Motor verhogen

Plaats reactie
Jwverweij
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 24, 2017 11:17 am

Motor verhogen

Bericht door Jwverweij » di jun 20, 2017 10:13 am

Beste allen,

Eerst even mijn situatie. We hebben een t2 Autovilla (1975) in zuid Afrika gekocht en nu op weg naar Nederland. Op dit moment zijn we in Noord Tanzania. Er is 5 jaar geleden een Toyota motor in gezet, hiervoor is de ophang stang van de originele motor gebruikt, echter is deze nog ongeveer 7 cm verlaagd vanwege het feit dat de motor iets hoger is dan de originele en dit niet paste in het oude interieur. Wij hebben een nieuw interieur ingebouwd dus nu zou de motor weer om hoog kunnen. Mijn vraag is de volgende. Als we de motor ophogen en de originele motor ophanging gebruiken zullen de aandrijfassen vanuit de versnellingsbak een kleine hoek naar beneden maken, is dit een probleem, of kan dit gaan zorgen voor problemen?

Johannes

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Motor verhogen

Bericht door EeVeeWee » di jun 20, 2017 12:09 pm

Jwverweij schreef:Beste allen,

Eerst even mijn situatie. We hebben een t2 Autovilla (1975) in zuid Afrika gekocht en nu op weg naar Nederland. Op dit moment zijn we in Noord Tanzania. Er is 5 jaar geleden een Toyota motor in gezet, hiervoor is de ophang stang van de originele motor gebruikt, echter is deze nog ongeveer 7 cm verlaagd vanwege het feit dat de motor iets hoger is dan de originele en dit niet paste in het oude interieur. Wij hebben een nieuw interieur ingebouwd dus nu zou de motor weer om hoog kunnen. Mijn vraag is de volgende. Als we de motor ophogen en de originele motor ophanging gebruiken zullen de aandrijfassen vanuit de versnellingsbak een kleine hoek naar beneden maken, is dit een probleem, of kan dit gaan zorgen voor problemen?

Johannes


Ik denk dat je bedoelt dat de hoek van de homokinetische koppelingen juist groter wordt.
Er zijn koppelingen die dit aankunnen, zelf heb ik ze ook gekocht van het merk SKF.
Dus.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Motor verhogen

Bericht door Wilfred » vr jul 07, 2017 13:30 pm

Ik zie dat dit al een wat oudere post is, maar in Tanzania zul je ook wel niet elke dag op internet zitten :-)

de maximale hoek voor standaard bus homokineten is 17 graden. Er zijn sterkere homokinten te krijgen, maar die kunnen niet een grotere hoek aan, alleen wel meer koppel.

Zelf heb ik homokineten van een porsche 944 onder de bus, die kunnen een hoek aan van 22 graden. Daarom zijn die ook 2 mm breder, maar ze passen wel zo onder de bus zonder verdere aanpassingen.

Wat voor motor heb je in de bus, en wat voor versnellingsbak?
Take the planet and make it spin your way

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Motor verhogen

Bericht door EeVeeWee » vr jul 07, 2017 16:36 pm

Wilfred schreef:Ik zie dat dit al een wat oudere post is, maar in Tanzania zul je ook wel niet elke dag op internet zitten :-)

de maximale hoek voor standaard bus homokineten is 17 graden. Er zijn sterkere homokinten te krijgen, maar die kunnen niet een grotere hoek aan, alleen wel meer koppel.

Zelf heb ik homokineten van een porsche 944 onder de bus, die kunnen een hoek aan van 22 graden. Daarom zijn die ook 2 mm breder, maar ze passen wel zo onder de bus zonder verdere aanpassingen.

Wat voor motor heb je in de bus, en wat voor versnellingsbak?


Die Porsche 944 koppelingen bedoel ik, die heb ik ook van SKF. :mrgreen:
Dus.

Plaats reactie