Kapotte kop, tips voor heropbouw
Geplaatst: di sep 03, 2019 10:20 am
Tijdens de vakantie had ik wat problemen met de motor, verloor veel vermogen, kruipend de bergen op. Bleek dat de contactpunten niet ver meer open gingen. Op de camping bijgesteld en ik kwam er achter dat 1 van de 2 carburateurs een schroefje mistte die de Venturi vast moest houden.
Ging daarna al beter maar op het rechte stuk wel wat misfire achtige bokjes en niet het volle vermogen. Zal wel aan de carburatie liggen dacht ik.
Anyway, bij thuiskomst de contactpuntjes vervangen door e-spark, strakke timing, daarna door met de kleppen, stonden allemaal goed. Tot ik (uiteraard als laatste) bij cilinder 3 aan kwam. Uitlaatklep is diep ingeslagen en na het verwijderen van de tuimelaaras stak hij bijna een centimeter uit
Wou de motor er van de winter toch al uit halen vanwege wat lekkages, roestig plaatwerk, slijtage bekijken etc. want na de start kwam er ook vrij veel rook, dus ik dacht aan versleten zuigerveren/klepgeleiders. Maar dat gaat dus wat eerder worden
Maargoed, nu nieuw spul uitzoeken, en ik dacht als ik er nou een topic voor maak komen er wellicht nog wat ideeën uit voort of hulp voor andere die in hetzelfde schuitje mochten belanden.
Plan voor nu is:
De boel demonteren en inspecteren.
Kan ik zonder te splitsen de krukas en nokkenas goed inspecteren? Ik heb wat speling op de krukas, maar lang niet zoveel als in het oude blok van m'n kever. Zou dus het liefste geld in m'n zak houden en de core laten voor wat het is. Anders ligt een 2L ombouw op de loer Maar dat kost toch wel erg veel geld. Onderstaande kost ongeveer 2k:
- Nieuwe koppen. Upgrade naar 1800 model, want kosten zijn vrijwel hetzelfde ten opzichte van 1700.
Bij Ahnendorp kost de standaard AMC kop 400€, gemodificeerd 500€. Nog kiezen welke...
- 1800cc cilinder/zuiger set. 1911 kan ook,maar lijkt mij niet gunstig qua warmte/duurzaamheid.
- Nieuwe uitlaat. De vintage speed modellen vind ik lekker onopvallend. CSP en Ahnendorp zijn erg zichtbaar, en komen wellicht tegen de trekhaak aan.
- Carbuateurs voorlopig laten voor wat het is (Pdsit). Geloof dat ik al gauw >1000€ kwijt ben voor een nieuwe set. En een nieuwe verdeler nodig heb. Terwijl ik bij de PDSIT zelf al nieuwe busjes heb geplaatst om speling van de gasklep vrijwel weg te krijgen.
- Lambda sonde plaatsen om storingen met de ontsteking/carburatie beter te constateren. De uitlaat heeft aan beide kanten een aansluiting, hoop dat 1 meting volstaat.
- Misschien nog een koptemperatuur sensor. Al heb ik daarvoor geen input meer vrij op de huidige "boordcomputer" (reveltronic ut-comp)
Tips/suggesties welkom, en verder zal ik proberen wat foto's te posten voor lering ende vermaek
Ging daarna al beter maar op het rechte stuk wel wat misfire achtige bokjes en niet het volle vermogen. Zal wel aan de carburatie liggen dacht ik.
Anyway, bij thuiskomst de contactpuntjes vervangen door e-spark, strakke timing, daarna door met de kleppen, stonden allemaal goed. Tot ik (uiteraard als laatste) bij cilinder 3 aan kwam. Uitlaatklep is diep ingeslagen en na het verwijderen van de tuimelaaras stak hij bijna een centimeter uit
Wou de motor er van de winter toch al uit halen vanwege wat lekkages, roestig plaatwerk, slijtage bekijken etc. want na de start kwam er ook vrij veel rook, dus ik dacht aan versleten zuigerveren/klepgeleiders. Maar dat gaat dus wat eerder worden
Maargoed, nu nieuw spul uitzoeken, en ik dacht als ik er nou een topic voor maak komen er wellicht nog wat ideeën uit voort of hulp voor andere die in hetzelfde schuitje mochten belanden.
Plan voor nu is:
De boel demonteren en inspecteren.
Kan ik zonder te splitsen de krukas en nokkenas goed inspecteren? Ik heb wat speling op de krukas, maar lang niet zoveel als in het oude blok van m'n kever. Zou dus het liefste geld in m'n zak houden en de core laten voor wat het is. Anders ligt een 2L ombouw op de loer Maar dat kost toch wel erg veel geld. Onderstaande kost ongeveer 2k:
- Nieuwe koppen. Upgrade naar 1800 model, want kosten zijn vrijwel hetzelfde ten opzichte van 1700.
Bij Ahnendorp kost de standaard AMC kop 400€, gemodificeerd 500€. Nog kiezen welke...
- 1800cc cilinder/zuiger set. 1911 kan ook,maar lijkt mij niet gunstig qua warmte/duurzaamheid.
- Nieuwe uitlaat. De vintage speed modellen vind ik lekker onopvallend. CSP en Ahnendorp zijn erg zichtbaar, en komen wellicht tegen de trekhaak aan.
- Carbuateurs voorlopig laten voor wat het is (Pdsit). Geloof dat ik al gauw >1000€ kwijt ben voor een nieuwe set. En een nieuwe verdeler nodig heb. Terwijl ik bij de PDSIT zelf al nieuwe busjes heb geplaatst om speling van de gasklep vrijwel weg te krijgen.
- Lambda sonde plaatsen om storingen met de ontsteking/carburatie beter te constateren. De uitlaat heeft aan beide kanten een aansluiting, hoop dat 1 meting volstaat.
- Misschien nog een koptemperatuur sensor. Al heb ik daarvoor geen input meer vrij op de huidige "boordcomputer" (reveltronic ut-comp)
Tips/suggesties welkom, en verder zal ik proberen wat foto's te posten voor lering ende vermaek