Motor doet raar

Plaats reactie
laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Motor doet raar

Bericht door laflauwurhman » wo nov 27, 2019 21:36 pm

Tja....helaas het is knudde met de bus

Het begon met een aantal keer inhouden van de motor tijdens het rijden. Hier reed je dan eigenlijk nog net doorheen en daarna liep hij weer prima.

Nu lukt het starten nog. Daarna draait hij even stationair maar na een minuut stopt hij ermee. Met alleen pompend gasgeven blijft hij aan anders valt hij uit. Toeren maken lukt dan niet meer.
Zou het de toevoer van de benzine kunnen zijn?

In de zomer is er een elektrische benzinepomp (uit Kroatië) op gegaan. Benzinefilter is ook vervangen. Eenmaal thuis heb ik er nog een veiligheidsrelais speciaal voor de elektrische pomp tussen gezet. Hier heb ik nog zo’n 3000 km zonder problemen mee gereden. (Buiten het akkefietje waarbij benzine in mijn Carter was gelopen)

Ik moet er ook bij vermelden dat het probleem langzaam is ontstaan na een aantal keren V power getankt te hebben. Geen flauw idee of dat misschien een oorzaak zou kunnen zijn.

Heb hem al naar mijn plaatselijke garage gebracht maar hij kwam er niet uit.
T2b '79 Berlin 2ltr

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Motor doet raar

Bericht door Cali » wo nov 27, 2019 22:11 pm

Omdat je blijkbaar een andere benzinepomp hebt (daarvoor mechanisch?), zal ook de benzinedruk veranderd zijn en daarmee de verhouding lucht/benzine. Je problemen klinken voor mij als een te rijk mengsel, ofwel teveel benzine. Bij koude start heb je dat nodig, maar na even warmdraaien moet dat teruglopen anders verzuipt ie. Met pompen op het gas kan je dat even opheffen, maar daarna verzuipt ie als nog. Volgens mij een kwestie van armer afstellen en kijken of ie beter gaat lopen. Check ook of je bougies nat zijn of juist heel droog na het stilvallen (droog is goed). Andere check is of de benzinedruk op peil blijft. Dat kan je checken met een drukmeter voor een c.v. die je met een T-stuk op je benzineleiding kan plaatsen. Drukmeters zijn bij elke bouwmarkt te koop.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Motor doet raar

Bericht door Thijs84 » do nov 28, 2019 7:40 am

Al gecondoleerd of hij ergens valse lucht aantrekt? Rubbers van je inlaat zou ook dit probleem kunnen geven.
Of als de pomp en filter verstopt zaten is er misschien ook het een en ander in je carb gekomen. Kan geen kwaad deze om deze ook even te controleren.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor doet raar

Bericht door old brumax » do nov 28, 2019 11:26 am

Is het een carb of injectie?
Indien je een carb hebt ga ik voor te weinig benzine, door het pompen krijgt hij via de acceleratiepomp net genoeg benzine om te lopen, injectie is voor mij onbekend terrein!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Re: Motor doet raar

Bericht door laflauwurhman » do nov 28, 2019 20:34 pm

Mmm oké, een te rijk of een te arm mengsel dus.
Ik ga de bougies, pompje, slangen en mengsel controleren.

De bus heeft carburateurs trouwens Old Brumax. Zie dat je uit Arnhem komt, lekker dichtbij!
T2b '79 Berlin 2ltr

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor doet raar

Bericht door old brumax » do nov 28, 2019 23:46 pm

ik zou eerst de pomp testen en of er peut in de carbs komt, als hij koud is gaat ie nl op de choke en loopt ie even goed toch, zodra hij van de choke loopt is het mis, hoe zou dat komen??? denk even goed na en dan denk ik dat je het ook weet!!!!!
suc6
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Motor doet raar

Bericht door fahtal » vr nov 29, 2019 7:39 am

Of met het plaatsen van de pomp is er vuil of rubber losgekomen en voor de vlotter naald gaan zitten.

Of de pomp moet onder en bepaalde hoek.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Re: Motor doet raar

Bericht door laflauwurhman » zo feb 16, 2020 0:12 am

Beetje late reactie...
Het bleek het contactschakelaar te zijn die niet meer goed functioneerde icm een relais welke ooit “ergens” tussen is gezet om het starten te verbeteren geloof ik. Relais was niet goed meer en heb ik verwijderd. Contacschakelaar vervangen en hij rijdt weer als een dolle!!
T2b '79 Berlin 2ltr

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Motor doet raar

Bericht door EeVeeWee » zo feb 16, 2020 9:12 am

Mooi dat het opgelost is!
Dus.

Plaats reactie