Pagina 1 van 1

Keuze motorblok

Geplaatst: wo dec 26, 2018 9:53 am
door Friso
In mijn bus ligt een motor met teveel krukas speling. 0,021. Mm. Ben de compressie werd ook minder. Dus ben opzoek gegaan naar een ander blok. Bij toeval kwam ik bij een oud ijzer boer 2 keer een brandweerpomp motor tegen met het motornummer 126a Afbeelding. Dus een laag bod gedaan en ze beide over kunnen nemen!

Hier 1 van de 2
Afbeelding

Na wat schoonmaak werk en meerwerk kom ik op de volgende krukas speling:

Blok met bus ophang punten: 0,015 mm speling
Blok zonder ophang punten. 0,010mm speling

Eigenlijk is het mooiste om het blok met de ophang punten In de bus te hangen, alleen dat blok heeft al speling tegen de slijtgrens.

Ander optie is het ander blok erin zonder de ophang punten en dan de steun aan de olie pomp maken.

Wat denken jullie wat het beste is?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Keuze motorblok

Geplaatst: wo dec 26, 2018 11:09 am
door hanhoo
Mijn ingeving zou zijn de best passende te kiezen en deze preventief te splitsen en te reviseren. Een speling van 0,10mm of 0,15mm zegt nog niet zoveel als je niet weet hoe de rest van de staat van het blok is. Een blokje met 0,15mm speling met betere zuigers/cilinders/kleppen loopt altijd nog beter van een blokje met 0,10mm en slechte compressie.

Keuze motorblok

Geplaatst: wo dec 26, 2018 11:16 am
door Friso
Ben ik helemaal met jou eens Hanhoo, ik wil in ieder geval de zuigerveren vervangen bij het blok wat in de bus komt. Alleen splitsen.. is weer veel extra werk, en kosten

Heb de olie deksel aan de onderkant van 1 van de motoren gedemonteerd en in het blok gekeken met een camera, het blok ziet er vanbinnen werkelijk nieuw uit!! En zit een urenteller bij met 84 uur gelopen. Dan denk ik dat splitsen niet nodig is snap je? Dit blok heeft trouwens wel de 0,015 mm speling.

Re: Keuze motorblok

Geplaatst: wo dec 26, 2018 11:40 am
door old brumax
Waarom niet gewoon het blok met de steunen dus die kant en klaar is erin gehangen en rijden met die hap, dan kun je zien hoe hij zich gedraagt olieverbruik enz, er weer uit plukken en uit elkaar trekken is snel gedaan maar dan........

Re: Keuze motorblok

Geplaatst: wo dec 26, 2018 13:52 pm
door wouthwortel
Kun jij deze 2 motoren in jouw werkplaats laten koudstarten?
Dan kun je namelijk de compressie meten; weet je weer meer!

Dat samen met het advies van Hanhoo en de slimme tip van Old Brumax, maakt de beslissing stukken makkelijker!

Re: Keuze motorblok

Geplaatst: wo dec 26, 2018 18:31 pm
door Friso
Ja dat kan ik! Heb een startbok.
Heb bij 1 motor de compressie getest en die was niet goed, vandaar dat ik ook nieuwe zuigerveren wil plaatsen. En als er dan echt iets niet goed is bij de cilinders zie ik dat met het vervangen van de zuigerveren.

Kan natuurlijk door de lange stilstand dat er wat is met de zuigerveren. Denk ik

Re: Keuze motorblok

Geplaatst: vr dec 28, 2018 9:06 am
door Thijs84
Ben benieuwd of zuigerveren het probleem zijn.
In mijn kever heb ik ook een 126a blok hangen welke ook 84 uur heeft gedraaid. Heb de carb, inlaat, verdeler, dynamo en uitlaat vervangen. Blok loopt nog steeds verschrikkelijk ellendig.

Re: Keuze motorblok

Geplaatst: vr dec 28, 2018 9:09 am
door Friso
Oo dat is raar. Ik ga proberen morgen het andere blok aan de startbok te hangen en kijken wat daar de compressie van is.

Heb jij al eens een compressie test gedaan op jou zuigers? Er moet toch een probleem te vinden zijn ergens dan.

Re: Keuze motorblok

Geplaatst: vr dec 28, 2018 11:43 am
door wouthwortel
Friso schreef:
wo dec 26, 2018 9:53 am
. Dus ben opzoek gegaan naar een ander blok. Bij toeval kwam ik bij een oud ijzer boer 2 keer een brandweerpomp motor tegen met het motornummer 126a Afbeelding.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zijn brandweerpomp-motoren niet bedoeld als "vast toerental" motoren?
Lopen ze daarom misschien in een auto zo beroerd?

Re: Keuze motorblok

Geplaatst: vr dec 28, 2018 13:54 pm
door old brumax
Vergeet niet dat een brandweerpomp veel sneller op is dan een normale motor omdat de brandweer hem opstart en gelijktijdig word ie ook vol belast ondanks dat ie nog koud is waardoor er versneld slijtage optreed.
En buiten dat, een motor die al jaren stilstaat moet je niet verwachten dat die meteen weer perfect loopt , dat kan even duren of hij gaat het nooit goed doen, dan zit er niets anders op dan uit elkaar trekken en reviseren, vandaar mijn suggestie van inbouwen en domweg gaan rijden.

Re: Keuze motorblok

Geplaatst: vr dec 28, 2018 17:24 pm
door hanhoo
De 126a industriemotor heeft een compressieverhouding van 7.7:1. Dat ligt hoger dan de standaard 7.2:1 van de 1600 enkelpoort motor die in auto's werd gebruikt. Dezelfde motor met deze specificaties is volgens mijn informatie ook geleverd in de VW type 3, maar dan wel met twee enkele carburateurs. Deze liggen dan ook bovenop de cilinderkop en niet met het lange inlaatspruitstuk en een centrale geplaatste carburateur.

Ik kan mij dus zo voorstellen dat dit lastig af te stellen is en niet lekker lopend te krijgen is. In ieder geval ben je in redelijk niemandsland als het gaat om carburateurkeuze en de juiste sproeierbezetting.

De 1600 enkelpoort in mijn Kever heb ik destijds met de bouw naar 7,5:1 gebracht (de standaard specificatie van een dubbelpoort). Daar heb ik aardig moeten knutselen om de juiste sproeierbezetting te krijgen, in combinatie met een 34PICT carburateur. Die is dus een maatje groter dan wat standaard op een 1600 enkelpoort aanwezig is. De koeling heb ik omgebouwd naar dubbelpoort doghouse. Op de rollenbank wel 58,4PK in plaats van de standaard 44 :D . Alleen het nadeel dat door de krappe inlaat het bij 4500tpm echt wel op is.

De industriemotor is inderdaad gemaakt voor een beperkt toerenbereik en direct op een fix hoger toerental dan (auto)stationair koppel te leveren. Echter bij mijn beste weten is het draaiend gedeelte inwendig, op de hogere compressieverhouding na, gelijk.

Als je toch de koppen eraf gaat halen, meet dan gelijk de compressieverhouding. Met vulringen of het uithollen van de cilinderkop kun je deze dan verlagen naar 7,2:1 zodat je met standaard 1600 enkelpoort specificaties werkt. Een alternatief is 7,5:1, maar dan zal je moeten knutselen met een 34PICT carburateur en de juiste sproeierbezetting. Je kan het ook 7,7:1 laten, en dan 2 enkele Webers plaatsen en laten afstellen op een testbank. Bij die laatste twee opties raadt ik je ook aan om de dubbelpoorts doghouse oliekoeler, koelbeplating en fan te plaatsen.