lage compressie cilinder 3

Plaats reactie
JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

lage compressie cilinder 3

Bericht door JDDV » do sep 14, 2017 9:51 am

Hallo,

Ik heb weer eens een raar probleem met mijn type 1 dubbelpoorts 1600 motor
Ik hoorde ook een raar geluid tijdens het lopen van de motor, alsof de uitlaat lekte.
Uitlaat vervangen en alles meerdere malen gecheckt, maar probleem bleef.
Compressie gemeten. Cyl 1,2,4 ruim 110psi, alleen cyl 3 blijft hangen bij 60.
Duidelijk iets mis.

Blok eruit en kop gedemonteerd.
Aan de kop en cilinder van nr 3 niks te zien.
Kleppen eruit en ook niets te zien.

Het enige wat ik heb gevonden is dat het klephoedje / klepseal van een van de inlaatklep cilinder 3 helemaal weg is. Kan dit de compressieproblemen veroorzaken? of is er meer aan de hand?

Dank jullie wel.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: lage compressie cilinder 3

Bericht door old brumax » do sep 14, 2017 9:56 am

Heb je eerst nog de klepspeling nagekeken voor je alles losgetrokken hebt???
Het zou zo maar kunnen dat de klep/tuimelaar geen speling meer had en zelfs los stond wat ook hoorbaar is en ook de slechte compressie kan verklaren!
Dat de klepseal weg is kan het compressieverschil niet verklaren, hij heeft er simpel nooit op gezeten denk ik.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: lage compressie cilinder 3

Bericht door fahtal » do sep 14, 2017 10:10 am

Even kijken hoe de kleppen staan als je de tuimelaars terug zet.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: lage compressie cilinder 3

Bericht door old brumax » do sep 14, 2017 10:15 am

Voor je alles weer in elkaar drukt toch even de zuiger nakijken of de compressieveren en olieveer nog goed los zitten , het kan zijn dat ie heet geweest is met een bijna vastloper kan de zuiger beschadigd zijn en dan is de compressie ook vrijwel weg.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: lage compressie cilinder 3

Bericht door JDDV » do sep 14, 2017 14:25 pm

Dank voor de reacties,

Uiteraard alles gesteld voor de compressiemeting.
Rondom de plek waar de klepseal zat is het wel zwart, dus het lijkt wel of hij verschroeid is oid?
Ik zal de cylinders ook maar even demonteren.

vrgr

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: lage compressie cilinder 3

Bericht door old brumax » do sep 14, 2017 16:55 pm

JDDV schreef:Dank voor de reacties,

Uiteraard alles gesteld voor de compressiemeting.
Rondom de plek waar de klepseal zat is het wel zwart, dus het lijkt wel of hij verschroeid is oid?
Ik zal de cylinders ook maar even demonteren.

vrgr


Hoe zijn de klepgeleiders, en dan speciaal de uitlaat, als de erg gammel is sluit de klep ook niet goed meer omdat de zitting dan iets ovaal uitslijt.
Die seal kan het niet zijn , daardoor zou hij hooguit iets olie kunnen gaan gebruiken maar de meeste oudere motoren hebben helemaal geen seal op de geleiders of soms een rubber ring om de klepsteel.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie