Oliedruk meten

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Oliedruk meten

Bericht door Briebelbus » do jul 05, 2018 20:44 pm

Ik heb dezelfde ervaring. Mijn blok ook kapot door te warm worden. Koeling bleek geblokkeerd
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Oliedruk meten

Bericht door Cali » do jul 05, 2018 22:47 pm

Ik heb hetzelfde gehad, koelkanalen bleken verstopt met rotzooi en stof. Kost helaas een hoop centen inderdaad. Tegenwoordig met temperatuursensor. Motor wordt eigenlijk nooit meer te warm. 110 graden in extreme conditie is de max, maar meestal 100 bij 30 graden buiten. Dus eigenlijk is het inderdaad niet nodig bij een motor in normale conditie.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Oliedruk meten

Bericht door fahtal » vr jul 06, 2018 10:17 am

ergens anders op het forum raakt iemand compleet in een stuit omdat zijn volt meter 12,7 volt aangeeft tijdens het rijden. kom ik wel thuis als ik in de avond rij...

wat blijkt dat is een normale waarde. het dynamo lampje brandde ook niet dus de zorgen waren nergens voor nodig.

wat ga je doen op vakantie als je motor op de meter warm loopt?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Oliedruk meten

Bericht door Wilfred » vr jul 06, 2018 11:24 am

nou, als ie altijd op 110 draait en ineens gaat het naar de 130, of zelfs hoger dan zou ik stoppen. Zelfs al kan je niets fixen ter plaatse, kun je door af en toe een pauze misschien je motor behouden en rustiger terug rijden.

In moderne auto's zit toch ook een koelvloeistoftemeratuurmeter, daar wordt je toch ook niet onrustig van? al moet ik toegeven dat VW hem bij waardes tussen 80 en 110 altijd 90 aan laat geven, om onnodige onrust te voorkomen :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Oliedruk meten

Bericht door fahtal » vr jul 06, 2018 14:24 pm

Wilfred schreef:
vr jul 06, 2018 11:24 am
al moet ik toegeven dat VW hem bij waardes tussen 80 en 110 altijd 90 aan laat geven, om onnodige onrust te voorkomen :-)
precies dat. die meters zijn volgens mij altijd geprogrammeerd om geen onrust te maken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Oliedruk meten

Bericht door Cali » vr jul 06, 2018 23:19 pm

Hij blijft altijd opvallend precies 90' graden in mijn Skoda inderdaad. Olietemperatuur kan ik er ook in aflezen en die schommelt behoorlijk tussen 90 graden en tegen 110. Zelfde schommeling als de bus dus. Deden ze toch goed in de jaren 60/70.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Oliedruk meten

Bericht door hanhoo » ma jul 09, 2018 19:25 pm

De vraag ging over het meten van oliedruk volgens mij. Als het lampje stationair knippert dan zul je eerst moeten controleren of het stationair toerental wel juist is. Knippert het lampje dan nog, dan zou je kunnen twijfelen aan de oliedruk sensor. Maar eerlijk gezegd is de meest voorkomende oorzaak lagerslijtage of te dunne olie. Als je 10w40 in je blok plempt, dan krijg je dit gedrag. Er hoort 20w50 vol minerale olie in.

Wat de discussie over olietemperatuurmeter betreft: diegene die graag zonder rijdt om geen stress te hebben, prima. Maar ga geen epistel houden dat auto's al -tig jaar zonder rijden. Het beste signaal dat er iets met je blok aan de hand is, komt van een te hoge olietemperatuur. Wil je het niet weten? prima. Maar verfoei vervolgens niet de mensen die dit wel in de gaten willen houden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Oliedruk meten

Bericht door Cali » ma jul 09, 2018 22:54 pm

Een kleine discussie over wel/geen extra sensoren moet kunnen toch? Zoveel wordt er niet gepost in dit hele forum en het oorspronkelijke probleem was al opgelost.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Oliedruk meten

Bericht door fahtal » di jul 10, 2018 5:28 am

Nou nou Hans er wordt hier niemand verfoeid. Als iemand dat doet ben jij dat. Het probleem was opgelost.

Ik zou het zonde vinden als er een tendens zou ontstaan dat iedereen denkt dat je dashbords moet op boren voor allerlei meters zoals volt ampere druk en temperatuur.

Zoals je zelf terecht aangeeft is temp dan nog de beste keuze.

En wat cali zegt zoveel wordt er niet gepost op het forum.. en de laatste keer dat deze discussie was waren de helft van de actieve gebruiker nu toen nog niet aangemeld volgens mij
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Oliedruk meten

Bericht door Lars » do okt 08, 2020 17:31 pm

fahtal schreef:
do jul 05, 2018 16:01 pm
metertjes = stress. gewoon vertrouwen op dat lampje meer dan genoeg
Ik ben ook aan het hoofdstuk beland om wel of geen temperatuurmeter te plaatsen. Momenteel heb ik er dus geen, dus kan ik ook geen temperatuur aflezen. Wel voel ik na een rit of tijdens eem stop regelmatig aan de pijlstok voor de temperatuur:
- pijlstok goed vast te houden is temperatuur in orde.
- verbrand je je vingers bij vasthouden van de pijlstok dan zou de olie te heet zijn.
Hij is nooit te warm om vast te pakken en dat stemt me tot op heden tevreden. Of het een juiste manier van meten is weet ik niet, maar ik heb ooit eens gehoord dat de pijlstok manueel vastpakken dus ook een indicatie geeft.

Ik wil liever geen nieuw topic openen, aangezien er al heel veel topic over geschreven zijn. Vandaar dat ik dit topic even gebruik.

Op welk lampje vertrouw jij Fahtal?
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Oliedruk meten

Bericht door old brumax » do okt 08, 2020 18:07 pm

Gokje, oliedruklampje ;) :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Oliedruk meten

Bericht door fahtal » do okt 08, 2020 18:24 pm

Of er druk is.

En verder zoals jij het doet. Ik leg af en toe mijn hand op het koel slakkenhuis van mijn type4
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie