aan tot vlak boven de bodem van de tank.
Origineel zit de retour ook onderin, en dat heeft een reden denk ik.
Wil je hem toch bovenin de tank, maak er dan een standpijp aan tot vlak boven de bodem van de tank.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Ombouw 1600 naar 2 liter
Benzine kan gaan schuimen. Toch heb ik die ervaring niet.
Ook geen rare ontluchting problemen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
Re: Ombouw 1600 naar 2 liter
Mocht je een injectiekabelboom nodig hebben, ik maak ze.
Dit is geboren uit het feit dat ikzelf ook naar opzoek was, omdat mijn oude slecht was. Nieuw in Europa niet te koop en vanuit Amerika te duur en gedoe.
Als VW luchtgekoeld enthousiast en van origine Elektronicus, dacht ik die maak ikzelf. Inmiddels ervaring mee.
Alles nieuw, draden met kleurcodes, hittebestendige sleeves, nieuwe connectoren en stekers.
Word specifiek aangepast aan bouwjaar verschillen van de Bosch injectie.
Bij interesse, stuur mij maar een PB.
Dit is geboren uit het feit dat ikzelf ook naar opzoek was, omdat mijn oude slecht was. Nieuw in Europa niet te koop en vanuit Amerika te duur en gedoe.
Als VW luchtgekoeld enthousiast en van origine Elektronicus, dacht ik die maak ikzelf. Inmiddels ervaring mee.
Alles nieuw, draden met kleurcodes, hittebestendige sleeves, nieuwe connectoren en stekers.
Word specifiek aangepast aan bouwjaar verschillen van de Bosch injectie.
Bij interesse, stuur mij maar een PB.