motor slaat niet aan
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
motor slaat niet aan
Sinds gisteren heb ik een probleempje met mijn motor.
De motor start, maar slaat niet aan. Bij flink doorstarten slaat hij af en toe weleens aan als ik de sleutel loslaat.
Hij loopt dan heel onregelmatig ( drie pitten) en valt stil.
Tot gisteren starten en liep hij perfect. Heb ik hem misschien verzopen?
Vanmorgen nog eens geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde verhaal.
De motor is een 1700 cc type 4. Alles is zo,n beetje vernieuwd, bougies, contactpunten enz. enz.
Iemand ideeën of tips?
De motor start, maar slaat niet aan. Bij flink doorstarten slaat hij af en toe weleens aan als ik de sleutel loslaat.
Hij loopt dan heel onregelmatig ( drie pitten) en valt stil.
Tot gisteren starten en liep hij perfect. Heb ik hem misschien verzopen?
Vanmorgen nog eens geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde verhaal.
De motor is een 1700 cc type 4. Alles is zo,n beetje vernieuwd, bougies, contactpunten enz. enz.
Iemand ideeën of tips?
motor slaat niet aan
Het kan werkelijk van alles zijn, maar ik zou om te beginnen toch even de contactpuntjes controleren... als het asje met de vier nokjes bijvoorbeeld niet gevet is kan hij snel weer verlopen na het vernieuwen. Ook zou ik even checken of de bougiekabels allemaal goed op hun plek en goed geïsoleerd zijn.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: motor slaat niet aan
Ik moet erbij vertellen dat ik gisteren, door een stomme fout, kortsluiting heb gemaakt achter het dashboard.
De kortsluiting ging naar het contactslot en de contactsleutel functioneerde niet meer.
Ik heb alles uit elkaar gehad en kon een en ander repareren.
De motor starten hierna nog enkele keren prima, daarna niet meer.
Kan het een massa probleem zijn misschien?
De kortsluiting ging naar het contactslot en de contactsleutel functioneerde niet meer.
Ik heb alles uit elkaar gehad en kon een en ander repareren.
De motor starten hierna nog enkele keren prima, daarna niet meer.
Kan het een massa probleem zijn misschien?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6361
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: motor slaat niet aan
De lampjes op het dash. doen het nog allemaal, zijn al je zekeringen nog heel,bij kortsluiting word het een stuk moeilijker om op afstand iets te kunnen zeggen over wat er fout zou kunnen zijn, je zult de hele rij af moeten werken, stroom op de bobine, contactpunten controleren op inbranden , afstand en op tijd zetten, ga je de afstand verzetten dan veranderd ook het ontstekingstijdstip, kleppen nagekeken?loekie61 schreef: ↑zo dec 08, 2019 16:09 pmIk moet erbij vertellen dat ik gisteren, door een stomme fout, kortsluiting heb gemaakt achter het dashboard.
De kortsluiting ging naar het contactslot en de contactsleutel functioneerde niet meer.
Ik heb alles uit elkaar gehad en kon een en ander repareren.
De motor starten hierna nog enkele keren prima, daarna niet meer.
Kan het een massa probleem zijn misschien?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: motor slaat niet aan
Lampjes op dash doen het nog allemaal, zekeringen zijn allemaal ook oké.
Ik vind het vreemd dat de motor, na de kortsluiting, enkele keren prima starten en aansloeg.
Ik vind het vreemd dat de motor, na de kortsluiting, enkele keren prima starten en aansloeg.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6361
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: motor slaat niet aan
Ja en nu is het een kwestie van het lijstje afwerken en afstrepen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: motor slaat niet aan
Wat heb je precies gerepareerd? Ook de contact schakelaar vervangen?
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: motor slaat niet aan
Ik neem aan dat je met contact schakelaar het witte blokje bedoeld. Dat heb ik uit elkaar gehaald om te kijken wat er mis was.
Op een van de koperen plaatjes zat gesmolten rubber van de draad die door de kortsluiting gesmolten was.
Dit heb ik schoon geschuurd en alles weer gemonteerd in de stuur kolom.
De motor starten daarna weer als voorheen. Enkele malen, daarna niet meer. ( ik hoop dat je er een beetje wijs uit komt, is moeilijk uit te leggen )
Op een van de koperen plaatjes zat gesmolten rubber van de draad die door de kortsluiting gesmolten was.
Dit heb ik schoon geschuurd en alles weer gemonteerd in de stuur kolom.
De motor starten daarna weer als voorheen. Enkele malen, daarna niet meer. ( ik hoop dat je er een beetje wijs uit komt, is moeilijk uit te leggen )
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: motor slaat niet aan
Die bedoel ik inderdaad, ik denk dat je deze beter kunt vervangen.
Je kunt ook even een test doen door even rechtstreeks 12 Volt op de plus van de bobine te zetten (de choke en elektrische sproeier moeten wel aangesloten blijven op de bobine).
Als de motor dan wel goed blijft lopen dan zit het probleem in de 12 Volt voeding naar de bobine.
De contact schakelaar lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak.
Je kunt ook even een test doen door even rechtstreeks 12 Volt op de plus van de bobine te zetten (de choke en elektrische sproeier moeten wel aangesloten blijven op de bobine).
Als de motor dan wel goed blijft lopen dan zit het probleem in de 12 Volt voeding naar de bobine.
De contact schakelaar lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak.
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: motor slaat niet aan
zo, nieuwe contactschakelaar gemonteerd. Meer hetzelfde verhaal start wel maar slaat niet aan.
Wel wil de motor af en toe, maar blijft niet lopen.
Ik heb een bougie gecontroleerd, deze is droog en zwart maar vonkt niet.
Misschien dat de bobine toch een tik heeft gehad door de kortsluiting.
Hij krijgt wel benzine dacht ik, als ik startpilot in de carbs spuit, slaat hij ook niet aan.
Wel wil de motor af en toe, maar blijft niet lopen.
Ik heb een bougie gecontroleerd, deze is droog en zwart maar vonkt niet.
Misschien dat de bobine toch een tik heeft gehad door de kortsluiting.
Hij krijgt wel benzine dacht ik, als ik startpilot in de carbs spuit, slaat hij ook niet aan.
motor slaat niet aan
Heb jij toevallig en pertronics of compufire of een andere vervanging van contact-puntjes? Deze kunnen erg slecht tegen kortsluiting
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: motor slaat niet aan
Nope, alles old school......
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: motor slaat niet aan
Zaterdag een nieuwe bobine gemonteerd.
Ook heb ik een rechtstreekse draad van de accu + naar de + van de bobine getrokken.
Het resultaat blijft hetzelfde, wel starten maar niet aanslaan.
Als de motor verzopen is, zou hij na lang starten, toch uiteindelijk weer moeten gaan lopen toch?
Hoe kan ik het beste te werk gaan?
De een zegt, starten zonder aan het gaspedaal te komen, een ander zegt, starten met het gaspedaal volledig ingetrapt....
Ook heb ik een rechtstreekse draad van de accu + naar de + van de bobine getrokken.
Het resultaat blijft hetzelfde, wel starten maar niet aanslaan.
Als de motor verzopen is, zou hij na lang starten, toch uiteindelijk weer moeten gaan lopen toch?
Hoe kan ik het beste te werk gaan?
De een zegt, starten zonder aan het gaspedaal te komen, een ander zegt, starten met het gaspedaal volledig ingetrapt....
Re: motor slaat niet aan
Eerst zeker weten dat je vonk hebt, en dat die qua timing en dwell (een beetje) klopt.
Bobine primaire kant moet iets van 4-6ohm zijn (weet niet of dat voor alle bobines hetzelfde is).
En je zou er natuurlijk 1 uit kunnen halen en kijken of hij vonkt als je hem tegen massa houdt.
Als je PDSIT carbs hebt zitten daar die solenoids op. Die moeten het ook doen. Dus spanning er op en dan moeten ze tikken. (Das ook nog niet 100% garantie, ze kunnen verstopt zitten.) Bedoeling is namelijk dat die je motor af laten slaan als je het contact uitzet.
Mij is geleerd voor het starten het pedaal even in te trappen. Als er dan nog benzine in zit spuit je acceleratie pomp alvast wat benzine je inlaat in. En je choke komt op de juiste positie te staan.
Dan benzine toevoer checken. Mechanische pomp? Heb je wel benzine in de vlotterkamers? Geen verstopte sproeiers of een vlotternaald die niet afsluit?
Bij te weinig of geen benzine zou hij wel even aan moeten gaan als je even 2sec wat remreiniger op je luchtfilter spuit en dan gauw start.
Bobine primaire kant moet iets van 4-6ohm zijn (weet niet of dat voor alle bobines hetzelfde is).
En je zou er natuurlijk 1 uit kunnen halen en kijken of hij vonkt als je hem tegen massa houdt.
Als je PDSIT carbs hebt zitten daar die solenoids op. Die moeten het ook doen. Dus spanning er op en dan moeten ze tikken. (Das ook nog niet 100% garantie, ze kunnen verstopt zitten.) Bedoeling is namelijk dat die je motor af laten slaan als je het contact uitzet.
Mij is geleerd voor het starten het pedaal even in te trappen. Als er dan nog benzine in zit spuit je acceleratie pomp alvast wat benzine je inlaat in. En je choke komt op de juiste positie te staan.
Dan benzine toevoer checken. Mechanische pomp? Heb je wel benzine in de vlotterkamers? Geen verstopte sproeiers of een vlotternaald die niet afsluit?
Bij te weinig of geen benzine zou hij wel even aan moeten gaan als je even 2sec wat remreiniger op je luchtfilter spuit en dan gauw start.
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: motor slaat niet aan
Er komt benzine door naar de ( dubbele ) carbs. Ik heb er al diverse keren start-pilot in gespoten.
Ik heb er een bougie uit gedraaid en tegen het blok gehouden tijdens het starten.
Deze heeft een onregelmatige vonk, als hij wel vonkt, ploft de motor. Nogmaals, alles is kortgeleden vernieuwd en de motor heeft tot nu perfect gelopen.
Ik heb er een bougie uit gedraaid en tegen het blok gehouden tijdens het starten.
Deze heeft een onregelmatige vonk, als hij wel vonkt, ploft de motor. Nogmaals, alles is kortgeleden vernieuwd en de motor heeft tot nu perfect gelopen.