Uitstoot Co te hoog, GE

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » do apr 19, 2018 10:59 am

Laatst bij een APK-keuring bleek de CO-waarde veel te hoog te zijn, drie keer meer dan toegestaan. Bij het afkoppelen van de caterontluchting op de inlaat daalde de CO-waarde naar onder de 1% (rond de 0,2% dacht ik). Uiteindelijk op die manier door de APK gekomen.

Het gaat om een GE-motor, waar origineel een katalysator onder zat. Die heb ik eronder uitgehaald omdat de totale uitlaat wegens lekkages vervangen moest worden. De bus rijdt verder helemaal prima, olieverbruik nagenoeg 0, verbruik van 1 op 7. Geen gekke dingen.

Vraag, zou de hoge uitstoot alleen liggen aan het ontbreken van een katalysator, of is de luchthoeveelheidsmeter verkeerd afgesteld? Één van beide zou het moeten zijn. Ik weet dat Cj motoren geen katalysator hebben en toch een lage uitstoot, maar GE kan natuurlijk anders afgesteld zijn om met een katalysator te kunnen werken. Nieuwere katalysatoren halen tot 50x van de schadelijkheid weg, maar ik heb geen idee hoe dat met de oude versie zit.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door fahtal » do apr 19, 2018 15:34 pm

heb je veel carter druk? je hand op de carter ontluchting houden. Misschien zijn de veren op en verbrand die veel olie. 1 op 7 vind ik meer iets voor een automaat...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » do apr 19, 2018 15:48 pm

Nee dat zeg ik, hij verbruikt nagenoeg geen olie. Volgens mij is 1 op 7 best gebruikelijk voor een 2 liter Wefstfalia (standaard al beladen met het interieur)?
Maar wellicht heeft iemand ervaring met de GE of wel/geen katalysator?
Op zich maakt de uitstoot mij niet zoveel uit, alleen zou ik het graag willen verklaren. En als het ligt aan de afstelling kan het natuurlijk de moeite waard zijn dat als nog te doen.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door gijsv » do apr 19, 2018 16:55 pm

Cali schreef:Nee dat zeg ik, hij verbruikt nagenoeg geen olie. Volgens mij is 1 op 7 best gebruikelijk voor een 2 liter Wefstfalia (standaard al beladen met het interieur)?
Maar wellicht heeft iemand ervaring met de GE of wel/geen katalysator?
Op zich maakt de uitstoot mij niet zoveel uit, alleen zou ik het graag willen verklaren. En als het ligt aan de afstelling kan het natuurlijk de moeite waard zijn dat als nog te doen.
Er rijden veel busjes 1/7 maar na revisie wordt dit vaak 1/10, dus jouw 1/7 is niet hoe het origineel was.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » do apr 19, 2018 19:14 pm

Ok dus dan kan het wellicht toch de afstelling zijn. Iemand nog ervaring met een katalysator op een GE?

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » vr apr 20, 2018 11:19 am

Iemand trouwens enig idee waar ik de bus kan laten afstellen ergens in Brabant of daaromheen? HREngineering is te ver voor mij.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door superkever » vr apr 20, 2018 11:42 am

Wat is veel te hoog? Welke norm hanteert men? Dat is mij nog onduidelijk. Ik heb ook wel gelezen dat oldtimers een maximum CO van 2,5% of 4,5% mogen hebben. Lijkt mij wel weer veel voor injectie. Of hanteert een APK-meester het CO wat op kenteken staat, ik weet niet of dat bij onze bussen staat. Daarnaast is het voor de injectie bus best lastig want de uitstoot zoals destijds door VW gespecificeerd kan nu misschien afwijken omdat in de loop der jaren sommige injectie onderdelen op jouw bus er niet meer opzitten (Oxygen sensor, koolstoffilter etc.), of bijvoorbeeld de luchtmassameter of ECU ooit vervangen zijn voor een type van een ouder bouwjaar. De injectiesystemen zijn meerdere keren aangepast voor de USA Federal en California versie en de CO eisen verschilden ook tussen die 2 onderling. Volgens de Bentley manual 1975 - 1976 max. 2%; medio 1976 - max 1.1%; 1978 - 1979 (Federal) max. 1,5% California max. 1,2%. 1978-1979 zitten de GE motoren tussen. De California (78-79) moeten worden gemeten met de connector van de Oxygen sensor los. Stationair toeren 800 - 950 Rpm. Bij de latere bussen moet je de CO meten met de slang los tussen EEC en koolstoffilter het luchtfilter.
Best verschillen onderling.
Maar overall stel je het CO af met de stelschroef op de luchtmassameter.
Ik heb ook een GE motor met injectie maar niet origineel voor het bouwjaar van mijn bus en ontbreken een aantal onderdelen van het injectiesysteem 78-79 en ook geen katalysator. Mijn bus moet volgende week voor de APK, ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door superkever op vr apr 20, 2018 11:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door superkever » vr apr 20, 2018 11:44 am

Busbrothers hebben ook kennis en veel ervaring met afstellen van injectie bussen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door fahtal » vr apr 20, 2018 11:54 am

ik zou er gewoon een dagje HR engineering van maken. is best leuk hoor. je leert er ook veel van. en hoe ver is het nou eigenlijk...

en ik zou op zoek gaan naar een andere apk keurder... alhoewel ze het netjes hebben opgelost om je door de apk te halen..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door old brumax » vr apr 20, 2018 12:27 pm

Voor zover ik weet is er geen eis vwb co voor oldtimers, mijn garage / apk keurder kijkt het altijd wel even na maar alleen uit nieuwsgieriheid, de laatste keer was het te laag volgens hem en loopt ie mooier als dat hoger is, dus...............
Laatst gewijzigd door old brumax op vr apr 20, 2018 13:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door hanhoo » vr apr 20, 2018 12:36 pm

Afstellen??

Op welke grond is hij in eerste instantie afgekeurd? Oftewel: welk CO percentage? Welke norm hanteerde de keurmeester? Alles tussen 1973 en 1985 heeft een norm van 4,5% CO, katalysator of niet (tenzij je op LPG rijdt). Als de keurmeester de gebruikelijk 0,5% aanhield, dan snap ik dat je 3x boven de 'norm' zit. Daar wil je ook niet op afstellen, dat rijdt voor geen meter!

Dus: is het percentage onder de 4,5% gebleven en rijdt de bus goed? Lekker laten gaan en geld in je zak houden.

Ik heb al zo vaak discussies met keurmeesters gehad over APK normen. Zelfs met mijn '88 325i cabrio. Die wilde ze ook afkeuren omdat hij 0,8% CO had. Mocht 3,5 hebben. Discussie discussie discussie. Mijn auto was een K6 - niet geregelde katalysator. Geen U9 wat wel een geregelde katalysator was (norm 0,5%).

Dus voor jouw bus: tot 4,5% alles best. Is hij van voor 73? Dan boeit het helemaal niet.

Enneh, gaat hij net over de norm heen? Even een goed stukje rijden en dan nogeens meten. Geziene het feit dat je het systeem ontdaan hebt van katalysator, is het niet raar als hij rond de 1,5 - 2,0% CO zit. Veel hoger ga je merken in het verbruik maar dan nog geen reden om je zorgen te maken.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » vr apr 20, 2018 12:52 pm

Waarom een andere APK keurder? Gaat er toch om (afgezien van veiligheid) dat ie er doorheen komt?
Co is wat anders dan Co2. Hij lag qua uitstoot op 11% dacht ik. Drie x meer dan de max zoals ik al zei.

Busbrothers is ook een goede optie ja, thanks. Ik weet dat mijn vorige eigenaar heeft gekloot met de luchtmassameter, dat kan je zien. Vandaar dat afstellen nodig is, maar een kat. haalt ook een flink deel eruit, waardoor ie ook weer onder de max zou moeten komen.
Maar goed, gaat mij er vooral om dat ie lekker rijdt en dat doet ie zeker op dit moment.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door hanhoo » vr apr 20, 2018 12:55 pm

Oef, 11% voor injectie is wel aan de hoge kant. In je eerste bericht had je het over 1 en 0,2%. Dat is nogal een verschil.

Meten is weten. Als blijkt dat de keurmeester 1,5 teveel vind, moet je een andere keurmeester zoeken. Bij 11% heeft hij 100% gelijk.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » vr apr 20, 2018 13:00 pm

Nee er staan 2 dingen. Bij normaal gebruik staat ie op drie x de maximale waarde = 11%.
Bij afkoppelen van de carterontluchting daalt ie naar onder de 1% (ik dacht 0,2%)

Carterontluchting zorgt dus voor de hoge uitstoot. Maar kan enerzijds liggen aan het ontbreken van de kat. Die haalt er een flink deel uit waardoor ie ook weer onder max komt. Of de afstelling, waardoor ie mogelijk ook lager uitkomt.

Als dat laatste het geval is laat ik hem graag afstellen, maar dat is voor mij nog een verrassing. Eronder leggen van een kat. is mij niet echt een optie.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door hanhoo » vr apr 20, 2018 13:24 pm

11% met aangesloten carterontluchting en 0,2% bij losgekoppelde carterontluchting?

Is daarbij de opening ook afgedopt? Zo nee dan lijkt de oorzaak valse lucht en dan gaat hij inderdaad armer meten. Zo ja, vrees ik met dit grote verschil dat de zuigerveren en/of zuigers en cilinders aan revisie toe zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie