externe oliekoeler(s)
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
externe oliekoeler(s)
http://www.bugnet.de/markt/marktbild.pl?227642
http://www.typ1motor.de/product_info.ph ... brohr.html
http://www.typ1motor.de/product_info.ph ... brohr.html
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: ijzendijke
Re: externe oliekoeler(s)
ziet er handig systeem uit, en netjes weg te werken.
-
- Actief Lid
- Berichten: 177
- Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: externe oliekoeler(s)
maxima schreef:ziet er handig systeem uit, en netjes weg te werken.
En volledig uit de rijwind... precies wat je niet wil met een externe koeler.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: externe oliekoeler(s)
911gt2 schreef:maxima schreef:ziet er handig systeem uit, en netjes weg te werken.
En volledig uit de rijwind... precies wat je niet wil met een externe koeler.
Denk dat het behoorlijk tocht onder de bus door tijdens het rijden>
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: externe oliekoeler(s)
Met een standaard motor is extra koeling echt niet nodig.
voor wat opgefokte blokjes is het wel leuk natuurlijk, en ik zou dan een scoop maken zodat je lekker veel rijwind door de koelers perst.
voor wat opgefokte blokjes is het wel leuk natuurlijk, en ik zou dan een scoop maken zodat je lekker veel rijwind door de koelers perst.
Take the planet and make it spin your way
Re: externe oliekoeler(s)
Als je zoals ik vorige week in een file bij Lyon terechtkomt met 35 graden dan kan ik je zeggen dat het toch best spannend wordt.
Met een beetje rijwind koelt elke standaardmotor inderdaad wel meer dan voldoende.
Wel mooie dingen ja! Alleen wel erg dicht op de uitlaat of niet? Die straalt best wat hitte af?
Met een beetje rijwind koelt elke standaardmotor inderdaad wel meer dan voldoende.
Wel mooie dingen ja! Alleen wel erg dicht op de uitlaat of niet? Die straalt best wat hitte af?
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: externe oliekoeler(s)
Juist in de file koelt de luchtgekoelde motor weer af. als je motor in de file warm wordt, heb je een probleem.
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: externe oliekoeler(s)
Cali schreef:Wel mooie dingen ja! Alleen wel erg dicht op de uitlaat of niet? Die straalt best wat hitte af?
Heb jij de uitlaat onder de achteras doorlopen????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: externe oliekoeler(s)
Bij mij wordt ie in de file juist warmer ja. Al kan dat ook komen door de plek waar de sensor is geplaatst.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: externe oliekoeler(s)
Cali schreef:Bij mij wordt ie in de file juist warmer ja. Al kan dat ook komen door de plek waar de sensor is geplaatst.
Dan moet je iets meer gas geven zodat de fan meer koellucht blaast, stationaire vw motoren kunnen uren draaien zonder problemen, daar moet de fan het ook alleen doen en dan word ie nog belast ook!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: externe oliekoeler(s)
Ja heb je gelijk in, helaas niet aan gedacht. Hij werd bijna 115 graden, dus zo snel mogelijk een plekje opgezocht om af te koelen. Al zal het niet de werkelijke temp geweest zijn.
Ik ga hem sowieso op een rollenbank testen en afstellen. Volgens mij zit het niet helemaal goed nu, al was het wel erg warm buiten.
Ik ga hem sowieso op een rollenbank testen en afstellen. Volgens mij zit het niet helemaal goed nu, al was het wel erg warm buiten.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: externe oliekoeler(s)
Cali schreef:Ja heb je gelijk in, helaas niet aan gedacht. Hij werd bijna 115 graden, dus zo snel mogelijk een plekje opgezocht om af te koelen. Al zal het niet de werkelijke temp geweest zijn.
Ik ga hem sowieso op een rollenbank testen en afstellen. Volgens mij zit het niet helemaal goed nu, al was het wel erg warm buiten.
In zuid africa, brazilie en australie rijden ze er ook mee en daar is het niet warm denk je?
Wat meet je dan de olie temp, kop temp. En de olie in de carterplug of aan de pijlstok??
Zijn alle 3 verschillende waarde's op het zelfde moment, hoe kunnen ze een mens gek maken?? Ze zij nooit geleverd met al die luxe en dus had ook niemand de zenuwen of hij wel genoeg koelde of niet, heerlijk rustig rijden zonder zorgen,,!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: externe oliekoeler(s)
Ja helemaal mee eens! Maar ik heb eens een oververhitte motor gehad die daarna stukliep. Dat wil ik liever voorkomen.
De mijne zit in de carterplug. Inderdaad niet de juiste plek, zeker niet bij stilstand.
Sorry voor je topic-diefstal
De mijne zit in de carterplug. Inderdaad niet de juiste plek, zeker niet bij stilstand.
Sorry voor je topic-diefstal
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: externe oliekoeler(s)
Ik kan niet heel enthousiast van dit systeem worden. Het systeem is ineens niet meer luchtgekoeld door de koelfan maar rijwind gekoeld. Het enige verdere verschil is 2 oliekoelers in plaats van 1. Ik zie niet in hoe dit beter zou functioneren dan goedwerkend origineel.
Ik ben eerlijk gezegd nog steeds fan van het originele koelsysteem. Zodra het echt te heet wordt, ga ik koffie zetten. En dat gebeurt alleen als ik een lange afstand 100km/u+ wil rijden of bij hele hoge buitentemperaturen.
Ik ben eerlijk gezegd nog steeds fan van het originele koelsysteem. Zodra het echt te heet wordt, ga ik koffie zetten. En dat gebeurt alleen als ik een lange afstand 100km/u+ wil rijden of bij hele hoge buitentemperaturen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: externe oliekoeler(s)
hanhoo schreef:Ik kan niet heel enthousiast van dit systeem worden. Het systeem is ineens niet meer luchtgekoeld door de koelfan maar rijwind gekoeld. Het enige verdere verschil is 2 oliekoelers in plaats van 1. Ik zie niet in hoe dit beter zou functioneren dan goedwerkend origineel.
Ik ben eerlijk gezegd nog steeds fan van het originele koelsysteem. Zodra het echt te heet wordt, ga ik koffie zetten. En dat gebeurt alleen als ik een lange afstand 100km/u+ wil rijden of bij hele hoge buitentemperaturen.
Denk dat het bedoeld is als extra en niet als vervanger zoals je nu suggereerd, en nee ik krijg ge provisie of zo, het is niet meer dan een tip waarbij ieder mag weten wat hij er mee doet!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!