veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door wouthwortel » wo jan 10, 2018 16:44 pm

Ik kreeg onlangs een bericht van de FEHAC onder ogen waarin staat dat in de moderne benzines 5% ethanol zit.
Dit zal in de toekomst 10% gaan worden.
Deze benzine staat bekend als E95 en wordt gezien als zijnde schadelijk voor oldtimers, met name voor oldtimers die langere tijd stil staan.
Nu heb ik zelf begrepen dat ethanol vooral rubberen brandstofleidingen aanvreet.

Er zijn in Nederland benzines verkrijgbaar zonder ethanol, dit zijn:

-Shell V-Power
-BP Ultimate
-Firezone Competition 102

Wel een stuk duurder dan de versie met ethanol, maar als je bedenkt dat 1% ethanol-toevoeging het brandstof-verbruik met 0,3% verhoogt, kun je zelf uitrekenen of je het de meerprijs waard vindt.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door mobiel70 » wo jan 10, 2018 18:44 pm

Het vervelende is dat wij Nederlanders altijd eerst naar de portemonnee kijken, en ons dan pas andere dingen afvragen. Ik vind het niet zo'n goed plan dat ik min of meer gedwongen word om mijn industriële erfgoed kapot te maken, en als ik er dan toch nog mee kan rijden, mag ik de stad niet in... Zo langzamerhand krijg ik hier een enorme pesthekel aan!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door Cali » wo jan 10, 2018 21:32 pm

Benzine 98 (super plus) is als het goed is ook nog steeds zonder ethanol en is verkrijgbaar bij redelijk wat bezinestations. Alleen euro 95 bevat ethanol omdat het voor die benzine verplicht is vanuit Europese regelgeving. Veelal geldt hetzelfde daarom ook in andere Europese landen. Ik zeg veelal omdat er nog weleens afwijkingen zijn.

De overgang van 5% naar 10% is ook Europees geregeld en zal op termijn dus ook in alle Europese landen gelden. Behalve voor de speciale benzines vooralsnog. Kosten zijn inderdaad maar een paar Eurotjes extra.

Die verboden voor stadscentra gaan inderdaad nergens over. Vandaag nog in het nieuws dat een opstijgende Boeijing 747 evenveel fijnstof per seconde uitstoot als 1 miljoen (!) vrachtwagens. En dan te bedenken dat op vliegtuigen geen milieutax bestaat en dan hebben we het nog niet eens over de grote vrachtschepen. Een klein oldtimertje mag dan Rotterdam (wereldhaven) niet meer in, ja, de wereld is krom.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door fahtal » do jan 11, 2018 13:08 pm

laatst nog de benzine pomp met een stukje leiding verwijderd van mijn urabus. en de leidingen zijn helemaal gaar... dus echt een aandachts punt. ik kan een regelmatige controle van je benzine leidingen echt aanraden... en als het even kan zoveel mogelijk vervangen voor harde leidingen of nieuwe leidingen die er wel tegen kunnen al moet ik zeggen deze waren ook nieuw...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door Davistev13 » do jan 11, 2018 18:17 pm

ik stoor me daar ook zo enorm aan.! We kunnen straks nergens meer rijden. Terwijl polen bulgarije etc de vervuiling doorgaat hoe zo hypocriet! Alsof de wereld stopt in nederland.
Wat betreft ethanol in de benzine . Als je inderdaad bij deze merken tankt en dan bijvoorbeeld de duurste versie neemt dan is de ethanol het minst.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door gijsv » do jan 11, 2018 19:24 pm

even los van de carbs en de pomp... en dat onze blokjes wellicht 'ouderwetse' benzinemengsels prefereren, hoe kan het zijn dat er nog leidingen/slangen te koop zijn die hier niet tegen kunnen, in de daily heb ik toch ook nergens last van!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door old brumax » do jan 11, 2018 22:31 pm

gijsv schreef:
do jan 11, 2018 19:24 pm
even los van de carbs en de pomp... en dat onze blokjes wellicht 'ouderwetse' benzinemengsels prefereren, hoe kan het zijn dat er nog leidingen/slangen te koop zijn die hier niet tegen kunnen, in de daily heb ik toch ook nergens last van!
In de daily zitten een soort nylon slangen waaromheen vaak een rubberslang zit ter bescherming, ook bij iig sommige diesels ken niet alle auto's.
Voor diegene die het niet gelooft pak een jampot met deksel gooi die half vol benzine en mik daat een stukje slang in, maand laten staan en dan kijken!!!!! :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door gijsv » vr jan 12, 2018 7:04 am

geloof je wel.... maar de dan moet je dus ook dat soort nylon slangen in de bus gebruiken om het risico te minimaliseren.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door wouthwortel » vr jan 12, 2018 12:27 pm

gijsv schreef:
vr jan 12, 2018 7:04 am
geloof je wel.... maar de dan moet je dus ook dat soort nylon slangen in de bus gebruiken om het risico te minimaliseren.
Klopt helemaal Gijs! Alleen zijn dergelijke (krimp)slangen niet bij de FLAPS verkrijgbaar. :x :(
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door old brumax » vr jan 12, 2018 17:53 pm

In doesburg hebben ze een hele rol van dat spul liggen!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door Lars » za jan 13, 2018 11:14 am

Bij Paruzzi verkopen ze ook benzineslang die hier tegen is bestand. Ik heb ze, op hun advies, aan het eind vd zomer namelijk ook vervangen voor deze veiligere versie.
Is overigens wel een stukje prijziger per meter, maar veiligheid boven alles natuurlijk!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door EeVeeWee » za jan 13, 2018 11:46 am

Ik heb deze slangen gevonden en gemonteerd:

http://www.carburateurwinkel.nl/content ... Slang.html
Dus.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door Thijs84 » zo jan 14, 2018 21:49 pm

Benzine leiding is te vervangen. Lijkt me ook dat een koperen leiding nog beter is zodat er minder slang is wat poreus kan worden.
Benzine pomp en carb vinden die ethanol rommel ook niet leuk. Heeft hier iemand ooit problemen mee ervaren? Ik niet namelijk terwijl ik wel met 10% ethanol heb moeten rijden door gebrek aan wat anders.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door old brumax » zo jan 14, 2018 22:33 pm

Thijs84 schreef:
zo jan 14, 2018 21:49 pm
Benzine leiding is te vervangen. Lijkt me ook dat een koperen leiding nog beter is zodat er minder slang is wat poreus kan worden.
Benzine pomp en carb vinden die ethanol rommel ook niet leuk. Heeft hier iemand ooit problemen mee ervaren? Ik niet namelijk terwijl ik wel met 10% ethanol heb moeten rijden door gebrek aan wat anders.
Het is echt niet zo dat de gaten in je carb vallen als je er benzine met 10% ethanol in verstookt, het is geen zoutzuur, maar rubber en ook het membraan van de acceleratiepomp worden op de duur hard dus dan werkt de pomp minder goed of zou het membraan zelfs kunnen gaan barsten net als de benzineslangen na 1-2 jaar!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC

Bericht door mobiel70 » zo jan 14, 2018 23:03 pm

Als ik het dus goed begrijp gaan we in de naam van het milieu iets aan de benzine toevoegen dat er voor zorgt dat we binnen de kortst mogelijke keren allerlei onderdelen moeten gaan vervangen die vroeger een mensenleven meegingen... Dat zal wel heel erg goed zijn voor het milieu... Weet je wat? Ik maak mijn bus elektrisch, dan stoot 'ie geen CO2 meer uit (dat doet de elektriciteitscentrale dan wel voor mij)... Kortom: waar zijn wij helemaal mee bezig????
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie