Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt soms sl

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt soms sl

Bericht door DasBus » vr jul 28, 2017 11:20 am

Hi,

Ik heb een 2.0 liter cj motor in mijn bus. Voor de vakantie heb ik de boel laten afstellen. Hierbij is vastgesteld dat de 12 volt naar de choke los was.
Dit is gefixed en daarna alles netjes afgesteld. Hier in Noorwegen heb ik nu het probleem dat vooral na de start de motor hikt en slecht trekt...vooral berg op. Is nooit een snelheidsmonster geweest met alle vakantiespullen erin maar dit is soms kruipen. Verbruik is ook flink. Hij doet het dan ineens goed en kan dan een paar uur later ineens weer hikken. Als ik dan plankgas geef en terug schakel trekt hij weer en ineens is het probleem na een tijdje dan weer voorbij.

Nu hebben ze ooit al eens in Doesburg op de rollerbank de boel afgesteld (sproeiers zouden dus goed moeten zijn) en toen was dat choke spoeltje op de linker solex (pic 33 dacht ik) al niet goed. Kan het zijn dat de choke er slecht vanaf gaat en soms weer terug schiet? Zo ja: is het een idee om de 12 volt er weer af te halen en hem gewoon mechanisch te laten werken?

Ik kan wel wat met die bus maar de carburateurs afstellen heb ik altijd vermeden. Alle hulp/workarounds zijn dus welkom.

Groet Hendrik-Jan

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door Tuinkabouter90 » vr jul 28, 2017 13:23 pm

zit er eventueel ook rotzooi in je benzine filter?
zwevend vuil in de tank??

bij mezelf had ik ook laatst ook last van stotteren. maar had dan zo nu en dan een back fire. zelf heb ik toen alles van bougie kabels bobine etc vervangen en toen was het probleem bij mij opegelost

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door DasBus » vr jul 28, 2017 19:43 pm

Tuinkabouter90 schreef:zit er eventueel ook rotzooi in je benzine filter?
zwevend vuil in de tank??

bij mezelf had ik ook laatst ook last van stotteren. maar had dan zo nu en dan een back fire. zelf heb ik toen alles van bougie kabels bobine etc vervangen en toen was het probleem bij mij opegelost


Spullen zijn allemaal hartstikke nieuw en net vervangen met deze reis in gedachten..puntjes bougie etc.Tank is er een aantal jaar geleden uitgeweest en opgeknapt (dus ook niet het viltje van de loodvervanger ) Ik denk toch echt aan de carburateurs en de choke.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door old brumax » vr jul 28, 2017 19:56 pm

Die choke kun je controleren , op het moment als de motor warm is en toch stottert gelijk er in duiken en kijken of de choke klep dicht staat of open, dan weet je dat zeker!
Kan de bedrading slecht zijn of het stekkertje slecht contact maken die choke gaat erop als hij koud is en na een aantal minuten moet hij de klep opendraaien , daar is stroom voor nodig dus het is mogelijk dat er zo af en toe de spanning wegvalt en dan loopt de choke erop!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door DasBus » vr jul 28, 2017 20:44 pm

old brumax schreef:Die choke kun je controleren , op het moment als de motor warm is en toch stottert gelijk er in duiken en kijken of de choke klep dicht staat of open, dan weet je dat zeker!
Kan de bedrading slecht zijn of het stekkertje slecht contact maken die choke gaat erop als hij koud is en na een aantal minuten moet hij de klep opendraaien , daar is stroom voor nodig dus het is mogelijk dat er zo af en toe de spanning wegvalt en dan loopt de choke erop!


Ok ga ik nakijken. Als het toch aan het bimetaaltje ligt...is er dan een manier om de choke permanent uit te zetten?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door old brumax » vr jul 28, 2017 20:56 pm

DasBus schreef:
old brumax schreef:Die choke kun je controleren , op het moment als de motor warm is en toch stottert gelijk er in duiken en kijken of de choke klep dicht staat of open, dan weet je dat zeker!
Kan de bedrading slecht zijn of het stekkertje slecht contact maken die choke gaat erop als hij koud is en na een aantal minuten moet hij de klep opendraaien , daar is stroom voor nodig dus het is mogelijk dat er zo af en toe de spanning wegvalt en dan loopt de choke erop!


Ok ga ik nakijken. Als het toch aan het bimetaaltje ligt...is er dan een manier om de choke permanent uit te zetten?

Jazeker , dan het bimetaaltje zover draaien dat de klep helemaal open gaat als de motor koud is en je op het gas trapt, normaliter valt dan de klep dicht.
maar bij koude start zul je dan een of meerdere keren moeten pompen onder het starten om extra benzine te geven.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt soms sl

Bericht door DasBus » za jul 29, 2017 17:05 pm

Ok dit lijkt het niet te zijn...vandaag knalde de linkerleiding van de vacuümleiding los na een flinke stotter. Heb alles weer vastgezet en nagekeken maar als ik flink gas geef gebeurt het weer. Leuk zo in het hoge noorden. Wat kan ik het beste doen? Puntjes lijken iets bruin. Deze vervangen? Of toch met de afstelling van de twee carburateurs aan de gang? Ik heb niks bij me om de ontsteking af te stellen (stroboscoop).

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door old brumax » za jul 29, 2017 19:05 pm

DasBus schreef:Ok dit lijkt het niet te zijn...vandaag knalde de linkerleiding van de vacuümleiding los na een flinke stotter. Heb alles weer vastgezet en nagekeken maar als ik flink gas geef gebeurt het weer. Leuk zo in het hoge noorden. Wat kan ik het beste doen? Puntjes lijken iets bruin. Deze vervangen? Of toch met de afstelling van de twee carburateurs aan de gang? Ik heb niks bij me om de ontsteking af te stellen (stroboscoop).

Hoe is de contactpuntafstand, deze hoort zo ongeveer 0.4 mm te bedragen , dat zul je dus moeten schatten, volgens mij is de vervroeging bij stilstaande motor 6-7 gr voorontsteking, dat is te controleren met een lampje en een stukkie draad, de lamp tegen de - pool vd bobine en de draadop de + en tegen de lamp, op contact, vliegwiel draaien tot de lamp gaat branden, dat moet dan die 6 gr. zijn.
Wanneer zijn de kleppen het laatst gesteld????
Als de bus de hele weg perfect gelopen had dan was de vacantie niet zo spannend geweest, dat is nu de sjarreme van een oldtimer! :mrgreen: :mrgreen:
nog suc6 met zoeken ;)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door Wilfred » ma jul 31, 2017 8:39 am

als je vacuum leiding los knalt, kan dat alleen door een backfire naar mijn idee. En backfires wijzen erop dat je meer problemen hebt dan alleen je choke. Er is dan ook iets niet in orde met de timing van je ontsteking. Ik zou natuurlijk zorgen dat de choke goed is, maar daarna ook een algehele checkup doen.

Oh jah, ik woon in het hoge noorden, dus als je in de buurt bent kan je altijd hier terecht hoor :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door DasBus » ma jul 31, 2017 10:34 am

Ik ga er vandaag nieuwe puntjes en condensator in zetten. Als je in de buurt van de Lofooten in Noorwegen woont... ;-)

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt soms sl

Bericht door DasBus » ma jul 31, 2017 18:40 pm

Ok nieuwe puntjes...nieuwe condensator...choke gedisabled op de solex die nog wel een werkende choke had...alle rubbers op de vacuum leidingen met siliconentape afgetaped. Ontsteking afgesteld...alles loopt verder maar hij blijft ploffen..maakt niet uit met welke timing...0,5 of 7,5 dus maar op 7,5 laten staan. Ik weet het even niet meer. Motor schudt ook flink bij stationair. Kreeg wel op het laatst een schok van 1 van de bougieleads. Die heb ik niet bij me. Kan dit het zijn? Is hier een workaround voor met tape ofzo?

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door hanhoo » ma jul 31, 2017 19:43 pm

Duidelijk backfire als de vacuumleidingen eraf schieten.

Je mag NOOIT een schok van een bougiekabel krijgen (tenzij je bewust je vinger erop wilt houden, niet doen hoor :P). Heb je een multimeter bij je? Bougiekabel moet ongeveer 1kOhm meten. Bougies er al uit gehad en bekeken? Vaak kun je aan de kleur zien als er een pit niet lekker meeloopt.

De kabels kun je visueel controleren op schades. Afplakken kan, met rubber- of zelfvulkaniserende tape. Maar zie het als een lapmiddel.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door dirkinbrabant » ma jul 31, 2017 20:15 pm

backfire kan ook komen door slechte bougiekabels en overspringende vonk. Kijk eens in het donker (kan dat nu zo hoog in het noorden) of je nergens vonken van je bougiekabels ziet wegspringen, zijn je problemen toevallig vochtgerelateerd?

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt som

Bericht door hanhoo » ma jul 31, 2017 20:20 pm

dirkinbrabant schreef:backfire kan ook komen door slechte bougiekabels en overspringende vonk. Kijk eens in het donker (kan dat nu zo hoog in het noorden) of je nergens vonken van je bougiekabels ziet wegspringen, zijn je problemen toevallig vochtgerelateerd?


Ook een goed idee. Plantenspuit met water helpt met opsporen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Choke carburateur hangt / motor hapert soms en trekt soms sl

Bericht door DasBus » ma jul 31, 2017 20:20 pm

Multimeter heb ik niet mee. Altijd in de bus liggen maar juist nu vergeten
Vochtig is het hier altijd...maar zou bijna een draadbreuk moeten zijn zo consequent als het is. Begon geleidelijk maar nu is het probleem er altijd. Dan toch maar zien of ik ergens een goedkope meter kan vinden en dan iets tijdelijks in elkaar flatsen? Hoop maar dat dit het is. Die backfires kunnen niet goed voor het blok zijn.

En ja het is hier nu 24 uur pd licht!

Plaats reactie