Gasstift lpg

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Gasstift lpg

Bericht door old brumax » ma dec 24, 2018 15:09 pm

Wil ik toch even een "nabrander" plaatsen, @ hans, je hebt bijna helemaal (is contradictie ik weet het) gelijk behalve 1 punt,
de gasstift is niet verboden maar mag niet meer nieuw in gebouwd worden in een nieuwe installatie, dat is toch net even anders, zels rij ik al 24 jaar met deze installatie rond en die word dus ook regelmatig apk gekeurd en ook goedgekeurd zonder problemen.
Waar ik mij altijd errug over verbaas is het fijt dat de tank kennelijk nooit hoeft te worden ge-herkeurd, op het moment van inbouwen mocht hij niet ouder zijn dan 5 jaar, de vulslang mocht niet ouder zijn dan 2 jaar en deze zit er dus al 24 jaar onder dus..........
Tegenwoordig mag een gebruikte installatie die ouder is dan 2 jaar zelfs al niet meer ingebouwd worden en zelf inbouwen is al helemaal uit den boze, not done , en verboden, hou zou het toch komen dat er zo weinig auto's op LPG rijden denk je......
90% door de regelzucht vanuit onze o zo milieubewuste regering en een gedeelte lobbywerk van gasinbouwers, dat is mijn menig die ik niet kan bewijzen maar de enigste logische verklaring dat het zo moeilijk gemaakt word om op de meest milieuvriendelijke manier auto te rijden
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Gasstift lpg

Bericht door blokkever » ma dec 24, 2018 16:23 pm

Volgens de RDW mag zelf inbouwen nog steeds hoor: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... uig-bouwen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Gasstift lpg

Bericht door old brumax » ma dec 24, 2018 16:43 pm

Bedankt, dat wist ik niet, er was mij verteld dat dat niet meer zelf mocht, blijft het probleem dat je geen gebruikte installatie die ouder is dan 2 jaar mag inbouwen of er moet een keuringscertificaat overlegd worden dat de installatie nog aan de eisen voldoet!
Blijft het belachelijke dat een eenmaal ingebouwde installatie er een leven lang in kan blijven zitten zolang de tank , als die onder de auto hangt maar niet gaat roesten, want dat mag dan weer niet, even stralen en epoxy er op dan istie wel weer goed en dat mag dan weer wel :shock: :mrgreen:
De tijd dat ik mij daar echt druk om kon maken is wel zo'n beetje voorbij maar soms................
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Gasstift lpg

Bericht door wouthwortel » ma dec 24, 2018 20:44 pm

En om het allemaal nog gekker te maken:

een gasstift IN de uitlaat mag niet,
een gasstift OP de uitlaat mag wel :o :o

en ja, die functioneert ook als de uitlaat eenmaal warm is!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Gasstift lpg

Bericht door old brumax » ma dec 24, 2018 23:43 pm

De gasleiding een aantal malen om de demper draaien en event. met glastape afplakken werkt ook!
Heb alleen geen idee hoe de RDW er tegen aan kijkt?!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Gasstift lpg

Bericht door hanhoo » di dec 25, 2018 14:30 pm

De strekking van het ingezonden bericht was: het zelf knutselen aan een LPG installatie is onverantwoord en levensgevaarlijk. Dit topic is openlijk te vinden op internet, en mensen die dit lezen moeten weten dat wat de topicstarter aanknutselt onverantwoord is. Derhalve heb ik de reactie ook geplaatst.

Ik als technische commissie namens de club distantieer mij van dit soort praktijken. Wat eenieder voor zichzelf doet, moet hij of zij zelf weten. Het is een vrij forum. Maar ik vind het, zeker na de uitleg die ik per e-mail kreeg, onverantwoord. Een LPG lek is velen malen gevaarlijker dan een benzine lek. Mits op een juiste wijze ingebouwd is LPG een van de goedkoopste en schoonste brandstoffen en met wat aanpassingen lopen onze blokjes er goed op. Maar laat inbouw en onderhoud alsjeblieft aan een ervaren en kundig persoon/bedrijf over en beknibbel niet op de veiligheid van de installatie. Als een flesje afdichtingsvloeistof al teveel is... I rest my case.

@Jeroen: niks ten nadele van jou, maar alsjeblieft kijk uit wat je doet. Het gaat mij erom dat we niet als forum/club promoten om op deze wijze zelf te werken aan een LPG installatie. :D
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Gasstift lpg

Bericht door blokkever » di dec 25, 2018 20:15 pm

Ik heb zelf niet zo'n beste ervaring met een een bepaald erkend LPG inbouw station , ik heb meerdere malen terug moeten komen en nog was het prutswerk (zie mijn busverhaal
Ik vind het zwaar overdreven om te zeggen dat zelf knutselen aan een LPG installatie levensgevaarlijk is, je moet echter wel weten wat je doet maar dat geld evengoed voor knutselen aan benzine brandstof systemen. (Ik denk dat door slechte benzine brandstof systemen meer auto's affikken dan door LPG)
Je zult dus wel begrijpen dat ik het grotendeels niet eens ben de inzender van het stuk.
Laat ieder lekker zelf bepalen wat hij doet. Als je LPG laat inbouwen door een erkend inbouwer vertrouw dan ook niet blind dat alles goed voor elkaar is.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk




Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Gasstift lpg

Bericht door old brumax » di dec 25, 2018 21:09 pm

LPG rijden is voor mij net zo als fietsen voor een ander, heb jarenlang na de apk keuring via een bepaalde goed aangeschreven staande garage mijn auto en ook van mijn zoon en dochter weer helemaal opnieuw moeten inregelen omdat de garage vond dat ze niet goed afgesteld waren, een auto kwam een keer van de keuring en die wou niet harder meer dan 85km/u maar wle een verbruik van 1-4a5 , na het nodige afstellen kwam ik op 1-12 en 135km/u ook geen enkel probleem dus................
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Gasstift lpg

Bericht door hanhoo » wo dec 26, 2018 11:04 am

@blokkever en @old brumax: als amateur sleutelaar ben ik het helemaal met jullie eens. Zoals blokkever schrijft: 'je moet echter wel weten wat je doet'. Ik schrok even van het bericht omdat een niet forum-lid dit openlijk op een zoekmachine heeft gevonden. Vandaar dat ik het tegengeluid geplaatst heb. :D
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Gasstift lpg

Bericht door old brumax » wo dec 26, 2018 11:32 am

hanhoo schreef:
wo dec 26, 2018 11:04 am
@blokkever en @old brumax: als amateur sleutelaar ben ik het helemaal met jullie eens. Zoals blokkever schrijft: 'je moet echter wel weten wat je doet'. Ik schrok even van het bericht omdat een niet forum-lid dit openlijk op een zoekmachine heeft gevonden. Vandaar dat ik het tegengeluid geplaatst heb. :D
Is het niet een beetje overdreven om daar van te schrikken, iedereen weet toch dat iedere letter die op het internet ingetikt word door en ander is op te zoeken of te vinden, er zijn erger dingen op het net te vinden als je een beetje rondstruind, ik kan jouw bezorgdheid wel begrijpen en gedeeltelijk ook delen maar we moeten niet denken dat we de wereld beter of veiliger maken door dergelijke dingen niet te posten, ik zie het meer als een stimulans om voorzichtiger te zijn als meer mensen meedenken, dan komen er soms ook andere dingen naar boven waar je zelf niet zo 1 2 3 aan gedacht hebt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Gasstift lpg

Bericht door mobiel70 » wo dec 26, 2018 22:36 pm

Ik ken me niet in de technische details, daar heb ik onvoldoende verstand van. Maar ik denk dat de waarschuwing van Hans terecht is: als je niet voor 120% weet wat je doet, blijf dan van die gasinstallatie af. Ik kan me niet voorstellen dat je het risico van ellende voor jezelf of onschuldige omstanders wilt lopen.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
DieHardSofty
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 25, 2016 12:34 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Gasstift lpg

Bericht door DieHardSofty » do jun 20, 2019 14:42 pm

Dag eenieder, er zijn nogal wat reacties bijgekomen bij mijn topic. Bezorgde, afwijzende, verstandige, raadgevende, kritische reakties. Waarvoor dank natuurlijk. Nu, na een aantal maanden rondgereden te hebben met mijn opgelapte gasstift wil ik, voor de apk en goede zeden, een nieuwe stift monteren en de slangen vervangen. Bij het de- en her monteren was er in het inwendige toch de nodige slijtage te zien. Waarschijnlijk door de zuren die in 20 jaar het metaal aan hebben getast. Het oplappen was ook bedoeld als tijdelijke oplossing maar nu is het tijd voor nieuw spul. De stift komt straks ook, ipv in de uitlaat, aan de buitenkant. Hij start met koude motor zonder enig probleem dus dat zal zondermeer ook werken.

Echter.... verdampingsstiften schijnen nog maar op éen plek in België gemaakt te worden. En maar mondjesmaat. Daar ben ik achter gekomen door er eentje te bestellen, te wachten, te bellen, te wachten etc.
Nu weet ik dat levering écht heel erg op zich gaat laten wachten
De bus weer op benzine zetten is geen optie. Kenteken verteld immers... lpg.

Kortom... gezocht... verdampingsstift.
Wie o wie.... groet, Jeroen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Gasstift lpg

Bericht door old brumax » do jun 20, 2019 18:57 pm

Kan de mijne echt niet missen, geen dag! :mrgreen: Ga gewoon keuren en kijk wat ze er van zeggen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
DieHardSofty
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 25, 2016 12:34 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Gasstift lpg

Bericht door DieHardSofty » do jun 20, 2019 21:25 pm

Oproep op mp, binnen het uur een reaktie en....
komt zaterdag eentje binnen. Jammer niet weg dit weekeinde maar... mij hoor je niet mopperen!

Van die mensen, daar word ik echt blij van!

Gebruikersavatar
DieHardSofty
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 25, 2016 12:34 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Gasstift lpg

Bericht door DieHardSofty » ma jun 24, 2019 11:02 am

Afbeelding

Gasstift bovenop de uitlaat gelast met kap erover
om 'm uit de rijwind te houden. Geen bubbeltje te zien
na montage slangen. Start prima, proefrondje
prima, nu nog de snelweg. Maar eerst morgen de Apk.

Plaats reactie