Pieter schreef: ↑vr mei 17, 2019 17:27 pm
Bedankt voor alle tips en info!
Ik denk het verstandigste om te doen is de bout met lager vervangen alsook de as in de versnellingsbak en vliegwielkeerring en alles goed invetten met kopervet.
Bedankt
Geen kopervet. Het is juist het verkeerde vet die veroorzaakt heeft dat dit toplager het heeft begeven.
Je zult het nu toplager moeten vervangen, dat is inclusief de bout (dop 36 inderdaad). Nu je alles zover open hebt, is het een goed moment voor een inspectie van andere zaken.
1. Alvorens het verwijderen van de drukgroep, altijd de drukgroep markeren ten opzichte van het vliegwiel. Dit in verband met de balans.
2. Na het verwijderen van de drukgroep kun je deze inspecteren, schoonmaken en de koppelingsplaat beoordelen.
3. Beoordelen ook het druklager in de bak. Als je er een slinger aan geeft, moet hij gelijk stil staan. Blijft hij doordraaien, vervangen.
4. Verwijder het toplager van het vliegwiel maar niet voordat je de locatie van het vliegwiel op de 4 pennen op de krukas duidelijk hebt gemarkeerd. Wederom: balans.
5. Verwijder het vliegwiel en maak hem schoon.
6. Nu je dit toch open hebt, goed moment om de krukaskeering te vervangen. Mocht je het gereedschap hebben kun je ook gelijk de krukas-speling controleren. Hoe dan ook, achter de keering moeten 3 shimms zitten. Inspecteer deze of ze niet zijn versleten. Dat is simpel, als je ze in je handen hebt mogen ze niet 'klikken' als je ze beweegt. Zijn de shimms verder in orde? Dan zo terugplaatsen. Je weet immers niet of de speling het gevolg is van lagerslijtage of slechte meting bij revisie.
7. Let bij het plaatsen van een nieuwe krukaskeering erop dat deze gelijkmatig in het carter gaat. Smeer hem van tevoren even in met een beetje motorolie. Vergeet niet eerst de shimms terug te plaatsen. Er is een speciaal hulpmiddel om de keering te plaatsen. Hoe dan ook moet deze rondom helemaal aan zitten in het gat. Dus zover mogelijk naar binnen en niet gelijk aan het carteroppervlak. Ik adviseer de dubbellips siliconen versie.
8. Vergeet niet dat er in het vliegwiel een o-ring zit. Elke keer als het vliegwiel wordt verwijderd, moet deze o-ring worden vervangen. Niet vergeten dus! Mocht je willen uitshimmen, vervang de o-ring pas als je tevreden bent en plaats deze dus als laatste.
9. Plaats het vliegwiel terug op de eerder gemarkeerde positie op de krukas.
10. Het nieuwe toplager moet je nu goed invetten met een vetsoort die bestand is tegen hoge temperaturen. Gewoon lagervet volstaat niet omdat dit bij hogere temperaturen zo vloeibaar wordt dat het eruit loopt. Je moet dus een smeervet gebruiken die bestand is tegen hogere temperaturen. Ik heb een tube 'Hochleistungsfett'. Er zal vast een Nederlandse naam voor zijn. Zorg er in ieder geval voor dat het toplager volledig is verzadigd met vet.
10. Draai het toplager met de klemring erin. Ik gebruik voor geruststelling altijd een beetje draadborgmiddel (Loctite 243).
11. Het toplager dient vast gedraaid te worden op 350Nm. Gebruik een momentsleutel of leen deze. Dit moet je echt even met zijn tweeën doen. Ga niet met een lucht sleutel in de weer, dat veroorzaakt teveel schade.
12. Zet de koppelingplaat terug met centreerhulpstuk. Zonder dit hulpstuk krijg je maar met moeite de motor erin.
13. Plaat de drukgroep terug op de eerder gemarkeerde positie. Draai deze gelijkmatig kruislings aan en zet op moment (18Nm).
14. Schuur en maak de prise-as van de versnellingbak schoon en smeer deze in met hetzelfde vet als je voor het toplager hebt gebruikt.
15. Plaats de motor terug.
Happy driving!