Dubbele carb
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Dubbele carb
Als de motor straks weer in de bus hangt wil ik er iets meer vermogen uit gaan halen. De compressie is al iets hoger dan een standaard blok en er komt een 4in1 uitlaat op met rvs demper.
Nu wil ik de standaard 34pict3 carb gaan vervangen voor 2 empi carbs. Kan dit zomaar of moet de nokkenas dan ook veranderd worden? Tevens had ik begrepen dat er een breathbox gemonteerd moet worden welke op de kleppendeksel wordt aangesloten. Kan een standaard benzine pomp er wel op blijven zitten?
Ps. Zit een 123 ontsteking op met vacuüm. Kan de vacuüm aangesloten worden op deze carbs?
Nu wil ik de standaard 34pict3 carb gaan vervangen voor 2 empi carbs. Kan dit zomaar of moet de nokkenas dan ook veranderd worden? Tevens had ik begrepen dat er een breathbox gemonteerd moet worden welke op de kleppendeksel wordt aangesloten. Kan een standaard benzine pomp er wel op blijven zitten?
Ps. Zit een 123 ontsteking op met vacuüm. Kan de vacuüm aangesloten worden op deze carbs?
Laatst gewijzigd door Thijs84 op za dec 14, 2019 8:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
zij die vielen zijn gevallen
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Dubbele carb
Het kan allemaal wat jij opsomt.
Het is echter geen kwestie van alles er op schroeven en gaan, er komt wel wat "tuning" bij kijken.
Als er een "ported vacuum" aansluiting op de nieuwe carburateurs zit dan kun je het vacuüm hiervan zeker aansluiten op je ontsteking, echter zal het vacuüm wel anders reageren omdat je maar vacuüm van één cilinder pakt (deze is minder stabiel en gemiddeld zal het vacuüm lager zijn dan bij één centrale carburateur).
Ik weet niet of je toevallig een 123tune hebt?, Deze kun je dan zo programmeren dat deze hier voor compenseert, hoe een standaard 123 hier op reageert weet ik niet, dat zul je moeten testen.
Wat de nokkenas betreft, deze kun je prima blijven gebruiken, tenminste als je graag een motor wilt houden die veel moment levert bij niet te hoge toerentallen.
Heb je al een keuze gemaakt voor een uitlaat?, Ik heb onder mijn kever een CSP Python met 38 mm header en de langste cone ( kleinste doorlaat) voor een "torque boost" in de lagere en mid- range toerentallen.
Mijn motor is, op de compressie en de ontsteking na, verder nog helemaal standaard en ik merk duidelijk een verbetering in respons vergeleken met de oude uitlaat.
Laat je niet verleiden om naar grotere diameters te gaan die zijn bedoeld voor grotere motoren en hoge toerentallen.
Het is echter geen kwestie van alles er op schroeven en gaan, er komt wel wat "tuning" bij kijken.
Als er een "ported vacuum" aansluiting op de nieuwe carburateurs zit dan kun je het vacuüm hiervan zeker aansluiten op je ontsteking, echter zal het vacuüm wel anders reageren omdat je maar vacuüm van één cilinder pakt (deze is minder stabiel en gemiddeld zal het vacuüm lager zijn dan bij één centrale carburateur).
Ik weet niet of je toevallig een 123tune hebt?, Deze kun je dan zo programmeren dat deze hier voor compenseert, hoe een standaard 123 hier op reageert weet ik niet, dat zul je moeten testen.
Wat de nokkenas betreft, deze kun je prima blijven gebruiken, tenminste als je graag een motor wilt houden die veel moment levert bij niet te hoge toerentallen.
Heb je al een keuze gemaakt voor een uitlaat?, Ik heb onder mijn kever een CSP Python met 38 mm header en de langste cone ( kleinste doorlaat) voor een "torque boost" in de lagere en mid- range toerentallen.
Mijn motor is, op de compressie en de ontsteking na, verder nog helemaal standaard en ik merk duidelijk een verbetering in respons vergeleken met de oude uitlaat.
Laat je niet verleiden om naar grotere diameters te gaan die zijn bedoeld voor grotere motoren en hoge toerentallen.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Dubbele carb
Rvs uitlaat heb ik denk 2 jaar geleden gekocht in Engeland. Hier is nog niet zoveel km mee gemaakt dus deze gaat er terug op..
Op de 123 ontsteking kan ik verschillende programma's instellen.. dat wordt dan even puzzelen. Ik was wel van plan (als ik de knoop heb door gehakt) de motor dan te laten afstellen bij airhouse.
Een ombouw naar subaru spookt ook nog door mn hoofd.. maar een type1 blok blijft toch wel het mooiste..
En gezien de afstanden die ik afleg als we op vakantie gaan het makkelijkste in onderhoud/ storingen denk ik.
Op de 123 ontsteking kan ik verschillende programma's instellen.. dat wordt dan even puzzelen. Ik was wel van plan (als ik de knoop heb door gehakt) de motor dan te laten afstellen bij airhouse.
Een ombouw naar subaru spookt ook nog door mn hoofd.. maar een type1 blok blijft toch wel het mooiste..
En gezien de afstanden die ik afleg als we op vakantie gaan het makkelijkste in onderhoud/ storingen denk ik.
zij die vielen zijn gevallen
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Dubbele carb
Thijs,
Ik heb alleen ervaring met type-4 motoren, maar mijn CU liep het allerlekkerst toen ik 1 dubbele weber centraal plaatste op een zelf-gefabriceerde inlaatspruitstuk .
Makkelijk afstellen en niet duur.
Het was niet meer dan een vierkant doosje met 4 buisjes.
Ik heb alleen ervaring met type-4 motoren, maar mijn CU liep het allerlekkerst toen ik 1 dubbele weber centraal plaatste op een zelf-gefabriceerde inlaatspruitstuk .
Makkelijk afstellen en niet duur.
Het was niet meer dan een vierkant doosje met 4 buisjes.
I am Wouth and I approve this message.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Dubbele carb
Ik heb een beetje zitten inlezen en ga toch een dubbele carb monteren. Nu heb ik wel ergens gelezen dat het doghouse dan ook vervangen moet worden voor zo'n aftermarket ding omdat het anders niet past. Iemand hier ervaring mee? Moet dit echt en is de koeling dan net zo goed? Lijkt me dat de originele doghouse het beste koeld.. ze zullen hier destijds bij vw wel goed overna gedacht hebben lijkt me.
zij die vielen zijn gevallen
Re: Dubbele carb
Ik heb zelf ook een centrale weber gemonteerd met een W100 nokkenas 1641cc en een 123 ontsteking met vacuüm. Deze set wel op de rollenbank af laten stellen en dat is het geld wel waard, zeker doen.
Voor ons genoeg vermogen en koppel, we gebruiken de bus voor kampeer vakantie enzovoort.
Succes met de ombouw
Johan
Voor ons genoeg vermogen en koppel, we gebruiken de bus voor kampeer vakantie enzovoort.
Succes met de ombouw
Johan
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Dubbele carb
Je bedoeld het hele koelhuis denk ik? Het doghouse zit achter op het koelhuis en dat geeft geen problemen met dubbele carburateurs (je doelt waarschijnlijk op Weber IDF of dellorto's?)Thijs84 schreef:Ik heb een beetje zitten inlezen en ga toch een dubbele carb monteren. Nu heb ik wel ergens gelezen dat het doghouse dan ook vervangen moet worden voor zo'n aftermarket ding omdat het anders niet past. Iemand hier ervaring mee? Moet dit echt en is de koeling dan net zo goed? Lijkt me dat de originele doghouse het beste koeld.. ze zullen hier destijds bij vw wel goed overna gedacht hebben lijkt me.
Het kan zijn dat de carburateurs wat (te) weinig ruimte hebben in combinatie met het koelhuis, maar dat hangt ook van het type inlaat spruitstukken en de luchtfilters, met de juiste onderdelen kun je gewoon het originele koelhuis blijven gebruiken.