Contactpuntjes branden door

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Contactpuntjes branden door

Bericht door Robinelse » za mar 31, 2018 17:12 pm

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs mijn motor weer ingebouwd maar nu heb ik het volgende probleem. Telkens wanneer ik de sleutel omdraai en in contact zet brand het contactpuntje door. Het draadje tussen condensator en contactpunt smelt gewoon helemaal weg! Ik heb de condensator al vervangen en ook een andere bobine geprobeerd, maar geen verschil.

iemand een idee wat er mis gaat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 1669
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door eelke » za mar 31, 2018 19:16 pm

Kortsluiting? Condensator kapot?
hoe???

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9648
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door Briebelbus » za mar 31, 2018 19:41 pm

Zit je draad wel op de juiste poolcvannde bobine :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door Robinelse » za mar 31, 2018 22:22 pm

Briebelbus schreef:Zit je draad wel op de juiste poolcvannde bobine :?:
Ja, op de min pool


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door Robinelse » za mar 31, 2018 22:24 pm

Ik bedenk me net dat de spanningsmeter nog los hangt, kan het ermee te maken hebben? Bijvoorbeeld doordat de spanningsmeter niet aan de carrosserie zit en dus geen goede massa heeft???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6623
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door hanhoo » zo apr 01, 2018 12:34 pm

Even hardop nadenken: Een contactpunt is gemaakt om massa te maken en dus kort te sluiten tussen bobine en massa. Als de draad doorbrand, dan is een andere stroomverbruiker de oorzaak. De stroom over de draad is immers te groot.

De weerstand in het systeem is de bobine. Je weet zeker dat de + van het contactslot op de + (of 15) van de bobine zit en de contactpunten op de - van de bobine? Op de - mag niet meer zijn aangesloten dan de contactpunten en eventueel een draad voor een toerenteller. Trek anders alles los van de min behalve de contactpunten.

Het choke membraan en de afslagklep (draden naar de carburateur) horen op de + zijde van de bobine.

Het contactpuntje is een massa contact. Het is duidelijk dat een grote verbruiker massa wil maken via het contactpuntje. Zit je massastrip wel tussen de versnellingsbak en de carosserie?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5249
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door old brumax » zo apr 01, 2018 14:51 pm

Robinelse schreef:
za mar 31, 2018 22:24 pm
Ik bedenk me net dat de spanningsmeter nog los hangt, kan het ermee te maken hebben? Bijvoorbeeld doordat de spanningsmeter niet aan de carrosserie zit en dus geen goede massa heeft???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem aan dat je met die spanningsmeter de spanningsregelaar bedoeld, en deze hoort vast te zitten als er geen massa draad aan zit tenminste dan zijn de schroeven de massa, dikke kans dat er geen goede massa aan zit zoals hans al opmerkte, dan kan zelfs de gaskabel rood worden als je start!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 406
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door Grawo75 » zo apr 01, 2018 16:51 pm

Ook een keer gehad en toen zaten de draadjes op de bobine verkeerd.

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door Robinelse » zo apr 01, 2018 21:56 pm

Inderdaad draadjes niet goed op bobine. Alles eraf gehaald, contactpunt naar min, en de rest op plus.. starten/lopen. Weer wat geleerd. Bedankt Voor alle reacties!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door EeVeeWee » ma apr 02, 2018 9:18 am

Goed nieuws en ook prima dat je even laat weten hoe het afgelopen is!
Dus.

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6623
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Contactpuntjes branden door

Bericht door hanhoo » ma apr 02, 2018 12:17 pm

Topper! Goed geregeld.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie