Stukken aluminium in olie...

Gebruikersavatar
retroroadtrip
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 18, 2016 18:44 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Harderwijk

Stukken aluminium in olie...

Bericht door retroroadtrip » wo aug 02, 2017 12:31 pm

Goedemiddag,

Gisteren begonnen met olie verversen en een onplezierige verrassing in het oliezeefje gevonden, 5 stukken aluminium (ze zijn niet magnetisch) zie link voor foto...
Bus vorig jaar gekocht met, naar zeggen van de garage, een gereviseerde motor. Daarna nog geen 1500 km gereden, motor loopt altijd mooi, geen rare geluiden/haperingen oid gehad.

Iemand een idee waar deze stukken van afkomstig zijn? Het lijkt me op zijn zachtst gezegd niet best...

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Christiaan

Ik krijg het niet voor elkaar om een foto in de tekst te voegen dus vandaar onderstaande link:

https://www.facebook.com/retroroadtrippers/photos/a.1671201093201103.1073741829.1651360128518533/1869085806745963/?type=3&theater

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door Briebelbus » wo aug 02, 2017 12:38 pm

Ik heb je foto bekeken en inderdaad dit lijkt mij serieus. Zulke enorme brokken kan nooit goed zijn.
Om er achter te komen waar dit vandaan komt kan ik niets anders bedenken dan dat het blok uitelkaar moet.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door old brumax » wo aug 02, 2017 13:11 pm

Denk dat die stukken al langer onderin liggen, als ik de foto zo zie lijkt het of alle hoekjes glad en rond gesleten zijn, als het idd zo is als ik het zie en denk dat het is dan zijn dat oude stukken die bij de "revisie"al in het blok lagen en dus is het blok niet gesplitst geweest maar hebben ze alleen de cil. en mss koppen vervangen, bekijk de olie eens goed als daar geen alukleurige vervuiling in zit zou ik de boel gewoon zo laten en lekker gaan genieten, haal je de boel los bestaat de kans dat er niets te zien is en dat je dus voor niets de boel uit elkaar getrokken hebt.
Vermoed dat er een gebroken klep in gezeten heeft en dan komen er brokjes alu onderin het carter die daar geen kwaad kunnen die liggen gewoon in de olie, maar dat geeft dan wel een idee over de revisie, nogmaals mijn idee zoals ik het van de foto kan zien!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door blokkever » wo aug 02, 2017 16:56 pm

Wat voor motor heb je, type 2 of type 4.
In geval van type 1 zou ik zeker niet zomaar mee doorrijden (eigenlijk met type 4 ook niet maar daar zit teminste nog een oliefilter op).
Als deze stukjes bij een vorige revisie zijn achtergebleven dan heb ik daar al geen vertrouwen meer in, zou zeker het blok even goed inspecteren en liefst open trekken om de lagers te inspecteren op gevolgschade.
Je kunt daarbij beginnen met de drijfstanglagers, daar kun je bij zonder het blok te splitsen, uiteraard moeten wel de koppen en cilinders er af.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door old brumax » wo aug 02, 2017 18:24 pm

blokkever schreef:Wat voor motor heb je, type 2 of type 4.
In geval van type 1 zou ik zeker niet zomaar mee doorrijden (eigenlijk met type 4 ook niet maar daar zit teminste nog een oliefilter op).
Als deze stukjes bij een vorige revisie zijn achtergebleven dan heb ik daar al geen vertrouwen meer in, zou zeker het blok even goed inspecteren en liefst open trekken om de lagers te inspecteren op gevolgschade.
Je kunt daarbij beginnen met de drijfstanglagers, daar kun je bij zonder het blok te splitsen, uiteraard moeten wel de koppen en cilinders er af.

De zeef is idd niet al te fijn maar daar staat tegenover dat de motor goed loopt geen aluminium verf in de olie, als de oliedruk ook normaal is zou ik de boel niet loshalen,maar dat is heel persoonlijk, als je hem loshaald ga er dan maar vanuit dat het een vrijwel complete revisie word want je gaat geen spul weer in elkaar zetten wat al .....K gedraaid heeft.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door blokkever » wo aug 02, 2017 18:39 pm

old brumax schreef:.... je gaat geen spul weer in elkaar zetten wat al .....K gedraaid heeft.

Waarom niet? Als de lagers geen rare slijtage hebben en nog binnen de toleranties zitten is er geen enkele reden om ze niet meer te hergebruiken.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door old brumax » wo aug 02, 2017 19:27 pm

blokkever schreef:
old brumax schreef:.... je gaat geen spul weer in elkaar zetten wat al .....K gedraaid heeft.

Waarom niet? Als de lagers geen rare slijtage hebben en nog binnen de toleranties zitten is er geen enkele reden om ze niet meer te hergebruiken.

Als de olie geen extreme slijtage lat zien dan waarom?????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door blokkever » wo aug 02, 2017 21:34 pm

Aan de olie kun je de toestand van de lagers niet beoordelen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door old brumax » wo aug 02, 2017 21:49 pm

blokkever schreef:Aan de olie kun je de toestand van de lagers niet beoordelen

Wel aan de oliedruk!
Heb mijn menig gegeven met de div argumenten en daar laat ik het bij, het is verder aan Cristiaan wat hij doet!! 8-)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door fahtal » do aug 03, 2017 10:52 am

gezien de leeftijd van de bus zal het een 1600 zijn. die blokjes zijn niet zo schreeuwend duur. Ik zou gewoon doen alsof mijn neus bloed. in het ergste geval sta je met pech langs de kant. maar dat hoort er ook wel een beetje bij als je van die ouwe troep koopt;)

wel kun je bij die garage eens verhaal gaan halen. Dat kan nooit kwaad

met enige regelmaat je olie verversen om te kijken of er nog meer van dat soort stukken voorbij komen drijven. Ik zou het in iedergeval uitstellen tot na de zomer dan kun je er nu nog van genieten.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Robke
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: di jun 27, 2017 14:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kekerdom

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door Robke » do aug 03, 2017 18:35 pm

FF compressie meten, dan weet je dat hij mechanisch in orde is. Zo ja gewoon nieuwe olie erop en gaan met die banaan :D Totale revisie als je het goed doet kost toch nog wel een paar centjes. Die blokjes welke ze op Marktplaats aanbieden voor 1500 totaal gereviseerd kan niet. Meestal is dat uit elkaar en weer in elkaar, busje zwart erover en klaar. Naar mijn idee koop je de ellende van een ander. :shock:

Gebruikersavatar
retroroadtrip
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 18, 2016 18:44 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Harderwijk

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door retroroadtrip » vr aug 04, 2017 12:22 pm

Iedereen bedankt voor alle reacties :)
Het is overigens een type 4 1800 blok.

Mijn gevoel neigt heel erg naar doorrijden met in m'n achterhoofd voorbereiden op revisie of motorvervanging na de zomer. Gaat het fout dan moeten m'n vrienden van de ANWB hem naar huis brengen en heb ik weer wat te doen deze winter :) Hoe dan ook zal een revisie er toch aan komen, doe ik het uit voorzorg dan weet ik zeker dat ik er niet mee op vakantie kan, rij ik door dan kan het op de eerste dag van de vakantie bekeken zijn maar misschien ook wel op de laatste dag. Of helemaal niet. Lastig...

Ik ga er nog een nachtje over slapen, nogmaals iedereen bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door Wilfred » vr aug 04, 2017 12:53 pm

Gewoon gaan. als je al 1500 km gereden hebt zo, is de kans heel groot dat het er al in zat en zul je er geen last van krijgen. Risico loop je altijd met zo'n oude bus.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door Tuinkabouter90 » vr aug 04, 2017 13:22 pm

Ga het avontuur aan en met een juiste ANWB lidmaatschap, kom je een heel end.
Hoort allemaal bij de avonturen van de bus :-)
Op het moment dat het gebeurt baal je even maar het zijn dan wel de verhalen die je bij blijven :-)

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Stukken aluminium in olie...

Bericht door Cali » vr aug 04, 2017 14:13 pm

Sluit ik me helemaal bij aan, gewoon gaan!
Zo'n 1800 kan heel wat hebben en waarschijnlijk heeft het al die tijd gewoon op de bodem gelegen. Ik zou me er niet druk om maken, zeker niet tijdens vakantie. Hij rijdt nu toch ook prima?

Check gewoon je verzekering (hoeft geen ANWB te zijn, reis- of autoverzekering kan ook) even over welke hulp ze onderweg bieden. Met de juiste verzekering krijg je zelfs een vervangende camper bij stukken, dan kun je dus als nog verder.

Onmisbaar voor die oude campers van ons :lol:

Plaats reactie