Oliedruk meten
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Oliedruk meten
Ik heb dezelfde ervaring. Mijn blok ook kapot door te warm worden. Koeling bleek geblokkeerd
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: Oliedruk meten
Ik heb hetzelfde gehad, koelkanalen bleken verstopt met rotzooi en stof. Kost helaas een hoop centen inderdaad. Tegenwoordig met temperatuursensor. Motor wordt eigenlijk nooit meer te warm. 110 graden in extreme conditie is de max, maar meestal 100 bij 30 graden buiten. Dus eigenlijk is het inderdaad niet nodig bij een motor in normale conditie.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Oliedruk meten
ergens anders op het forum raakt iemand compleet in een stuit omdat zijn volt meter 12,7 volt aangeeft tijdens het rijden. kom ik wel thuis als ik in de avond rij...
wat blijkt dat is een normale waarde. het dynamo lampje brandde ook niet dus de zorgen waren nergens voor nodig.
wat ga je doen op vakantie als je motor op de meter warm loopt?
wat blijkt dat is een normale waarde. het dynamo lampje brandde ook niet dus de zorgen waren nergens voor nodig.
wat ga je doen op vakantie als je motor op de meter warm loopt?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Oliedruk meten
nou, als ie altijd op 110 draait en ineens gaat het naar de 130, of zelfs hoger dan zou ik stoppen. Zelfs al kan je niets fixen ter plaatse, kun je door af en toe een pauze misschien je motor behouden en rustiger terug rijden.
In moderne auto's zit toch ook een koelvloeistoftemeratuurmeter, daar wordt je toch ook niet onrustig van? al moet ik toegeven dat VW hem bij waardes tussen 80 en 110 altijd 90 aan laat geven, om onnodige onrust te voorkomen
In moderne auto's zit toch ook een koelvloeistoftemeratuurmeter, daar wordt je toch ook niet onrustig van? al moet ik toegeven dat VW hem bij waardes tussen 80 en 110 altijd 90 aan laat geven, om onnodige onrust te voorkomen
Take the planet and make it spin your way
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Oliedruk meten
precies dat. die meters zijn volgens mij altijd geprogrammeerd om geen onrust te maken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Oliedruk meten
Hij blijft altijd opvallend precies 90' graden in mijn Skoda inderdaad. Olietemperatuur kan ik er ook in aflezen en die schommelt behoorlijk tussen 90 graden en tegen 110. Zelfde schommeling als de bus dus. Deden ze toch goed in de jaren 60/70.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Oliedruk meten
De vraag ging over het meten van oliedruk volgens mij. Als het lampje stationair knippert dan zul je eerst moeten controleren of het stationair toerental wel juist is. Knippert het lampje dan nog, dan zou je kunnen twijfelen aan de oliedruk sensor. Maar eerlijk gezegd is de meest voorkomende oorzaak lagerslijtage of te dunne olie. Als je 10w40 in je blok plempt, dan krijg je dit gedrag. Er hoort 20w50 vol minerale olie in.
Wat de discussie over olietemperatuurmeter betreft: diegene die graag zonder rijdt om geen stress te hebben, prima. Maar ga geen epistel houden dat auto's al -tig jaar zonder rijden. Het beste signaal dat er iets met je blok aan de hand is, komt van een te hoge olietemperatuur. Wil je het niet weten? prima. Maar verfoei vervolgens niet de mensen die dit wel in de gaten willen houden.
Wat de discussie over olietemperatuurmeter betreft: diegene die graag zonder rijdt om geen stress te hebben, prima. Maar ga geen epistel houden dat auto's al -tig jaar zonder rijden. Het beste signaal dat er iets met je blok aan de hand is, komt van een te hoge olietemperatuur. Wil je het niet weten? prima. Maar verfoei vervolgens niet de mensen die dit wel in de gaten willen houden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Oliedruk meten
Een kleine discussie over wel/geen extra sensoren moet kunnen toch? Zoveel wordt er niet gepost in dit hele forum en het oorspronkelijke probleem was al opgelost.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Oliedruk meten
Nou nou Hans er wordt hier niemand verfoeid. Als iemand dat doet ben jij dat. Het probleem was opgelost.
Ik zou het zonde vinden als er een tendens zou ontstaan dat iedereen denkt dat je dashbords moet op boren voor allerlei meters zoals volt ampere druk en temperatuur.
Zoals je zelf terecht aangeeft is temp dan nog de beste keuze.
En wat cali zegt zoveel wordt er niet gepost op het forum.. en de laatste keer dat deze discussie was waren de helft van de actieve gebruiker nu toen nog niet aangemeld volgens mij
Ik zou het zonde vinden als er een tendens zou ontstaan dat iedereen denkt dat je dashbords moet op boren voor allerlei meters zoals volt ampere druk en temperatuur.
Zoals je zelf terecht aangeeft is temp dan nog de beste keuze.
En wat cali zegt zoveel wordt er niet gepost op het forum.. en de laatste keer dat deze discussie was waren de helft van de actieve gebruiker nu toen nog niet aangemeld volgens mij
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Oliedruk meten
Ik ben ook aan het hoofdstuk beland om wel of geen temperatuurmeter te plaatsen. Momenteel heb ik er dus geen, dus kan ik ook geen temperatuur aflezen. Wel voel ik na een rit of tijdens eem stop regelmatig aan de pijlstok voor de temperatuur:
- pijlstok goed vast te houden is temperatuur in orde.
- verbrand je je vingers bij vasthouden van de pijlstok dan zou de olie te heet zijn.
Hij is nooit te warm om vast te pakken en dat stemt me tot op heden tevreden. Of het een juiste manier van meten is weet ik niet, maar ik heb ooit eens gehoord dat de pijlstok manueel vastpakken dus ook een indicatie geeft.
Ik wil liever geen nieuw topic openen, aangezien er al heel veel topic over geschreven zijn. Vandaar dat ik dit topic even gebruik.
Op welk lampje vertrouw jij Fahtal?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Oliedruk meten
Gokje, oliedruklampje
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Oliedruk meten
Of er druk is.
En verder zoals jij het doet. Ik leg af en toe mijn hand op het koel slakkenhuis van mijn type4
En verder zoals jij het doet. Ik leg af en toe mijn hand op het koel slakkenhuis van mijn type4
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige