Kachel slangen / buizen
Geplaatst: di jan 22, 2019 22:11 pm
Hoi,
Onlangs heb ik het interne materiaal van de kunststof verwarmingsbuizen gerepareerd, omdat het gaas doorgerot was, en omdat ik het een minder fijn idee vind dat er asbestringen in het warme lucht systeem zitten. Wellicht hebben anderen er nog wat aan (let op : nog niet getest )
Onderdeel nummers originele plastic buizen (voor type 4 motor):
211-255-357
211-255-358
Voor deze reparatie heb je ongeveer 0,7m meter Truma VR72 hete lucht slang / kachelslang nodig en 8 rubber ringen ter vervangen van de asbestringen:
111-819-945
-Kachelslang op maat maken, ongeveer 5 cm korter dan de plastic buizen. De buis kan je een stuk uitrekken en indrukken, dus het komt niet heel nauw.
-Nieuwe rubbers er in doen ter vervanging van de asbest ringen. Ik heb de zwarte van https://www.wagenteile.de en de grijze van https://www.vwheritage.com/. De zwarten zijn van betere kwaliteit! (dikker uitgevoerd).
-Wikkel daarna isolatie materiaal er om heen. Ik heb het gekleurde materiaal hergebruikt, maar niet het witte materiaal dat tegen het originele ijzeren gaas aan zit -> EDIT: het gekleurde materiaal begon toch een beetje te stinken, een blusdeken (van glaswol) doet het een stuk beter!
-De plastic buis er omheen doen en nog een set rubbers aan de uiteinden monteren.
In een eerdere poging heb ik geprobeerd de hete lucht slang tussen de rubbers en de plastic buis proberen te klemmen, maar omdat de hete lucht buis heet wordt ben ik bang dat de plastic buis zal smelten. In bovenstaande oplossing zit er een rubber tussen de plastic buis en de hete lucht buis.
Als iemand het wil proberen, zie hieronder (Op deze manier blijft de boel wel net wat beter zitten, en je hebt maar 4 rubbers nodig):
-Slangen ongeveer 3,5cm korter maken dan plastic buizen, uiteinden uitrekken en platdrukken met een tang
-isolatie materiaal eromgeen en terugstoppen in de plastic buis
-Nieuwe rubbers monteren, opletten dat de hete lucht buis tussen het rubber en het plastic is geklemd.
Groeten,
Jan Willem
Onlangs heb ik het interne materiaal van de kunststof verwarmingsbuizen gerepareerd, omdat het gaas doorgerot was, en omdat ik het een minder fijn idee vind dat er asbestringen in het warme lucht systeem zitten. Wellicht hebben anderen er nog wat aan (let op : nog niet getest )
Onderdeel nummers originele plastic buizen (voor type 4 motor):
211-255-357
211-255-358
Voor deze reparatie heb je ongeveer 0,7m meter Truma VR72 hete lucht slang / kachelslang nodig en 8 rubber ringen ter vervangen van de asbestringen:
111-819-945
-Kachelslang op maat maken, ongeveer 5 cm korter dan de plastic buizen. De buis kan je een stuk uitrekken en indrukken, dus het komt niet heel nauw.
-Nieuwe rubbers er in doen ter vervanging van de asbest ringen. Ik heb de zwarte van https://www.wagenteile.de en de grijze van https://www.vwheritage.com/. De zwarten zijn van betere kwaliteit! (dikker uitgevoerd).
-Wikkel daarna isolatie materiaal er om heen. Ik heb het gekleurde materiaal hergebruikt, maar niet het witte materiaal dat tegen het originele ijzeren gaas aan zit -> EDIT: het gekleurde materiaal begon toch een beetje te stinken, een blusdeken (van glaswol) doet het een stuk beter!
-De plastic buis er omheen doen en nog een set rubbers aan de uiteinden monteren.
In een eerdere poging heb ik geprobeerd de hete lucht slang tussen de rubbers en de plastic buis proberen te klemmen, maar omdat de hete lucht buis heet wordt ben ik bang dat de plastic buis zal smelten. In bovenstaande oplossing zit er een rubber tussen de plastic buis en de hete lucht buis.
Als iemand het wil proberen, zie hieronder (Op deze manier blijft de boel wel net wat beter zitten, en je hebt maar 4 rubbers nodig):
-Slangen ongeveer 3,5cm korter maken dan plastic buizen, uiteinden uitrekken en platdrukken met een tang
-isolatie materiaal eromgeen en terugstoppen in de plastic buis
-Nieuwe rubbers monteren, opletten dat de hete lucht buis tussen het rubber en het plastic is geklemd.
Groeten,
Jan Willem