Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
waltervanpeene
Lurker
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 06, 2018 19:52 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Middelburg

Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Bericht door waltervanpeene » di jun 05, 2018 21:44 pm

Goedenavond allemaal,

Ik ben in het bezit van een VW T2 uit 1976 met de gewoonde 1600cc motor erin aangepast met een 123 ontsteking. Een koude start verloopt er goed, binnen 1 seconden is het tik en lopen. Als ik een klein of lang stukje heb gereden en ik wil hem b.v. na 5 min stilstand weer starten ben ik lang bezig. Met volgas duurt het zeker 5 a 10 sec voordat hij aanslaat. Zonder volgas is hij niet aan te krijgen. Daarnaast piept mijn startmotor een beetje bij het rondgaan. Ik heb een kort filmpje gemaakt waarin je dat kan horen. Nog even ter info, de motor staat goed op tijd.

Zijn deze symptomen naar elkaar te lijden?
Alvast bedankt voor de reactie's!

Groeten Walter

(

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Bericht door fahtal » wo jun 06, 2018 8:46 am

volgas starten is normaal bij warme busjes. volgens mij staat het zelfs ind e handleiding.

maar een huilende start motor lijkt me niet kloppen. en denk ook dat die iets sneller mag draaien. Ik zou hem laten reviseren en vergeet daarbij niet het bronzen? busje die in de bak zit. is een lastige om eruit te krijgen vanonder de bus. je hebt daar speciale trekkers voor of met een ijzer zaag badje een inkeping in zagen en dan eruit friemelen...


Verder kan goed afstellen van alles ook helpen. zoals kleppen en carb en ontstekings timing..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Bericht door Wilfred » wo jun 06, 2018 9:02 am

Die startmotor klinkt niet zo fris. De start procedures zijn als volgt bij een 1600.

koude motor: gas pedal 1x vol intrappen. Hiermee activeer je de choke. Dan voet van gaspedaal, sleutel omdraaien en starten. Een goede motor start dan vrijwel metee.n

Warme motor. Voet op gaspedaal, volgasgeven en starten. Het is inderdaad mogelijk dat hij dan wat langere tijd nodig heft om aan te slaan.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Bericht door fahtal » wo jun 06, 2018 9:37 am

Wilfred schreef:
wo jun 06, 2018 9:02 am
Die startmotor klinkt niet zo fris. De start procedures zijn als volgt bij een 1600.

koude motor: gas pedal 1x vol intrappen. Hiermee activeer je de choke. Dan voet van gaspedaal, sleutel omdraaien en starten. Een goede motor start dan vrijwel metee.n

Warme motor. Voet op gaspedaal, volgasgeven en starten. Het is inderdaad mogelijk dat hij dan wat langere tijd nodig heft om aan te slaan.
inderdaad het duurt bij mij altijd ook wel een paar rondes zeker als die flink warm is door buiten temperaturen.

bij koude motor het 1x in trappen geeft die ook een shotje benzine mee. maar de hoofd functie is inderdaad de choke in de juiste stand zetten. Bij warme motor blijft de choke open door een bi metaaltje die uitzet door warmte.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Bericht door Wilfred » wo jun 06, 2018 10:04 am

@Fahtal,

dat klopt dus niet helemaal. Het bimetaaltje zet weliswaar uit door warmte, maar dat is niet zozeer motorwarmte als wel warmte gegenereerd door elektriciteit.

Daarom start het warm ook zo lastig. Stel je hebt de motor warm gereden, en gaat even 10 minuten tanken of zo. Je blokje is dat eigenlijk nog gewoon warm, maar omdat er 10 min geen spanning op je bimetaaltje zit, schiet de choke er al weer op. Dat wil je helemaal niet. Dit effect corrigeer je dan weer door domweg je gasklep vol open te zetten
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
waltervanpeene
Lurker
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 06, 2018 19:52 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Middelburg

Re: Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Bericht door waltervanpeene » wo jun 06, 2018 22:12 pm

Goedenavond allen!,

Voor mij is er wat meer duidelijk nu. Dat de startmotor jankt was ik al bang voor vervanging, dat nog even mooi doen voor de vakantie. Accu + kabels zijn namelijk allemaal schoon en gecheckt.

Starten is dan zo, motor staat ook goed op tijd.

Bedankt voor de reactie's, hier kan ik mee verder!

Gr Walter

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Bericht door hanhoo » ma jun 18, 2018 11:40 am

Ik sluit me niet helemaal aan bij de bovenstaande opmerkingen over de warme start. Het kan bij een erg hete motor inderdaad voorkomen dat je de warme start procedure moet volgen (volgas en doorstarten tot hij aanslaat, kan tot 10 seconden duren). Maar normaal gesproken met een beetje gas moet hij zo weer aanslaan.

Het kan geen kwaad om even te (laten) checken of de vlotterkamer goed afsluit en de sproeierbezetting in orde is. Stop eens na een flinke rit en zet de bus direct af. Na afkoelen even een bougie uitdraaien, als deze zwart/nat is dan is de afstelling of sproeierbezetting niet ok.

Voor de rest: de startmotor lijkt me gewoon reviseren of vervangen. Klinkt niet meer fris.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
waltervanpeene
Lurker
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 06, 2018 19:52 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Middelburg

Re: Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Bericht door waltervanpeene » zo aug 05, 2018 18:10 pm

Startmotor is vervangen, dat scheelt al een hoop. Verder nog wat meer aan timing gedaan en nu hij warm is start hij vrij makkelijk.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Startmotor Piept/Warme start moeilijk

Bericht door Tuinkabouter90 » zo aug 05, 2018 21:59 pm

fijn dat je probleem nu opgelost is, en laat weten wat je gedaan hebt

Plaats reactie