Luchtkleppen vast

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Luchtkleppen vast

Bericht door Cali » di okt 30, 2018 23:32 pm

Op mijn type4 motor zijn een tijdje geleden de luchtkleppen vastgezet. Dit om te voorkomen dat ze dichtvallen en omdat er toch geen thermostaat op zit. Nu wil ik er wel een thermostaat op gaan zetten, maar dan moeten die kleppen natuurlijk los. Is daar een manier voor zonder de motor eruit te halen? De hele opbouw moet er denk ik af om de bovenste platen los te maken, om dan pas bij de kleppen uit te komen. Wat is de makkelijkste manier hiervoor? Enig idee ook hoe die kleppen doorgaans vastgezet worden?

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door gijsv » wo okt 31, 2018 8:57 am

Ik vind dit een vaag verhaal, op een type 4 werken de kleppen namelijk andersom dan op een type 1, deze zullen dus niet dichtvallen, vastzetten is een verhaal wat bij de type 1 gebeurt bij demontage thermostaat, bij type 4 niet nodig. Ik zou dus eerst nagaan of dit daadwerkelijk wel het geval is.

Om bij de kleppen te komen gaan natuurlijk het makkelijkst met de motor naast de bus, maar dit is niet noodzakelijk als je een inspectieluik hebt. je kan er met wat moeite bij met de motor erin. Door het inspectieluik kan je luchtfilter e.d. demonteren, als je geluk hebt kan je de carbs laten zitten, anders moeten die er ook af. Daarna kan je eenvoudig de boven beplating loshalen, de kleppen inspecteren/losmaken en alles weer goed zetten. Door de beperkte ruimte geen fijn klusje, maar ik heb het wel eens zo gedaan.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door old brumax » wo okt 31, 2018 10:36 am

gijsv schreef:
wo okt 31, 2018 8:57 am
Ik vind dit een vaag verhaal, op een type 4 werken de kleppen namelijk andersom dan op een type 1, deze zullen dus niet dichtvallen, vastzetten is een verhaal wat bij de type 1 gebeurt bij demontage thermostaat, bij type 4 niet nodig. Ik zou dus eerst nagaan of dit daadwerkelijk wel het geval is.

Om bij de kleppen te komen gaan natuurlijk het makkelijkst met de motor naast de bus, maar dit is niet noodzakelijk als je een inspectieluik hebt. je kan er met wat moeite bij met de motor erin. Door het inspectieluik kan je luchtfilter e.d. demonteren, als je geluk hebt kan je de carbs laten zitten, anders moeten die er ook af. Daarna kan je eenvoudig de boven beplating loshalen, de kleppen inspecteren/losmaken en alles weer goed zetten. Door de beperkte ruimte geen fijn klusje, maar ik heb het wel eens zo gedaan.
Ook bij een1 type vallen de kleppen open als de thermostaat kaduk is, heb een aantal laren rondgereden zonder en ook zonder vastzetten, de veer trekt de kleppen open maar als die breekt of op een andre manier in het ongerede raakt dan krijg je wss een probleem.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door Cali » wo okt 31, 2018 12:08 pm

De kleppen zitten wel vast in elk geval. Ik heb een injectie, dus de luchtmeter en zo kan er makkelijk af. Alleen de luchtverdeler is nogal lastig. Volgens mij zitten ook de injecties zelf dicht op de bovenste luchtplaten. Dus volgens mij heb ik weinig ruimte om het plaatmateriaal los te halen zonder alles los te koppelen. Of kan dat wel denk je? Want dan ga ik het gewoon proberen. Ik hoef alleen maar te kijken hoe de kleppen vastzitten, losmaken en klaar.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door gijsv » wo okt 31, 2018 16:12 pm

Je zal wel veel moeten loskoppelen, anders krijg je die beplating niet los, bij carbs ging het prima, bij injectie weet ik onvoldoende om te zeggen of het kan

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door Cali » wo okt 31, 2018 18:41 pm

Nu wordt bij de Eend in de winter een doek gehangen voor de luchtventilatie. De type4 is weliswaar een heel andere motor, maar toch. Ik zou een extra 'winter'rooster kunnen maken waarin de toestroom van lucht naar de motor beperkt wordt. Dat rooster moet dan natuurlijk wel van sterk materiaal zijn. Of de lucht nu na of vóór de ventilator wordt tegengehouden maakt niet heel veel uit lijkt me. Ik bedoel dan natuurlijk niet de oren van buiten, maar de koeling naar de motor toe.
De temperatuur van de olie kan ik verder goed bijhouden. Heeft iemand dat weleens geprobeerd bij de T2? Heeft dat effect?

Ik weet dat er hier veel fanaten zijn van de originele thermostaat, maar dat kost behoorlijk wat als de motor eruit moet.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door old brumax » wo okt 31, 2018 20:06 pm

Ventilator afdekken en lekker gaan rijden, heb je de verwarming iig wel lekker warm, hard blazen zal die dan helaas niet doen en ook niet zo gek lang ben ik bang voordat hij vastloopt!! :shock: 8-)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door Cali » wo okt 31, 2018 22:29 pm

Helemaal afdekken lijkt mij ook niet handig nee, maar voor een deel. En die verwarming heb ik niet nodig. Daar heb ik een heater voor. Ben het ook niet van plan bij die 15 graden van nu, maar eerder bij onder 5. Dan wordt ie momenteel gewoonweg niet warm. Zeker niet boven 60 graden.
Waarom zou ie vastlopen als ik de temperatuur in de gaten kan houden en hij maar deels is afgedekt? Met de kleppen dicht heb je toch hetzelfde?

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door gijsv » do nov 01, 2018 7:54 am

Ik reed toen ik net 18 was in een trabant, 2-cilinder luchtgekoeld, hier draaide je in de winter de luchtfilter om, de opening pakte dan warme i.p.v koude lucht. Ik vermoed (zonder enige reden) dat in de eend het rooster wordt afgedekt om de lucht warmer te krijgen, maar dat er voldoende andere luchtstromen zijn. Dat laatste is juist bij vw niet het geval omdat de motor achterin zit.

Bij een standaard type 4 heb je dit ook, het luchtfilter heeft een klep waarmee ie warmere en koudere lucht kan aanzuigen (heb ik niet meer ivm montage andere carburateurs)

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door old brumax » do nov 01, 2018 10:32 am

Cali schreef:
wo okt 31, 2018 22:29 pm
Helemaal afdekken lijkt mij ook niet handig nee, maar voor een deel. En die verwarming heb ik niet nodig. Daar heb ik een heater voor. Ben het ook niet van plan bij die 15 graden van nu, maar eerder bij onder 5. Dan wordt ie momenteel gewoonweg niet warm. Zeker niet boven 60 graden.
Waarom zou ie vastlopen als ik de temperatuur in de gaten kan houden en hij maar deels is afgedekt? Met de kleppen dicht heb je toch hetzelfde?
Dan maak je een denkfout, de kleppen dicht betekend niet dat ze helemaal dicht zitten, ze sluiten maar gedeeltelijk af, als je iets voor de fan maakt dan word de luchtstroom wel helemaal geblokkeerd, klein verschil maar met dramatische gevolgen :mrgreen:
Bij een eend en ook andere auto's werd er een gedeelte van de gril afgedekt in de koude periode zodat de koude rijwind niet rechtstreeks in de fan blaast maar de fan en ook de radiator bij andere auto's bleef altijd vrij.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door Cali » do nov 01, 2018 16:53 pm

Of ik maak een denkfout of jij leest niet goed :mrgreen: . Ik heb het over DEELS afdekken. ZoAls gewoonlijk ook gebeurd met de kleppen dicht.

Bij mijn type 4 geen mogelijkheid voor warme luchtaanvoer hoor. Alleen maar het dichtzetten van de luchtkleppen.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door wouthwortel » vr nov 02, 2018 17:17 pm

Cali schreef:
di okt 30, 2018 23:32 pm
Op mijn type4 motor zijn een tijdje geleden de luchtkleppen vastgezet. Dit om te voorkomen dat ze dichtvallen en omdat er toch geen thermostaat op zit.
Zit het veertje nog op de as van de kleppen?
Zou rechts moeten zitten.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door Cali » za nov 03, 2018 10:48 am

Ja het veertje zit er wel op. Maar verder zit het vast.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door hanhoo » di nov 06, 2018 9:48 am

Cali schreef:
di okt 30, 2018 23:32 pm
Op mijn type4 motor zijn een tijdje geleden de luchtkleppen vastgezet. Dit om te voorkomen dat ze dichtvallen en omdat er toch geen thermostaat op zit. Nu wil ik er wel een thermostaat op gaan zetten, maar dan moeten die kleppen natuurlijk los. Is daar een manier voor zonder de motor eruit te halen? De hele opbouw moet er denk ik af om de bovenste platen los te maken, om dan pas bij de kleppen uit te komen. Wat is de makkelijkste manier hiervoor? Enig idee ook hoe die kleppen doorgaans vastgezet worden?
Wat is de beweegreden om er alsnog een thermostaat op te zetten. Ga je in de winter rijden?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Luchtkleppen vast

Bericht door Cali » di nov 06, 2018 14:23 pm

Ja dat is inderdaad de reden. Als de zon schijnt in de winter wil ik er vaker op uit gaan trekken. Het is een camper.

Plaats reactie