gereviseerde motor met lage compressie

Plaats reactie
JDDV
Actief Lid
Berichten: 315
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door JDDV » wo nov 21, 2018 23:04 pm

Ik heb een kennis die ik help met zijn bus.
Hij heeft bij zijn bus een gereviseerde 1700 type 4 motor gekocht.
Die motor loopt voor geen meter en heeft hee weinig power.

Ik heb om te beginnen de compressie even gemeten;
CYL no-PSI
1-90
2-90
3-85
4-90
Compressie voor een 1700 type 4 heeft volgnes Haynes nieuwe compressie waarden 100-135PS en afkeurgrens 85PSI.
Mijn maat heet de verkoper hiermee geconfronteerd en vertelde dat dat altijd het geval is bij revisie en dat de motor eerst moet 'inlopen' na revisie.

Wat zeggen jullie, een nieuw opgebouwde motor met compressie rond de slijtagewaarden? Is daar wat ernstigs mis mee?

Dank voor het meedenken

Gebruikersavatar
Busfever
Nieuweling
Berichten: 48
Lid geworden op: zo okt 26, 2014 6:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Odijk
Contacteer:

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door Busfever » do nov 22, 2018 12:49 pm

Hoi JDDV

Toch wel bij warme motor?
Kleppen staan juist afgesteld?
Wat/ waneer /hoe is er gereviseerd en door wie?

Hierna kan je altijd nog naar:
Als je echt wilt weten wat je motor kan ga naar speed center Geldermalsen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6618
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door hanhoo » do nov 22, 2018 13:36 pm

Klinkt nog niet als zorgelijk. Is laag qua waardes, maar wel consistent. Was de motor warm tijdens de meting? Hoeveel kilometer is het sinds de revisie? Bougies er allemaal uit en de gasklep vol open tijdens meten? Is de meter al eens gebruikt op een andere motor als vergelijk?

Hoe dan ook: het onderlinge verschil is klein en de compressie is consistent. Dat moet prima kunnen lopen en mag geen motor veroorzaken die 'voor geen meter loopt'. Het is in ieder geval onvoldoende om de mening van de verkoper daarmee in twijfel te trekken.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

JDDV
Actief Lid
Berichten: 315
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door JDDV » do nov 22, 2018 23:51 pm

Dank voor de reactie.
Warm en met kleppen gesteld, Carbs open, alle bougies eruit.
De motor is met de bus meegekomen vanuit de USA, revisiefirma en verhaal verder onbekend.
De motor heeft sinds revisie nu paar uur gelopen.

Het bijzondere is dat de motor onbelast (in vrij of met koppeling) lekker op toeren komt en goed loopt.
Rijdend komt de motor niet top toeren en houdt in. Accelereert niet lekker.
Beetje alsof hij top 3 poten loopt (dit al controleert dmv bougiekabels lostrekken en dit is niet het geval)

Wanneer moet een bus na revisie de voorgeschreven compressie halen?

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3578
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door Thijs84 » vr nov 23, 2018 11:36 am

Je hebt het in je verhaal over carbs. 2 dus. Zijn deze wel afgesteld.. als ik je verhaal zo lees denk ik dat je het eerder daar moet gaan zoeken. Vooral als de motor uit Amerika komt. Daar stellen ze de motor volgens mij altijd een stuk "zuiniger" af.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10208
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door fahtal » za nov 24, 2018 7:53 am

Ik zou het bij de ontsteking zoeken. Slechte vonk
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

JDDV
Actief Lid
Berichten: 315
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door JDDV » za nov 24, 2018 18:13 pm

Dank, zal alle zaken eens nalopen.
Toch blijf ik het een raar verhaal vinden. Gereviseerd en zo'n lage compressie.

Bedankt weer

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5166
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door old brumax » za nov 24, 2018 22:12 pm

JDDV schreef:
za nov 24, 2018 18:13 pm
Dank, zal alle zaken eens nalopen.
Toch blijf ik het een raar verhaal vinden. Gereviseerd en zo'n lage compressie.

Bedankt weer
Lijkt mij geen logisch verhaal , een motor reviseren en dan zonder ermee te rijden naar het buitenland verkopen???
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

vicky
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: za nov 24, 2018 22:47 pm

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door vicky » za nov 24, 2018 22:56 pm

hallo allemaal
ik heb een vraagje ik heb hier op dit forum een afbeelding van een claxon gevonden dat ook op de motor kan geplaatst worden met politie geluid brand geluid en nog veel meer.
het is voor mijn vader en dieje heeft de afbeelding gezien en tegen mij (de dochter)gezegd zo wil ik er ene dus nu was mijn vraag ik ben al lid nu van het forum wie kan mij helpen te vinden de persoon van wie deze claxon is ik dacht te lezen thijs?
zo ja waar kan ik dieje bestellen?
hopelijk vind ik het

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3578
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door Thijs84 » zo nov 25, 2018 9:22 am

Hi vicky,
Probeer hier even een apart topic voor te openen.. misschien kan de forum moderator hier je bij helpen.
Ik heb idd ooit zo'n ding gehad. Was destijds te koop bij de action.
Zoek op Google even op
"Auto sirene met 6 verschillende tonen"
zij die vielen zijn gevallen

Rolf
Actief Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door Rolf » zo nov 25, 2018 11:34 am

Lekker makkelijk, een motor verkopen als gereviseerd zonder dat te kunnen bewijzen. Dan hoor je het als verkoper wat mij betreft als 'motor met onbekende achtergrond' te verkopen.

Aangezien hij onbelast goed loopt, maar belast niet, zou je het moeten zoeken in de factoren die veranderen bij belasting. Carburateur(s) of distributeur afstellen 'volgens het boekje' en eens kijken of/wat er veranderd?

vicky
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: za nov 24, 2018 22:47 pm

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door vicky » zo nov 25, 2018 22:40 pm

Thijs84 schreef:
zo nov 25, 2018 9:22 am
Hi vicky,
Probeer hier even een apart topic voor te openen.. misschien kan de forum moderator hier je bij helpen.
Ik heb idd ooit zo'n ding gehad. Was destijds te koop bij de action.
Zoek op Google even op
"Auto sirene met 6 verschillende tonen"


Hoe maak ik iets nieuw aan?

Stuart
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: za jul 09, 2016 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door Stuart » di nov 27, 2018 12:22 pm

En een paar uur gelopen? Hoeveel km na de revisie? Een blok moet minstens 500 km lopen voordat het enigzins is ingelopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Busfever
Nieuweling
Berichten: 48
Lid geworden op: zo okt 26, 2014 6:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Odijk
Contacteer:

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door Busfever » wo nov 28, 2018 12:52 pm

Tip: 2

Met draaiende motor remmenreiniger spuiten rondom de cabs en inlaat spruitstukken.( niet er in natuurlijk) Voorzicht ermee remmmen reiniger is ook brandbaar bij terugslag!!!!

Loopt hij op in toeren, dan weetje dat je daar moet beginnen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6618
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: gereviseerde motor met lage compressie

Bericht door hanhoo » wo dec 05, 2018 20:57 pm

JDDV schreef:
do nov 22, 2018 23:51 pm
Dank voor de reactie.
Warm en met kleppen gesteld, Carbs open, alle bougies eruit.
De motor is met de bus meegekomen vanuit de USA, revisiefirma en verhaal verder onbekend.
De motor heeft sinds revisie nu paar uur gelopen.

Het bijzondere is dat de motor onbelast (in vrij of met koppeling) lekker op toeren komt en goed loopt.
Rijdend komt de motor niet top toeren en houdt in. Accelereert niet lekker.
Beetje alsof hij top 3 poten loopt (dit al controleert dmv bougiekabels lostrekken en dit is niet het geval)

Wanneer moet een bus na revisie de voorgeschreven compressie halen?
Maakt niet zoveel uit eerlijk gezegd. De waardes die jij beschrijft liggen zo dicht bij elkaar dat dit niet de oorzaak van een rotte loop kan zijn. Ook een versleten motor met lage compressie moet goed kunnen rijden als de compressie waardes zo dicht bijelkaar liggen. Zorgen zou ik me pas maken als je 3 cilinders op 90 psi hebt en eentje op 60. Of als alles ruim onder de 70 psi komt.

Wat je eigenlijk zegt is dat je niets van de motor weet. Dan weet je niet met welke beweegreden en onderdelen deze is opgebouwd. Ik kreeg ooit een zo genaamde 1600 die niet stationair wilde lopen op een 34 PICT 3 enkele carburateur. Pas toen ik hem openmaakte bleek het een 1776cc te zijn met een Engle W130 nokkenas. Dat loopt dus nooit op een enkele standaard carb.

Je zou hem eens op een testbank kunnen laten zetten en kijken of de CO en Lambda waardes OK zijn. Wellicht helpt een betere sproeierbezetting met de gasresponse en de loop. Helaas heb ik geen testbank, want zou het wel leuk vinden er naar te kijken.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie