Motorophanging rubbers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
koosschut
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: za aug 08, 2009 0:02 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Castricum

Motorophanging rubbers

Bericht door koosschut » do jul 05, 2018 12:03 pm

2liter motor, automaat, t2b 77, camperbusje
Rubbers waarop motor staat zijn doorendoor kapot (zijn nooit vervangen). Nu blijkt vervanging een hele klus: motor moet eruit. Nooit gedaan, hoewel ik liever zoveel mogelijk zelf doe (hobby enzo...)
Is dit te doen als winterklus? Zijn er in omgeving Castricum sleutelaars die ik dan soms om advies kan vragen? Gr Koos
[color=#408000]'luchtgekoeld met automaat is tuffen op geluid' [/color]

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Motorophanging rubbers

Bericht door Tom1980 » do jul 05, 2018 12:53 pm

Miss ook iets om op een sleuteldag van de Brabantse Sleuteldagen (Den Bosch) te doen. Dat is altijd de laatste zaterdag van de maand bij VW dealer Van den Udenhout. De klas moet wel in 1 dag geklaard zijn maar dat is denk ik wel te doen. Er worden wel vaker (type 1) motoren uitgebouwd om wat werkzaamheden te verrichten (zoals het vervangen van pakkingen en rubbers) en daarna weer in te bouwen.

Ik heb zelf (helaas) alleen ervaring met het in en uitbouwen van type 1 motoren. Volgens mij staat er op de website van Ratwell wel een duidelijke uitleg. http://www.ratwell.com/technical/EngineRemoval.html

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motorophanging rubbers

Bericht door old brumax » do jul 05, 2018 14:48 pm

Volgens mij moet het ook kunnen zonder het hele blok eruit te halen dat laatste kan iig wel bij een typ 1 motor!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Motorophanging rubbers

Bericht door fahtal » do jul 05, 2018 16:08 pm

@brumaxnee de uitlaat zit in de weg die moet er vanaf geloof ik en misschien nog wel wat meer.

@tom en dan zul je net zien dan er een draad eind knapt en dan zit je in een klus garage met een probleem....

maar het is goed te doen. op zich is het alleen boutjes en moertjes los draaien.

let wel je hebt een automaat dus eerst de koppel omvormer los maken alvorens je de motor van de bak trekt. door de automaat is het wel makkelijker om de motor te laten zakken dan bij een handgeschakelde bak. ook minder klooien om hem weer juist op de price as te krijgen.

verder van de voren misschien wat wd40 spuiten op de uitlaat draadeinden zodat deze al wat los geweekt zijn.

Echter hoe erg rammelt de motor nu en hoeveel ben je vanplan om te gaan rijden tot de winterstop...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
koosschut
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: za aug 08, 2009 0:02 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Castricum

Re: Motorophanging rubbers

Bericht door koosschut » do jul 05, 2018 18:30 pm

@tom, dank voor sleuteldagidee, is er dan iemand bij die ervaring heeft met uitbouwen 2 liter cj motor met automaat? Ik overweeg nog je aanbod, thx, is een mooie combi om hobby met anderen te delen
@oldbrumax , ik ga ervan uit dat motor deels van zijn plek moet, hoor ik van meerdere, maar twijfel. Moet de motor uitgebouwd of is deels opschuiven genoeg
@fahtal, motor uitbouwen dus. Versnellingsbak laten zitten. Waarom is de motor van een automaat makkelijker uit te bouwen
[color=#408000]'luchtgekoeld met automaat is tuffen op geluid' [/color]

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motorophanging rubbers

Bericht door old brumax » do jul 05, 2018 19:22 pm

Was er vanuit gegaan dat de beugel eraf kon zonder de motor uit te hoeven bouwen maar kennelijk gaat dat niet, bij een 1600 kun je met een steeksleutel tussen de uitlaat en blok net de bouten lossen en zo de beugel weghalen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
koosschut
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: za aug 08, 2009 0:02 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Castricum

Re: Motorophanging rubbers

Bericht door koosschut » do jul 05, 2018 20:46 pm

@fahtal toerental stationair nu 850 toeren, was rond de 550. Maar blijkt nu ook meer te trillen tijdens stationair lopen. Na onderzoek bleken rubbers kapot, de bus had er apk voor afgekeurd kunnen worden. Advies van Maurice is om nieuwe rubbers te monteren, en tot reparatie geen lange vakantie rit te doen, wel weekenden.
[color=#408000]'luchtgekoeld met automaat is tuffen op geluid' [/color]

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Motorophanging rubbers

Bericht door gijsv » vr jul 06, 2018 7:30 am

Kan zonder de motor te lossen, je moet evt. wel wat delen demonteren, is dus een afweging wat meer tijd kost. Paar jaar geleden heeft de garage het voor mij gedaan met de motor erin. (type 4)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Motorophanging rubbers

Bericht door fahtal » vr jul 06, 2018 10:24 am

gijsv schreef:
vr jul 06, 2018 7:30 am
Kan zonder de motor te lossen, je moet evt. wel wat delen demonteren, is dus een afweging wat meer tijd kost. Paar jaar geleden heeft de garage het voor mij gedaan met de motor erin. (type 4)

precies het kan wel maar of het makkeljker is... maar inderdaad als je geen middelen hebt om de motor te laten zakken is het te doen.

een automaat zit vast met een meeneemplaat of flex plate op de koppel omvormer. dat zijn 3 schroefjes los draaien. en dan kan die bijna direct vertikaal zakken. bij een handbak moet de motor of koppeling van de price as afgetrokken worden daardoor moet die eerst dus horizontaal zeg 10 cm voordat die vertikaal kan. dat is net die lastige uitlaat, trekhaak en olie vulpijp die je moet demonteren.

verder is 550 toeren veel te laag voor een automaat. ik geloof dat die zelfs op 900 toeren moet. hoger dan een handbak in iedergeval.

inderdaad dus korte ritten voordat je meer gaat slopen door het trillen. ik zou er zelf als je de tijd voor hebt een weekend voor vrijplannen. eerst eens een uurtje eronder gaan liggen en kijken wat er allemaal los moet. doe je het op de gijs manier dus uitlaat demonteren met de motor erin of de hele motor eruit.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie