Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Plaats reactie
Gebruikersavatar
_ferry_
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door _ferry_ » za mar 02, 2019 8:26 am

Ik merk dat mijn carburateurs brandstof lekken. Vooral zichtbaar en te ruiken als hij even stilstaat. Pakkingen enzo heb ik vervangen, daarbij de oude vlotter naald gehouden en schoongeblazen omdat die repro dingen van mindere kwaliteit zijn (geen kogeltje op het uiteinde). Nu sluit hij op zich wel, maar misschien voor 95% ofzo, waardoor de brandstof tank langzaam leeg hevelt via de carburateur.
Tijdens het rijden is dat geen ramp, het verbruik is dan waarschijnlijk hoger dan wat er doorheen lekt, maar bij stilstand stroomt het dan dus langzaam over. Of moet zo'n naald echt 100% afsluiten?

Dus ik vroeg mij af:
Ik heb een elektrische brandstofpomp, en wellicht dat daardoor de verbinding "open" is alwaar een mechanische ook meteen een soort scheiding heeft door het pompmembraam en terugslagklep in de pomp?

Zou er iets van een klepje te verkrijgen zijn die het hevelen/doordrukken kan voorkomen? Wellicht een klein terugslagklepje, die verder niet teveel van invloed is op de brandstofdruk.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5048
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door old brumax » za mar 02, 2019 10:07 am

Waarom wil je er van alles bij in gaan zetten, die vlotternaald moet gewoon afsluiten punt.....
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 1650
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door eelke » za mar 02, 2019 11:27 am

Niet een te sterke pomp waardoor de naald iets open geperst wordt?
hoe???

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6591
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door hanhoo » za mar 02, 2019 13:50 pm

Een vlotter naald moet afsluiten. Doet hij dat niet dan is de vlotter naald defect, niet juist afgesteld of de brandstofdruk is te hoog.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5048
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door old brumax » za mar 02, 2019 19:41 pm

hanhoo schreef:
za mar 02, 2019 13:50 pm
Een vlotter naald moet afsluiten. Doet hij dat niet dan is de vlotter naald defect, niet juist afgesteld of de brandstofdruk is te hoog.
Hij lekt door als hij stil staat, dan kan er nooit een te hoge brandstofdruk zijn toch?? :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 1650
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door eelke » za mar 02, 2019 19:45 pm

Daar heb je een punt...
hoe???

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 3905
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door wouthwortel » zo mar 03, 2019 12:48 pm

old brumax schreef:
za mar 02, 2019 19:41 pm
hanhoo schreef:
za mar 02, 2019 13:50 pm
Een vlotter naald moet afsluiten. Doet hij dat niet dan is de vlotter naald defect, niet juist afgesteld of de brandstofdruk is te hoog.
Hij lekt door als hij stil staat, dan kan er nooit een te hoge brandstofdruk zijn toch?? :mrgreen:

De benzinetank ligt hoger dan de vlotterkamer van de carbs.
Type 4 motor toch??
Dan drukt het gewicht van de benzine zich door die slecht afsluitende vlotternaald heen.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5048
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door old brumax » zo mar 03, 2019 15:21 pm

Hij lekt door als hij stil staat, dan kan er nooit een te hoge brandstofdruk zijn toch?? :mrgreen:
[/quote]


De benzinetank ligt hoger dan de vlotterkamer van de carbs.
Type 4 motor toch??
Dan drukt het gewicht van de benzine zich door die slecht afsluitende vlotternaald heen.
[/quote]

Dat is dus precies wat er gebeurd, maar de druk is maar heel weinig met dat kleine beetje vloeistof verschil dat moet een vlotternaald zonder problemen tegen kunnen houden, waarschijnlijk is de naald gaan roesten door lang stilstand omdat Ferry aangaf dat hij hem doorgeblazen had dus rommel zal het wss niet zijn, ik gok op roest.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
_ferry_
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door _ferry_ » ma mar 04, 2019 14:47 pm

Okee, dan ga ik ze vervangen. Ik dacht, misschien dat die dunne benzine er altijd een beetje langs sijpelt en de mechanische pomp het leeglopen voorkomt. Maar ik begrijp dat ze dus gewoon 100% moeten afsluiten. Met een keertje doorblazen was het al een stuk minder (als ik de pomp aanzette begonnen ze eerst harder te lekken.... ) maar er kan best wat hardnekkige vervuiling of slijtage zijn.

Maar ik had nog wat pict carburateurs liggen, daarin zaten iets andere vlotternaalden, niet met zo'n balletje. Maar wel in goede staat en van Solex, dus geen repro. Heb ze doorgeblazen, ultrasoon gereinigd, en met een lampje geïnspecteerd. Die er vanavond maar eens in klussen. (Ik check even of ze qua hoogte hetzelfde zijn)

Hoop dat het helpt! Hij lekt nu benzine uit de carburateur, zweet olie uit het oliedeksel, en bij de versnellingsbak keerringen dus het kartonnetje ligt er niet voor niks :P Tijd vrijd maken om dat allemaal aan te pakken.

Gebruikersavatar
_ferry_
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door _ferry_ » di mar 05, 2019 9:24 am

Naald ventielen gewisseld. Daarna had ik alsnog lekkage, vooral als de pomp aan stond droop het flink door. Via de gasklepdeel kwam het dan naar buiten gelopen, maar een deel liep natuurlijk ook de kop in.
Vervolgens nog een paar keer de carburateur losgehad enzo, kanalen doorblazen, het 0.5mm gaatje bovenin doorgeprikt. Pakking tussen gasklepdeel en carburateur verwisseld, de 2 schroeven waarmee die aan elkaar zaten bleken ook vrij los te zitten. En daarna lekte het niet meer.
Nu heb ik er pas echt weer vertrouwen in als ik een paar keer gereden heb. Maar heb er wel hoop op.
Vermoed dat als de vlotterkamer vol stond hij via de venturi of acceleratie pomp afhevelde. Wellicht dat die pakking tussen gasklephuis en carburateur die niet goed afdichtte.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door fahtal » di mar 05, 2019 10:06 am

Ik heb ooit een klein stukje rubber van de benzine slang (waarschijnlijk bij het erop schuiven los gelaten) in het af te dichten gat van de vlotter naald gehad. dan blijft die lekken of juist te weinig benzine geven.

maar inderdaad losse schroeven en brakke pakkingen helpen niet. af en toe je neus in de motor ruimte steken dan merk je uit eindelijk wel dat de benzine stank afneemt. ook bougies checken of die de juiste kleur hebben.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4255
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door jerupke » za mar 09, 2019 1:14 am

Even een vraag voor extra uitleg:
Je spreekt over erger lekken bij stilstaan, bedoel je dan dat de auto stil staat en de motor stationair draait, of dat de motor ook stil staat (en ook nog of de brandstofpomp dan wel of niet pompt)

Mijn electrische VDO pomp levert namelijk 1,9bar terwijl de kadrons maximaal 0,8Bar kunnen hebben. (Mechanische pomp levert ca 0,6Bar).
Om dit te verhelpen heb ik een reduceer tussn pomp en kadrons gezet.

Maar dat is dus alleen van toepassing als je met stilstaan bedoelt dat de motor en/of pomp wel nog draait. (Of juist heeft gedraaid waardoor de druk in de toevoerleiding nog hoog is)

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.


(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
_ferry_
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door _ferry_ » zo mar 10, 2019 12:32 pm

Ik bedoelde daarmee eigenlijk dat als hij even stil heeft gestaan en ik weer in de garage kwam dan hing er nogal een benzine lucht.

Maar dinsdag heb ik ze dus nagelopen. En toen ik gisteren weer in de garage kwam rook het niet meer naar benzine. Spruitstukken droog, gasklep droog, zag er goed uit. Dus als ik eerdaags een ritje heb gemaakt en het blijft goed, dan zal het wel opgelost zijn.

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4255
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Pdsit brandstof lekkage bij stilstand

Bericht door jerupke » zo mar 10, 2019 13:06 pm

_ferry_ schreef:Ik bedoelde daarmee eigenlijk dat als hij even stil heeft gestaan en ik weer in de garage kwam dan hing er nogal een benzine lucht.

Maar dinsdag heb ik ze dus nagelopen. En toen ik gisteren weer in de garage kwam rook het niet meer naar benzine. Spruitstukken droog, gasklep droog, zag er goed uit. Dus als ik eerdaags een ritje heb gemaakt en het blijft goed, dan zal het wel opgelost zijn.
Lekker!

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie