Standaard oliepomp behouden of vervangen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 13:56 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: leiden Netherlands

Standaard oliepomp behouden of vervangen?

Bericht door stef » vr mar 23, 2018 10:53 am

Heb nu nog het blok buiten mijn bus en nu hoorde ik van iemand dat het verstandig zou zijn om een betere oliepomp te plaatsen. Eentje met met capaciteit. Het is een standaard 1600 blok. Volgens één expert heeft het geen toegevoegde waarde. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Standaard oliepomp behouden of vervangen?

Bericht door wouthwortel » vr mar 23, 2018 12:37 pm

Heeft alleen toegevoegde waarde als je ook de druk van de bypass klep verandert.
Hotrod heeft op haar site dit erg duidelijk uitgelegd.

Heb je de slijtagegrenzen van jouw huidige oliepomp al gemeten?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
stef
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 13:56 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: leiden Netherlands

Re: Standaard oliepomp behouden of vervangen?

Bericht door stef » vr mar 23, 2018 19:50 pm

Bedankt voor de reactie wouthwortel. Had al zo'n gevoel dat de standaard goed genoeg zou zijn. Heb de oude gemeten en was nog goed. Dan ga ik de motor verder afbouwen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Standaard oliepomp behouden of vervangen?

Bericht door Wilfred » vr mar 23, 2018 21:43 pm

De normale pomp is goed genoeg. Als je zonder verdere aanpassing een hogere druk pomp monteert, loopt je blok gegarandeerd in de soep. Dus goed uitdenken wat je gaat doen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Standaard oliepomp behouden of vervangen?

Bericht door hanhoo » zo mar 25, 2018 13:39 pm

Niet doen. Onderin het blok zitten twee plunjers die door veren worden tegengehouden. De ene bepaalt de totale oliedruk en de andere gaat open als de olie dun genoeg wordt (lees warm) en langs de oliekoeler moet.

Het verhogen van de oliedruk door een hoge capaciteit pomp veranderd de wijze waarop deze plunjers openen en sluiten. Daarvoor zijn wel aangepaste veren te krijgen, maar eigenlijk vereist het meten van de oliedruk en temperatuur. Maatwerk dus.

Het is pas zinvol om naar een hogere capaciteit oliepomp te gaan zodra je bijvoorbeeld met een full-flow systeem of externe oliekoeler gaat werken. In elk ander geval stel ik voor te vertrouwen op Volkswagen's eigen ontwerp. Van alle type 1 motoren is het dubbelpoorts 1600cc blok het best en meest doorontwikkelde koelsysteem.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
stef
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 13:56 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: leiden Netherlands

Re: Standaard oliepomp behouden of vervangen?

Bericht door stef » ma mar 26, 2018 18:03 pm

Bedankt voor het duidelijke verhaal hanhoo. Ben blij dat ik nog even heb doorgevraagd hier op het forum.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Standaard oliepomp behouden of vervangen?

Bericht door hanhoo » zo apr 01, 2018 12:36 pm

Graag gedaan :D
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie