Koude motor start slecht

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 347
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Koude motor start slecht

Bericht door Cali » vr mei 18, 2018 21:09 pm

Nu ik de motor heb laten afstellen start de motor wanneer koud zeer slecht. Voorheen was dat minder erg, maar toen stond ie veel te rijk. Als ik de kabel van de koude startinjector loshaal of vastzet, maakt dat eigenlijk niet uit qua toerental of starten ( beide bij koude motor). Ik denk daarom dat ie gewoon niet werkt. Voorheen heb ik dat door een te rijke afstelling niet gemerkt denk ik.

Wat zou ik daaraan op vakantie (nog 2 weken 😀) kunnen doen zonder al teveel te moeten sleutelen of risico's te nemen? Drie keer starten vind ik niet zo'n probleem, maar veel risico nemen waardoor ik verder van huis ben (letterlijk) natuurlijk wel. Enige tips?

Bij warme motor start ie gelijk. Gaat om een type 4 injectie.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 347
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » zo mei 20, 2018 18:12 pm

Werkt die injector op 12 volt? Weet iemand dat? Dan kan ik er een draadje vanuit de accu opzetten wanneer iemand anders hem start. Daarna weer los. Zou dat werken of maak ik de schakelaar dan kapot?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10212
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koude motor start slecht

Bericht door fahtal » ma mei 21, 2018 9:47 am

Is die niet zelflerend? Dus zonder gas proberen te starten en na een tijdje weert die hoe het moet?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10212
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koude motor start slecht

Bericht door fahtal » ma mei 21, 2018 9:49 am

misschien de ecu resetten. Van het stroom af voor een tijdje
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Koude motor start slecht

Bericht door blokkever » ma mei 21, 2018 16:47 pm

ECU kan niet gereset worden, het injectie systeem dat is gebruikt voor T2's is een analoog systeem en er zit ook niets zelflerends aan.
Een kleine uitzondering zijn de '78 en '79 modellen die zijn uitgerust met een lamdasensor, deze passen de inspuiting wel aan a.d.h.v. de gemeten lambda waarde in de uitlaatgassen, maar de de ECU slaat deze gegevens niet op.

De koude start injector werkt gewoon op 12 volt en wordt geschakeld via tijdschakelaar die werkt door een bimetaal te verwarmen d.m.v. een weerstand.
Als je een multimeter hebt kun je de stekker van de injector los nemen en aan de pennen de spanning meten terwijl iemand anders de motor probeert te starten, je moet dan een korte tijd (enkele tot enkele tientallen seconden) 12 volt meten en daarna 0 volt.
Als dat zo is kun je nog de injector zelf van spanning voorzien en goed luisteren of je deze hoort klikken als je de spanning er op zet en er weer af haalt.
Als dat allemaal in orde is kan de injector nog verstopt zitten.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 347
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » ma mei 21, 2018 17:29 pm

Ecu gaat sowieso altijd van de stroom af met een massaslot. Ik heb een lambdasonde en die meet ook goed, in elk geval wel bij warme motor. Uiteraard is ie ook bij warme motor afgesteld. Injector zit of verstopt of krijgt continu geen stroom. Bij koude motor in stilstand is de weerstand tussen de + en - in elk geval 0,75, terwijl die 0 zou moeten zijn. Iets niet goed dus, wellicht de timer. Zal eens kijken met rechtstreeks aansluiten.
Laatst gewijzigd door Cali op ma mei 21, 2018 17:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 347
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » ma mei 21, 2018 17:32 pm

Bij rechtstreeks aansluiten moet de + en - wel goed aangesloten zijn lijkt me. Weten jullie hoe je dat kan zien?

Net even gekeken bij starten. Injector krijgt geen stroom. Iets van 0,2 volt wisselend naar 0. Kapotte timer lijkt me dan.
Gelukkig is het weer nu wel wat warmer, dan start ie de derde keer in plaats van de achtste eerder deze week.
Reden temeer om naar het zuiden te rijden 8-)
Laatst gewijzigd door Cali op ma mei 21, 2018 18:51 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Maurice en Melanie
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: do feb 16, 2017 18:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Maurice en Melanie » ma mei 21, 2018 18:24 pm

En de benzinepomp is goed? Die al bekeken?

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 347
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » ma mei 21, 2018 18:56 pm

Verder rijdt ie helemaal goed. Haalt met redelijk gemak 120 en start warm wel gelijk. De 4-gasmeting na afstellen was ook erg goed. Benzinepomp denk ik daarom niet.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5170
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koude motor start slecht

Bericht door old brumax » ma mei 21, 2018 20:01 pm

Is het niet simpel te zien als je de injector eruit haalt dan de stekker er weer aan klikken en boven een bus houden, als je dan iemand laat starten dan zie je gelijk of hij sproeit of niets doet, toch??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 347
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » ma mei 21, 2018 21:00 pm

Ja maar dan heb ik weer kans dat ik de pakking kapot trek. Een nieuwe heb ik niet bijdehand. Valse lucht langs een lekke pakking kan ik niet echt gebruiken.

Als ik de plus en min verkeerd aansluit, kan ie dan niet kapot gaan?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5170
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koude motor start slecht

Bericht door old brumax » ma mei 21, 2018 22:00 pm

Geen idee ik heb nooit met injectie gewerkt maar normaal gesproken verwacht ik dat niet, het is toch een relais, maar je kunt toch ook eerst meten welke kant de - of + is en dan even merken met een zw en rode viltstift.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 347
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » ma mei 21, 2018 22:46 pm

Hij krijgt nu geen stroom, dus ik weet niet waar de plus vandaan komt. 0,25 volt is ook net niets

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Koude motor start slecht

Bericht door blokkever » di mei 22, 2018 12:09 pm

+ en - maakt voor het testen niet uit, het is een soort magnetisch ventiel die bekrachtigd wordt door een spoel.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5170
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koude motor start slecht

Bericht door old brumax » di mei 22, 2018 13:16 pm

Daar is toch een schema voor, of anders domweg de draden volgen tot het punt waar prik op staat!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie