Pagina 1 van 2

Koude motor start slecht

Geplaatst: vr mei 18, 2018 21:09 pm
door Cali
Nu ik de motor heb laten afstellen start de motor wanneer koud zeer slecht. Voorheen was dat minder erg, maar toen stond ie veel te rijk. Als ik de kabel van de koude startinjector loshaal of vastzet, maakt dat eigenlijk niet uit qua toerental of starten ( beide bij koude motor). Ik denk daarom dat ie gewoon niet werkt. Voorheen heb ik dat door een te rijke afstelling niet gemerkt denk ik.

Wat zou ik daaraan op vakantie (nog 2 weken 😀) kunnen doen zonder al teveel te moeten sleutelen of risico's te nemen? Drie keer starten vind ik niet zo'n probleem, maar veel risico nemen waardoor ik verder van huis ben (letterlijk) natuurlijk wel. Enige tips?

Bij warme motor start ie gelijk. Gaat om een type 4 injectie.

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: zo mei 20, 2018 18:12 pm
door Cali
Werkt die injector op 12 volt? Weet iemand dat? Dan kan ik er een draadje vanuit de accu opzetten wanneer iemand anders hem start. Daarna weer los. Zou dat werken of maak ik de schakelaar dan kapot?

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 9:47 am
door fahtal
Is die niet zelflerend? Dus zonder gas proberen te starten en na een tijdje weert die hoe het moet?

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 9:49 am
door fahtal
misschien de ecu resetten. Van het stroom af voor een tijdje

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 16:47 pm
door blokkever
ECU kan niet gereset worden, het injectie systeem dat is gebruikt voor T2's is een analoog systeem en er zit ook niets zelflerends aan.
Een kleine uitzondering zijn de '78 en '79 modellen die zijn uitgerust met een lamdasensor, deze passen de inspuiting wel aan a.d.h.v. de gemeten lambda waarde in de uitlaatgassen, maar de de ECU slaat deze gegevens niet op.

De koude start injector werkt gewoon op 12 volt en wordt geschakeld via tijdschakelaar die werkt door een bimetaal te verwarmen d.m.v. een weerstand.
Als je een multimeter hebt kun je de stekker van de injector los nemen en aan de pennen de spanning meten terwijl iemand anders de motor probeert te starten, je moet dan een korte tijd (enkele tot enkele tientallen seconden) 12 volt meten en daarna 0 volt.
Als dat zo is kun je nog de injector zelf van spanning voorzien en goed luisteren of je deze hoort klikken als je de spanning er op zet en er weer af haalt.
Als dat allemaal in orde is kan de injector nog verstopt zitten.

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 17:29 pm
door Cali
Ecu gaat sowieso altijd van de stroom af met een massaslot. Ik heb een lambdasonde en die meet ook goed, in elk geval wel bij warme motor. Uiteraard is ie ook bij warme motor afgesteld. Injector zit of verstopt of krijgt continu geen stroom. Bij koude motor in stilstand is de weerstand tussen de + en - in elk geval 0,75, terwijl die 0 zou moeten zijn. Iets niet goed dus, wellicht de timer. Zal eens kijken met rechtstreeks aansluiten.

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 17:32 pm
door Cali
Bij rechtstreeks aansluiten moet de + en - wel goed aangesloten zijn lijkt me. Weten jullie hoe je dat kan zien?

Net even gekeken bij starten. Injector krijgt geen stroom. Iets van 0,2 volt wisselend naar 0. Kapotte timer lijkt me dan.
Gelukkig is het weer nu wel wat warmer, dan start ie de derde keer in plaats van de achtste eerder deze week.
Reden temeer om naar het zuiden te rijden 8-)

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 18:24 pm
door Maurice en Melanie
En de benzinepomp is goed? Die al bekeken?

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 18:56 pm
door Cali
Verder rijdt ie helemaal goed. Haalt met redelijk gemak 120 en start warm wel gelijk. De 4-gasmeting na afstellen was ook erg goed. Benzinepomp denk ik daarom niet.

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 20:01 pm
door old brumax
Is het niet simpel te zien als je de injector eruit haalt dan de stekker er weer aan klikken en boven een bus houden, als je dan iemand laat starten dan zie je gelijk of hij sproeit of niets doet, toch??

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 21:00 pm
door Cali
Ja maar dan heb ik weer kans dat ik de pakking kapot trek. Een nieuwe heb ik niet bijdehand. Valse lucht langs een lekke pakking kan ik niet echt gebruiken.

Als ik de plus en min verkeerd aansluit, kan ie dan niet kapot gaan?

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 22:00 pm
door old brumax
Geen idee ik heb nooit met injectie gewerkt maar normaal gesproken verwacht ik dat niet, het is toch een relais, maar je kunt toch ook eerst meten welke kant de - of + is en dan even merken met een zw en rode viltstift.

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: ma mei 21, 2018 22:46 pm
door Cali
Hij krijgt nu geen stroom, dus ik weet niet waar de plus vandaan komt. 0,25 volt is ook net niets

Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: di mei 22, 2018 12:09 pm
door blokkever
+ en - maakt voor het testen niet uit, het is een soort magnetisch ventiel die bekrachtigd wordt door een spoel.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Re: Koude motor start slecht

Geplaatst: di mei 22, 2018 13:16 pm
door old brumax
Daar is toch een schema voor, of anders domweg de draden volgen tot het punt waar prik op staat!!