T2 Bus een jaar wegzetten

Plaats reactie
JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door JDDV » di okt 29, 2019 8:16 am

Wegens verbouwing en verhuizing zal ik een tijd niet gebruik kunnen maken van mijn 2 bussen.
Ik wil de bussen februari ergens gaan stallen en ik denk dat ik de bussen voorjaar 2021 weer zal gaan gebruiken
De 1978 en 79 t2 bussen zijn nu perfect en hebben beide een onlangs gereviseerde type 4 2 liter.

Hoe katje een bus het beste wegzetten en moet ik nog ergens rekening mee houden met opstarten? en kan ik nog extra onderhoud verwachten na een jaar? Misschien is een jaar wel niet eens zo lang, maar ik ben zuinig op de bussen en wil ze graag goed houden. Bedankt voor het meedenken.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door gijsv » di okt 29, 2019 8:45 am

JDDV schreef:Wegens verbouwing en verhuizing zal ik een tijd niet gebruik kunnen maken van mijn 2 bussen.
Ik wil de bussen februari ergens gaan stallen en ik denk dat ik de bussen voorjaar 2021 weer zal gaan gebruiken
De 1978 en 79 t2 bussen zijn nu perfect en hebben beide een onlangs gereviseerde type 4 2 liter.

Hoe katje een bus het beste wegzetten en moet ik nog ergens rekening mee houden met opstarten? en kan ik nog extra onderhoud verwachten na een jaar? Misschien is een jaar wel niet eens zo lang, maar ik ben zuinig op de bussen en wil ze graag goed houden. Bedankt voor het meedenken.
Bel eens met Jeroen, die heeft een stalling!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door old brumax » di okt 29, 2019 10:07 am

Om te beginnen zou ik dan alle benzine eruit laten , die gaat nl verouderen en problemen geven in het hele systeem, vervolgens in elke tank een bus aspen 2T benzine doen en vervolgens even warm rijden zodat het goed door het hele systeem zit, het beschermd de rubber slangen tegen uitdrogen en de olie beschermd ook de tank inwendig tegen roesten en van condensvorming in de tank is volgens mij wienig last als deze op een beschutte plaats staat zonder zeer sterke temp. schommelingen, en de accu aan een druppellader of eruit halen en dan ergens opbergen met een druppellader eraan.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door JDDV » vr nov 01, 2019 21:20 pm

Dank.

Maar mengsmering in de tank en carburateurs is dat echt een goed idee?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door old brumax » vr nov 01, 2019 22:07 pm

Wat is daar op tegen, gooi jij dan maar die meik met alcohol erin als je dat beter vind, daar is eenieder vrij inmaar later niet klagen dat er roest in de tank zit en de slangen hard en poreus zijn!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door JDDV » zo nov 03, 2019 19:13 pm

Bedankt, ik had er alleen nog nooit eerder van gehoord.

Is het verder nog handig om voor zo'n lange periode de bussen op 'bokken'/assteunen te zetten? om het vierkant worden van de banden tegen te gaan?
Of zal dat binnen een jaar wel meevallen? Als je een t2 op assteunen zet gaan wel de draagarmen langdurig hangen. ik weet niet of dat nog kwaad kan.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door old brumax » zo nov 03, 2019 21:26 pm

Dat beetje hangen kan volgens mij geen kwaad, dan rusten ze op de aanslag zowel voor als achter.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door Cali » zo nov 03, 2019 22:27 pm

Ik zou hem met een jaar stilstand zeker wel op steunen zetten. Je banden krijgen sowieso een vlakke kant en ook je lagers kunnen een vlakke kant krijgen waardoor ze daarna sneller slijten. Onze bussen en zeker de campers zijn zwaarder dan andere auto's.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door old brumax » ma nov 04, 2019 13:42 pm

Ruim 300 kg per wiel is nou niet bepaald een zwaargewicht, een aanhanger zet je toch ook niet iedere keer op blokken en die word in de meeste gevallen maar een x aantal keer per jaar gebtuikt bij de meeste mensen
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: T2 Bus een jaar wegzetten

Bericht door hanhoo » za nov 23, 2019 21:26 pm

Olie verversen met goede kwaliteit olie en de motor even lekker warm laten lopen ermee. Tank vol (voorkomt roest). Stabilisatie hoeft voor een jaar niet bij benzine van tegenwoordig, maar voor de zekerheid zijn er stabilisatiemiddelen in de handel om roest en corrosie te voorkomen. Op assteunen zetten, als is het maar omdat een band misschien langzaam leegloopt. De accu thuis af-en-toe op de lader zetten. Bij opstarten eerst even op oliedruk draaien met de ontsteking los en hobbelen weer. Kijkt niet zo nauw.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie