veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
Ik kreeg onlangs een bericht van de FEHAC onder ogen waarin staat dat in de moderne benzines 5% ethanol zit.
Dit zal in de toekomst 10% gaan worden.
Deze benzine staat bekend als E95 en wordt gezien als zijnde schadelijk voor oldtimers, met name voor oldtimers die langere tijd stil staan.
Nu heb ik zelf begrepen dat ethanol vooral rubberen brandstofleidingen aanvreet.
Er zijn in Nederland benzines verkrijgbaar zonder ethanol, dit zijn:
-Shell V-Power
-BP Ultimate
-Firezone Competition 102
Wel een stuk duurder dan de versie met ethanol, maar als je bedenkt dat 1% ethanol-toevoeging het brandstof-verbruik met 0,3% verhoogt, kun je zelf uitrekenen of je het de meerprijs waard vindt.
Dit zal in de toekomst 10% gaan worden.
Deze benzine staat bekend als E95 en wordt gezien als zijnde schadelijk voor oldtimers, met name voor oldtimers die langere tijd stil staan.
Nu heb ik zelf begrepen dat ethanol vooral rubberen brandstofleidingen aanvreet.
Er zijn in Nederland benzines verkrijgbaar zonder ethanol, dit zijn:
-Shell V-Power
-BP Ultimate
-Firezone Competition 102
Wel een stuk duurder dan de versie met ethanol, maar als je bedenkt dat 1% ethanol-toevoeging het brandstof-verbruik met 0,3% verhoogt, kun je zelf uitrekenen of je het de meerprijs waard vindt.
I am Wouth and I approve this message.
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
Het vervelende is dat wij Nederlanders altijd eerst naar de portemonnee kijken, en ons dan pas andere dingen afvragen. Ik vind het niet zo'n goed plan dat ik min of meer gedwongen word om mijn industriële erfgoed kapot te maken, en als ik er dan toch nog mee kan rijden, mag ik de stad niet in... Zo langzamerhand krijg ik hier een enorme pesthekel aan!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
Benzine 98 (super plus) is als het goed is ook nog steeds zonder ethanol en is verkrijgbaar bij redelijk wat bezinestations. Alleen euro 95 bevat ethanol omdat het voor die benzine verplicht is vanuit Europese regelgeving. Veelal geldt hetzelfde daarom ook in andere Europese landen. Ik zeg veelal omdat er nog weleens afwijkingen zijn.
De overgang van 5% naar 10% is ook Europees geregeld en zal op termijn dus ook in alle Europese landen gelden. Behalve voor de speciale benzines vooralsnog. Kosten zijn inderdaad maar een paar Eurotjes extra.
Die verboden voor stadscentra gaan inderdaad nergens over. Vandaag nog in het nieuws dat een opstijgende Boeijing 747 evenveel fijnstof per seconde uitstoot als 1 miljoen (!) vrachtwagens. En dan te bedenken dat op vliegtuigen geen milieutax bestaat en dan hebben we het nog niet eens over de grote vrachtschepen. Een klein oldtimertje mag dan Rotterdam (wereldhaven) niet meer in, ja, de wereld is krom.
De overgang van 5% naar 10% is ook Europees geregeld en zal op termijn dus ook in alle Europese landen gelden. Behalve voor de speciale benzines vooralsnog. Kosten zijn inderdaad maar een paar Eurotjes extra.
Die verboden voor stadscentra gaan inderdaad nergens over. Vandaag nog in het nieuws dat een opstijgende Boeijing 747 evenveel fijnstof per seconde uitstoot als 1 miljoen (!) vrachtwagens. En dan te bedenken dat op vliegtuigen geen milieutax bestaat en dan hebben we het nog niet eens over de grote vrachtschepen. Een klein oldtimertje mag dan Rotterdam (wereldhaven) niet meer in, ja, de wereld is krom.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
laatst nog de benzine pomp met een stukje leiding verwijderd van mijn urabus. en de leidingen zijn helemaal gaar... dus echt een aandachts punt. ik kan een regelmatige controle van je benzine leidingen echt aanraden... en als het even kan zoveel mogelijk vervangen voor harde leidingen of nieuwe leidingen die er wel tegen kunnen al moet ik zeggen deze waren ook nieuw...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
ik stoor me daar ook zo enorm aan.! We kunnen straks nergens meer rijden. Terwijl polen bulgarije etc de vervuiling doorgaat hoe zo hypocriet! Alsof de wereld stopt in nederland.
Wat betreft ethanol in de benzine . Als je inderdaad bij deze merken tankt en dan bijvoorbeeld de duurste versie neemt dan is de ethanol het minst.
Wat betreft ethanol in de benzine . Als je inderdaad bij deze merken tankt en dan bijvoorbeeld de duurste versie neemt dan is de ethanol het minst.
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
even los van de carbs en de pomp... en dat onze blokjes wellicht 'ouderwetse' benzinemengsels prefereren, hoe kan het zijn dat er nog leidingen/slangen te koop zijn die hier niet tegen kunnen, in de daily heb ik toch ook nergens last van!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
In de daily zitten een soort nylon slangen waaromheen vaak een rubberslang zit ter bescherming, ook bij iig sommige diesels ken niet alle auto's.
Voor diegene die het niet gelooft pak een jampot met deksel gooi die half vol benzine en mik daat een stukje slang in, maand laten staan en dan kijken!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
geloof je wel.... maar de dan moet je dus ook dat soort nylon slangen in de bus gebruiken om het risico te minimaliseren.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
Klopt helemaal Gijs! Alleen zijn dergelijke (krimp)slangen niet bij de FLAPS verkrijgbaar.
I am Wouth and I approve this message.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
In doesburg hebben ze een hele rol van dat spul liggen!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
Bij Paruzzi verkopen ze ook benzineslang die hier tegen is bestand. Ik heb ze, op hun advies, aan het eind vd zomer namelijk ook vervangen voor deze veiligere versie.
Is overigens wel een stukje prijziger per meter, maar veiligheid boven alles natuurlijk!
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Is overigens wel een stukje prijziger per meter, maar veiligheid boven alles natuurlijk!
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
Benzine leiding is te vervangen. Lijkt me ook dat een koperen leiding nog beter is zodat er minder slang is wat poreus kan worden.
Benzine pomp en carb vinden die ethanol rommel ook niet leuk. Heeft hier iemand ooit problemen mee ervaren? Ik niet namelijk terwijl ik wel met 10% ethanol heb moeten rijden door gebrek aan wat anders.
Benzine pomp en carb vinden die ethanol rommel ook niet leuk. Heeft hier iemand ooit problemen mee ervaren? Ik niet namelijk terwijl ik wel met 10% ethanol heb moeten rijden door gebrek aan wat anders.
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
Het is echt niet zo dat de gaten in je carb vallen als je er benzine met 10% ethanol in verstookt, het is geen zoutzuur, maar rubber en ook het membraan van de acceleratiepomp worden op de duur hard dus dan werkt de pomp minder goed of zou het membraan zelfs kunnen gaan barsten net als de benzineslangen na 1-2 jaar!!!!Thijs84 schreef: ↑zo jan 14, 2018 21:49 pmBenzine leiding is te vervangen. Lijkt me ook dat een koperen leiding nog beter is zodat er minder slang is wat poreus kan worden.
Benzine pomp en carb vinden die ethanol rommel ook niet leuk. Heeft hier iemand ooit problemen mee ervaren? Ik niet namelijk terwijl ik wel met 10% ethanol heb moeten rijden door gebrek aan wat anders.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: veilige benzine / niet agressieve benzine volgend de FEHAC
Als ik het dus goed begrijp gaan we in de naam van het milieu iets aan de benzine toevoegen dat er voor zorgt dat we binnen de kortst mogelijke keren allerlei onderdelen moeten gaan vervangen die vroeger een mensenleven meegingen... Dat zal wel heel erg goed zijn voor het milieu... Weet je wat? Ik maak mijn bus elektrisch, dan stoot 'ie geen CO2 meer uit (dat doet de elektriciteitscentrale dan wel voor mij)... Kortom: waar zijn wij helemaal mee bezig????
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/