Pagina 2 van 5

Re: E10

Geplaatst: vr okt 04, 2019 22:19 pm
door superkever
Ik leg voor de zekerheid een flesje ethanol killer in de auto, een additief voor het geval onderweg geen benzinepomp zonder ethanol te vinden is.
In die situatie kan je komen want het zijn maar een paar merken die zonder ethanol of weinog ethanol verkopen. Dan moet je toch wat.

Re: E10

Geplaatst: vr okt 04, 2019 22:39 pm
door superkever
In Tamoil Superplus 98 zit helemaal geen ethanol. Staat op hun website https://tamoil.nl/tamoil-superplus-98

Re: E10

Geplaatst: za okt 05, 2019 14:48 pm
door wouthwortel
Owww.......???

Waarom lees ik dan op hun website:

De Tamoil Superplus 98 (E5) is terug van weggeweest

want (E5) betekent toch dat er 5% ethanol in zit ??

Ethanol-vrij zou betekenen dat ze schrijven:

De Tamoil Superplus 98 (E0) is terug van weggeweest

Re: E10

Geplaatst: za okt 05, 2019 15:22 pm
door blokkever
Het betekent dat er maximaal 5% ethanol in MAG zitten, het is geen moeten dus 0% mag ook onder dezelfde naam.

Re: E10

Geplaatst: za okt 05, 2019 21:43 pm
door old brumax
superkever schreef:
vr okt 04, 2019 22:39 pm
In Tamoil Superplus 98 zit helemaal geen ethanol. Staat op hun website https://tamoil.nl/tamoil-superplus-98
Kijk hier eens ik zie iets anders volgens mij: https://tamoil.nl/wp-content/uploads/20 ... -98-E5.pdf

Re: E10

Geplaatst: zo okt 06, 2019 16:26 pm
door Cali
Ik gooi deze er altijd bij:
https://www.bardahl.nl/product/3222-e10 ... prover-nl/
Het zou de rubbers beschermen en de benzine verbeteren Vraag mij wel af in hoeverre het echt werkt. Iemand daar ervaringen mee?

Re: E10

Geplaatst: zo okt 06, 2019 17:23 pm
door mobiel70
Ik gebruik al jaren Bardahl loodvervanger in mijn oude Fiat 500. Dat werkt goed, dus heb ik wel vertrouwen in Bardahl.

Re: E10

Geplaatst: wo okt 09, 2019 9:19 am
door cybermarco
Nou, ik heb 1 tank E10 weggereden in de bus, maar verbruik ineens 1: 6,95 in plaats van 1:8 / 1:9 wat ik normaal zou hebben gehad (ritten van wat korte stukjes en wat snelweg). Afgezien van de nadelige gevolgen voor de motor is het gewoon voordeliger om er VPower of vergelijkbaar in te gooien voor die 7 cent meer per liter.

Een maat van mij had al dezelfde ervaring met een 2CV6 (250 km ipv 300 km op een tank). Even googelen leert dat er al eerder tests zijn gedaan in Duitsland waar testrijders tussen de 5 tot 10 % meerverbruik melden. Ik vraag me af waar dan de milieuwinst in zit ???

Re: E10

Geplaatst: wo okt 09, 2019 12:07 pm
door old brumax
De winst zit hem erin dat er minder aardolie gebruikt word en via de accijns is er mss ook iets meer winst voor de schatkist?!?!?!

Re: E10

Geplaatst: wo okt 09, 2019 13:51 pm
door fahtal
wat rond neuzen op internet leert dat e10 8,4% meer verbruik heeft dan oude euro 95. omdat ethanol 30% minder slagkracht heeft. e10 vs e5 betekend 3% meer verbruik.

pro e10 pagina`s raden e10 ten zeerste af voor auto`s van voor 1986 maar ook alle carberatuur auto`s of motoren(denk aan een bootje of grasmaaier)

dus pak die die dure ultimate etc. waarschijnlijk is het nog goedkoper qua verbruik.

Voordeel e10. minder schadelijke stoffen uitstoot maar dus meer verbruik dus onder de streep is dat niet duidelijk. co2 komt soms zelfs hoger uit...
ander voordeel.... in amerika hebben ze mais overschot en dus verdienen ze er goed aan om dit in onze benzine te proppen....

Re: E10

Geplaatst: wo okt 09, 2019 13:53 pm
door fahtal
mijn verbruik cijfers zijn dus moderne auto`s kan dus zijn dat met die oude rommelw aar wij mee rijden dit nog duidelijker te merken is...

kortom gooi het er niet in... ook niet in je grasmaaier
Afbeelding

Re: E10

Geplaatst: wo okt 09, 2019 14:18 pm
door fahtal
https://www.dupag.nl/producten/1-petrol ... mt001.html

Dit is wat wij gebruiken voor onze auto`s om de effecten van de ethanol op te lossen. over een maand komt er een vernieuwde versie

Re: E10

Geplaatst: wo okt 09, 2019 15:00 pm
door Thijs84
Heb ik net een land rover gekocht die 1 op 4 rijdt.. gaat het verbruik omhoog met 8.3% haha.. al is die auto al niet heel erg goed voor het milieu.. het wordt er niet beter op.. wat de t2 betreft.. misschien toch maar een moderne subaru motor inbouwen ;-)

Re: E10

Geplaatst: wo okt 09, 2019 16:07 pm
door Cali
Volgens mij is in beginsel niet hiervoor gekozen vanuit het milieu-effect, maar vanuit minder afhankelijk willen zijn van olie. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat het in Brazilie en in veel Aziatische landen nog meer wordt toegepast dan hier. Het milieu-effect is wel het laatste waar ze aan denken in dat soort landen. Maar milieu is hip en alles wordt daaronder geschaard.

Re: E10

Geplaatst: do okt 10, 2019 13:24 pm
door wouthwortel
Thijs84 schreef:
wo okt 09, 2019 15:00 pm
Heb ik net een land rover gekocht die 1 op 4 rijdt.. gaat het verbruik omhoog met 8.3% haha.. al is die auto al niet heel erg goed voor het milieu.. het wordt er niet beter op.. wat de t2 betreft.. misschien toch maar een moderne subaru motor inbouwen ;-)
Koop er dan eentje met injectie.
Die injectoren hebben, begreep ik, geen last van ethanol.