Pagina 1 van 1

gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: wo nov 21, 2018 23:04 pm
door JDDV
Ik heb een kennis die ik help met zijn bus.
Hij heeft bij zijn bus een gereviseerde 1700 type 4 motor gekocht.
Die motor loopt voor geen meter en heeft hee weinig power.

Ik heb om te beginnen de compressie even gemeten;
CYL no-PSI
1-90
2-90
3-85
4-90
Compressie voor een 1700 type 4 heeft volgnes Haynes nieuwe compressie waarden 100-135PS en afkeurgrens 85PSI.
Mijn maat heet de verkoper hiermee geconfronteerd en vertelde dat dat altijd het geval is bij revisie en dat de motor eerst moet 'inlopen' na revisie.

Wat zeggen jullie, een nieuw opgebouwde motor met compressie rond de slijtagewaarden? Is daar wat ernstigs mis mee?

Dank voor het meedenken

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: do nov 22, 2018 12:49 pm
door Busfever
Hoi JDDV

Toch wel bij warme motor?
Kleppen staan juist afgesteld?
Wat/ waneer /hoe is er gereviseerd en door wie?

Hierna kan je altijd nog naar:
Als je echt wilt weten wat je motor kan ga naar speed center Geldermalsen.

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: do nov 22, 2018 13:36 pm
door hanhoo
Klinkt nog niet als zorgelijk. Is laag qua waardes, maar wel consistent. Was de motor warm tijdens de meting? Hoeveel kilometer is het sinds de revisie? Bougies er allemaal uit en de gasklep vol open tijdens meten? Is de meter al eens gebruikt op een andere motor als vergelijk?

Hoe dan ook: het onderlinge verschil is klein en de compressie is consistent. Dat moet prima kunnen lopen en mag geen motor veroorzaken die 'voor geen meter loopt'. Het is in ieder geval onvoldoende om de mening van de verkoper daarmee in twijfel te trekken.

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: do nov 22, 2018 23:51 pm
door JDDV
Dank voor de reactie.
Warm en met kleppen gesteld, Carbs open, alle bougies eruit.
De motor is met de bus meegekomen vanuit de USA, revisiefirma en verhaal verder onbekend.
De motor heeft sinds revisie nu paar uur gelopen.

Het bijzondere is dat de motor onbelast (in vrij of met koppeling) lekker op toeren komt en goed loopt.
Rijdend komt de motor niet top toeren en houdt in. Accelereert niet lekker.
Beetje alsof hij top 3 poten loopt (dit al controleert dmv bougiekabels lostrekken en dit is niet het geval)

Wanneer moet een bus na revisie de voorgeschreven compressie halen?

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: vr nov 23, 2018 11:36 am
door Thijs84
Je hebt het in je verhaal over carbs. 2 dus. Zijn deze wel afgesteld.. als ik je verhaal zo lees denk ik dat je het eerder daar moet gaan zoeken. Vooral als de motor uit Amerika komt. Daar stellen ze de motor volgens mij altijd een stuk "zuiniger" af.

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: za nov 24, 2018 7:53 am
door fahtal
Ik zou het bij de ontsteking zoeken. Slechte vonk

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: za nov 24, 2018 18:13 pm
door JDDV
Dank, zal alle zaken eens nalopen.
Toch blijf ik het een raar verhaal vinden. Gereviseerd en zo'n lage compressie.

Bedankt weer

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: za nov 24, 2018 22:12 pm
door old brumax
JDDV schreef:
za nov 24, 2018 18:13 pm
Dank, zal alle zaken eens nalopen.
Toch blijf ik het een raar verhaal vinden. Gereviseerd en zo'n lage compressie.

Bedankt weer
Lijkt mij geen logisch verhaal , een motor reviseren en dan zonder ermee te rijden naar het buitenland verkopen???

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: za nov 24, 2018 22:56 pm
door vicky
hallo allemaal
ik heb een vraagje ik heb hier op dit forum een afbeelding van een claxon gevonden dat ook op de motor kan geplaatst worden met politie geluid brand geluid en nog veel meer.
het is voor mijn vader en dieje heeft de afbeelding gezien en tegen mij (de dochter)gezegd zo wil ik er ene dus nu was mijn vraag ik ben al lid nu van het forum wie kan mij helpen te vinden de persoon van wie deze claxon is ik dacht te lezen thijs?
zo ja waar kan ik dieje bestellen?
hopelijk vind ik het

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: zo nov 25, 2018 9:22 am
door Thijs84
Hi vicky,
Probeer hier even een apart topic voor te openen.. misschien kan de forum moderator hier je bij helpen.
Ik heb idd ooit zo'n ding gehad. Was destijds te koop bij de action.
Zoek op Google even op
"Auto sirene met 6 verschillende tonen"

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: zo nov 25, 2018 11:34 am
door Rolf
Lekker makkelijk, een motor verkopen als gereviseerd zonder dat te kunnen bewijzen. Dan hoor je het als verkoper wat mij betreft als 'motor met onbekende achtergrond' te verkopen.

Aangezien hij onbelast goed loopt, maar belast niet, zou je het moeten zoeken in de factoren die veranderen bij belasting. Carburateur(s) of distributeur afstellen 'volgens het boekje' en eens kijken of/wat er veranderd?

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: zo nov 25, 2018 22:40 pm
door vicky
Thijs84 schreef:
zo nov 25, 2018 9:22 am
Hi vicky,
Probeer hier even een apart topic voor te openen.. misschien kan de forum moderator hier je bij helpen.
Ik heb idd ooit zo'n ding gehad. Was destijds te koop bij de action.
Zoek op Google even op
"Auto sirene met 6 verschillende tonen"


Hoe maak ik iets nieuw aan?

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: di nov 27, 2018 12:22 pm
door Stuart
En een paar uur gelopen? Hoeveel km na de revisie? Een blok moet minstens 500 km lopen voordat het enigzins is ingelopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: wo nov 28, 2018 12:52 pm
door Busfever
Tip: 2

Met draaiende motor remmenreiniger spuiten rondom de cabs en inlaat spruitstukken.( niet er in natuurlijk) Voorzicht ermee remmmen reiniger is ook brandbaar bij terugslag!!!!

Loopt hij op in toeren, dan weetje dat je daar moet beginnen.

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Geplaatst: wo dec 05, 2018 20:57 pm
door hanhoo
JDDV schreef:
do nov 22, 2018 23:51 pm
Dank voor de reactie.
Warm en met kleppen gesteld, Carbs open, alle bougies eruit.
De motor is met de bus meegekomen vanuit de USA, revisiefirma en verhaal verder onbekend.
De motor heeft sinds revisie nu paar uur gelopen.

Het bijzondere is dat de motor onbelast (in vrij of met koppeling) lekker op toeren komt en goed loopt.
Rijdend komt de motor niet top toeren en houdt in. Accelereert niet lekker.
Beetje alsof hij top 3 poten loopt (dit al controleert dmv bougiekabels lostrekken en dit is niet het geval)

Wanneer moet een bus na revisie de voorgeschreven compressie halen?
Maakt niet zoveel uit eerlijk gezegd. De waardes die jij beschrijft liggen zo dicht bij elkaar dat dit niet de oorzaak van een rotte loop kan zijn. Ook een versleten motor met lage compressie moet goed kunnen rijden als de compressie waardes zo dicht bijelkaar liggen. Zorgen zou ik me pas maken als je 3 cilinders op 90 psi hebt en eentje op 60. Of als alles ruim onder de 70 psi komt.

Wat je eigenlijk zegt is dat je niets van de motor weet. Dan weet je niet met welke beweegreden en onderdelen deze is opgebouwd. Ik kreeg ooit een zo genaamde 1600 die niet stationair wilde lopen op een 34 PICT 3 enkele carburateur. Pas toen ik hem openmaakte bleek het een 1776cc te zijn met een Engle W130 nokkenas. Dat loopt dus nooit op een enkele standaard carb.

Je zou hem eens op een testbank kunnen laten zetten en kijken of de CO en Lambda waardes OK zijn. Wellicht helpt een betere sproeierbezetting met de gasresponse en de loop. Helaas heb ik geen testbank, want zou het wel leuk vinden er naar te kijken.