1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door Friso » zo jul 01, 2018 15:31 pm

Ik met een vraag en kom er zelf niet uit. Zie in boeken en op internet verschillenden verhalen.

Moet ik mijn 1600 B motor met laag model verdeler nu afstellen op 0 graden en vacuüm vast of 7,5 graden vacuüm los?

Heb een foto gemaakt van het motor type plaatje en van de stroomverdeler.
Motor is een vege revisie motor

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd of iemand me verder kan helpen.

Heb hem nu afgesteld op 7,5 graden met vacuüm vervroeging los, maar vind dat de motor snel te heet word.


Laatst gewijzigd door Friso op zo jul 01, 2018 15:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5170
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door old brumax » zo jul 01, 2018 15:55 pm

Dat moet 0 graden bij stilstaande motor, dan heb je vol gas tussen de 28-32 gr vervroeging.
Krukas op bdp en dan met een lampje de vervroeger tegen de draairichting in draaien tot de lamp aan gaat, dat is het moment dar de punjes openen!
Als het mijn motor was zou ik dat plaatje er weer op zetten !!!
Laatst gewijzigd door old brumax op zo jul 01, 2018 15:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door Friso » zo jul 01, 2018 15:57 pm

Oke! En dan met de vacuüm vervroeger nog aangesloten??

Ik heb een stroboscoop dus kan het nog preciezer afstellen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5170
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door old brumax » zo jul 01, 2018 16:04 pm

Friso schreef:
zo jul 01, 2018 15:57 pm
Oke! En dan met de vacuüm vervroeger nog aangesloten??

Ik heb een stroboscoop dus kan het nog preciezer afstellen AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als de motor niet loopt doet de vervroeger ook niets en uiteraard bij draaiende motor de vervroeger aansluiten.
Met een scoop of lampje maat niets uit als de motor stil staat alle twee even nauwkeurig!!
Bij de VW garages werd dat in het verleden altijd zo gedaan, zorg wel datals je begint met het afstellen dat je de verdeler eerst een heel stuk verder verdraait en dan langzaam naar de juiste positie, dat is om alle speling in de asjes en tandwieloverbrenging eruit te hebben.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5170
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door old brumax » zo jul 01, 2018 16:07 pm

Zorg er wel voor dat je die vucuumbuis er goed aan zet met de bocht omhoog tot boven de carb!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door Friso » zo jul 01, 2018 16:10 pm

Oke! Bedankt alvast.

Maar als ik toch het ontstekings tijdstip wil afstellen met de stroboscoop met draaiende motor.
Moet ik dat het vacuüm van de stroomverdeler tijdelijk afdoppen en als het allemaal goed is afgesteld weer vastmaken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5170
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door old brumax » zo jul 01, 2018 16:19 pm

Stationair met afgedopte vacuüm , controle volgas met aangesloten vacuüm
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door Friso » zo jul 01, 2018 16:51 pm

Ben benieuwd of dit de reden is dat de motor op de snelweg te warm word! Onstekingstijdstip staat nu namelijk op 7,5 graden voorontsteking!!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5170
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door old brumax » zo jul 01, 2018 17:16 pm

Bijna zeker!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6618
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door hanhoo » ma jul 02, 2018 11:28 am

Ik sluit me bijna volledig aan bij wat Old Brumax zegt. Deze verdeler heeft geen vervroegingsveren en vervroegd dus uitsluitend op vacuum. dit moet 0 graden statisch worden afgesteld. Je kan het daarna even controleren met de stroboscoop, maar dan moet je wel zorgen dat je stationair toerental op 850 tpm staat bij warme motor en dat de CO correct is afgesteld. In dat geval mag het tijdstip en ook en motortoerental ook niet reageren als je de vacuum aansluit of lostrekt. Doet hij dit wel, dan zit er iets in de afstelling van de carburateur niet goed. Wat de maximale vooronsteking betreft, volgens mij moet die oplopen naar zo'n 40 graden voor BDP (en niet 28-32) met aangesloten vacuum.

Overigens is het helemaal geen slecht idee om deze ontsteking te vervangen voor een model met zowel centrifugaal veren als vacuum.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door Friso » ma jul 02, 2018 11:43 am

Oke super duidelijk verhaal!! Bedankt!

Als ik er een andere verdelen opmaak met ook de vervroegings veren, wat heeft dat als voordeel?? Heb er misschien nog wel 1 thuis liggen in de schuur namelijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door Friso » ma jul 02, 2018 11:45 am

Want dat is wel makkelijk met afstellen heb ik het idee en dan kan ik hem afstellen op 7,5 graden voorontsteking toch?
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6618
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door hanhoo » ma jul 02, 2018 11:52 am

Maakt niet zoveel uit, op een standaard motor is die statisch 0 graden met een lampje ook prima. Voordeel is een stabieler ontstekingstijdstip waardoor de motor koeler en zuiniger loopt. De centrifugaalveren doen de basisvervroeging hard op motortoerental. De extra vervroeging van het vacuum past zich aan de belasting aan.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door Friso » ma jul 02, 2018 12:12 pm

Als de motor zuiniger en minder warm word met een verdeler met centrifugaal veren en vacuüm dan ga ik die plaatsen! Dat ik wat je wil natuurlijk! en heb hem nog liggen in de schuur

Dan wel gewoon afstellen 7,5 graden voorontsteking toch?
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5170
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 1600 B motor afstellen om 0 graden of 7,5 graden voorontsteking

Bericht door old brumax » ma jul 02, 2018 15:25 pm

hanhoo schreef:
ma jul 02, 2018 11:28 am
volgens mij moet die oplopen naar zo'n 40 graden voor BDP (en niet 28-32)
Die van mij gaat echt niet verder dan zo'n 32-33 gr maak mij daar trouwens ook niet zo druk om, dacht ergens gelezen of gehoord te hebben dat het niet verder mocht dan 28 gr???
wie het weet mag het zeggen ,ik vind dat niet zo belangrijk, volgens mij heeft het blokkie een grotere hekel aan te vroeg dan een beetje laat dussss....

MAARRRRRR friso heeft volgens mij nog een oude enkelpoorts en ik weet niet of dat dan verstandig is er een andere verdeler op te plaatsen????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie