Vliegwielbout lager gebroken

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door Pieter » di jun 11, 2019 17:39 pm

Dank voor de goede tips. Nu heb ik de keerring in de motor vervangen, de o ring in het vliegwiel was ik inderdaad vergeten en is intussen besteld.

Doch, ik heb geen 'shimms' gevonden achter de keerring. Kan iemand mij vertellen of tonen wat dit is en hoe dit er uit hoort te zien? Alsook waar dit te bestellen gezien ik dit niet terug vind op de gekende sites.

Misschien kan iemand me zeggen over welk nr het gaat op deze foto?


Afbeelding

Bedankt allemaal!!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door old brumax » di jun 11, 2019 22:04 pm

shims zijn niet anders dan dunne stalen schijven welke om de tap vd krukas zitten en tegen de lager aan komen waartegen dan weer het vliegwiel komt, het horen er altijd 3 te zijn om slijtage zoveel mogelijk te reduceren, en ze zitten meestal tegen het lager geplakt door de olie..
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door Pieter » wo jun 12, 2019 12:12 pm

Deze zitten er dus niet bij mij. Waar ergens kan ik deze halen?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door old brumax » wo jun 12, 2019 13:33 pm

die kun je niet zomaar halen, daarvoor moet je eerst de lengtespeling op de krukas meten, het beste is dat te doen voordat je de keerring in het carter maakt en ook zonder rubber O ring het vliegwiel er op zetten en vastdraaien, nu kun je door de krukas naar voren en achteren te drukken al voelen dat daar speling op zit, de grote kunst is nu om die speling heeeel precies te meten er 0,8-
tot 0,10 mm vanaf te trekken en het restant is dus de dikte wat de drie schijven tesamen moeten hebben, deze zijn te koop bij de div. sponsoren.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door hanhoo » wo jun 12, 2019 13:52 pm

Pieter schreef:
wo jun 12, 2019 12:12 pm
Deze zitten er dus niet bij mij. Waar ergens kan ik deze halen?
Weet je het zeker? Kijk eens goed. Zitten ze niet gewoon tegen het vliegwiel of de krukas geplakt. Helemaal geen shimms heb ik nog nooit meegemaakt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door hanhoo » wo jun 12, 2019 14:02 pm

old brumax schreef:
wo jun 12, 2019 13:33 pm
die kun je niet zomaar halen, daarvoor moet je eerst de lengtespeling op de krukas meten, het beste is dat te doen voordat je de keerring in het carter maakt en ook zonder rubber O ring het vliegwiel er op zetten en vastdraaien, nu kun je door de krukas naar voren en achteren te drukken al voelen dat daar speling op zit, de grote kunst is nu om die speling heeeel precies te meten er 0,8-
tot 0,10 mm vanaf te trekken en het restant is dus de dikte wat de drie schijven tesamen moeten hebben, deze zijn te koop bij de div. sponsoren.
0,07 - 0,11 mm is de juiste waarde voor de eindspeling, laatste keer dat ik keek. En ik dacht 0,13 of 0,15 de slijtagelimiet.

De juiste methode is grofweg eerst de totale speling te meten. Dan twee shimms met een gekozen maat te plaatsen en het vliegwiel terug te plaatsen zonder keering en o-ring. Meet vervolgens het restant axiaalspeling op de krukas om de dikte van de laatste shimm te bepalen om zo op een speling van 0,07 - 0,11 mm te komen. Vervolgens vliegwiel plaatsen en nameten. Indien tevreden dan de kering, o-ring en vliegwiel terugplaatsen en nog eens nameten als controle. EMPI maakt een simpel tooltje waarmee je dit kunt meten door midden van een setje voelermaatjes. Het is niet super exact maar goed genoeg. Het EMPI onderdeelnummer is #5760.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie