Tankvulhals vervangen

Toobster
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: vr jan 01, 2016 19:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Tankvulhals vervangen

Bericht door Toobster » ma jul 24, 2017 13:57 pm

Heeft iemand ooit de tankvulhals vervangen van een T2b? Kan je hier gewoon bij, terwijl de motor e.d. er gewoon nog in zit?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door Tuinkabouter90 » ma jul 24, 2017 22:51 pm

is net 1 geweest die dit gedaan had, weet zo topic even niet :-)

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door 911gt2 » ma jul 24, 2017 23:12 pm

Nee dat gaat zomaar niet. De vulhalst zit vast op de tank, de tank zit achter de firewall, de firewall zicht achter de motor. Dus tenzij je een kleuter van 4 bent en extreem goed in yoga is de enige oplossing hem er uit te halen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door old brumax » di jul 25, 2017 0:09 am

Dacht dat met een heleboel ggggggggggggggg............oede wil het in/via het koekblik zou kunnen maar makkelijk geenszins.
maar zoek even op wie dat geweest is een paar weken geleden dan kun je daar mee overleggen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Toobster
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: vr jan 01, 2016 19:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door Toobster » di jul 25, 2017 7:40 am

Bedankt voor het nakijken. Het gaat om het volgende onderdeel: https://www.paruzzi.com/nl/panoramabus/ ... ank/23492/

Dus niet de aansluiting aan de tank zijde. Hopelijk is het dan eenvoudiger........

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door old brumax » di jul 25, 2017 10:17 am

Toobster schreef:Bedankt voor het nakijken. Het gaat om het volgende onderdeel: https://www.paruzzi.com/nl/panoramabus/ ... ank/23492/

Dus niet de aansluiting aan de tank zijde. Hopelijk is het dan eenvoudiger........

Die zit toch nog met een slangklem om de tank vul pijp en die ............ zit in/achter dat koekbliktrommeldeksel en die moet er toch echt eerst af wat het moeilijkst gaat wws omdat ie door de jaren heen een beetje is gaan roesten, vervolgens alles op z'n plek en dan de nieuwe slangklem erop,suc6 en er is een troost, het is al eerder gedaan!! ;)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door blokkever » di jul 25, 2017 12:02 pm

Het koektrommeldeksel wip je er zo af met een dikke platte schroevendraaier, dat is het probleem niet.
De slangklem los krijgen helemaal bovenaan de vulbuis is veel lastiger als het je al lukt.
Bij mijn bus heb ik de hele vulbuis naar de tank toe eerst verwijderd met het vulhalsrubber er nog aan en vervolgens op de werkbank het vulhalsrubber vervangen.

Toobster
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: vr jan 01, 2016 19:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door Toobster » di jul 25, 2017 16:48 pm

Bedankt voor de reacties! Ik ga het proberen te fixen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door hanhoo » ma jul 31, 2017 20:13 pm

Ik weet niet of je een Type1 of Type4 motor hebt. Bij de laatste is het redelijk gemakkelijk bij te komen. In het geval van Type1 adviseer ik gewoon de motor te demonteren en gelijk alle ontluchtingsslangen en vulslangen te vervangen. Dat klinkt als een hele operatie, maar geloof me: het half uurtje motor demonteren en weer een half uurtje monteren, verdien je in tijd snel terug en je kunt gelijk een hoop meer doen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door old brumax » ma jul 31, 2017 20:34 pm

hanhoo schreef:Ik weet niet of je een Type1 of Type4 motor hebt. Bij de laatste is het redelijk gemakkelijk bij te komen. In het geval van Type1 adviseer ik gewoon de motor te demonteren en gelijk alle ontluchtingsslangen en vulslangen te vervangen. Dat klinkt als een hele operatie, maar geloof me: het half uurtje motor demonteren en weer een half uurtje monteren, verdien je in tijd snel terug en je kunt gelijk een hoop meer doen.

Geen idee hoe je dat wil doen maar in een half uur kan ik de motor er niet uit krijgen , minstens 2 uur en dan moet het niet tegen zitten!! :o
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door hanhoo » ma jul 31, 2017 20:39 pm

Jij wordt ook al wat ouder he??

Record demonteren staat op een minuut of 18, samen met Thijs84. En dat was een B. Van opkrikken tot de motor naast de auto. Inclusief plaatwerk en de rest. Een A moet sneller kunnen. Maar dan moet al het juiste gereedschap helemaal klaar liggen.
Laatst gewijzigd door hanhoo op ma jul 31, 2017 20:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door Tuinkabouter90 » ma jul 31, 2017 20:39 pm


Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door old brumax » ma jul 31, 2017 20:45 pm

hanhoo schreef:Jij wordt ook al wat ouder he??

Record demonteren staat op een minuut of 18, samen met Thijs84. En dat was een B. Van opkrikken tot de motor naast de auto. Inclusief plaatwerk en de rest. Een A moet sneller kunnen.

Vergeet het , alleen de 4 bouten van de achterplaat met 6parkers kosten zeker 10 min. Dan de 3 boeten aan de achterbrug gaat minstens een kwartier in zitten met een steeksleutel tussen/achter de uitlaat pielen, dan bedrading , klepsmering, gasaansluiting, kachelpotten. Nee vergeet dat maar of je zou hans kazan moeten heten!!! :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door hanhoo » ma jul 31, 2017 20:56 pm

Haha. Klepsmering, gasaansluiting. Die tel ik niet mee. De rest kan, ik was er zelf bij. :D

Thijs84 onder de bus: brandstofleiding, kachelkabels en de twee moeren en de bout tussen bak en motor. Als je gereedschap in de juiste lengtes hebt klaar liggen, is dit zo gebeurd. Ondertussen doe ik in het motorruim: massapool, brok plaatwerk, bedrading, gaskabel en moer achter koelhuis. Inmiddels heeft Thijs84 de krik onder de motor en is begonnen met de motorsteunen en ik help aan de rechterkant. Trekken en klaar.

De meeste tijd gaat in het opkrikken zitten en de motor onder de bus uit schuiven. De rest is zo gedaan, mits het allemaal recent is los geweest.

Maar goed, niet teveel het topic kraken: het kan heel snel. Laten we het daar op houden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Toobster
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: vr jan 01, 2016 19:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Tankvulhals vervangen

Bericht door Toobster » di aug 01, 2017 20:33 pm

Het is een type 4, dus ik ga het zo proberen. Het onderdeel is binnen, over een paar weken haal ik hem weer uit de stalling en ga ik hem meteen vervangen.

Plaats reactie