Alleen eerste en tweede versnelling

Plaats reactie
Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Alleen eerste en tweede versnelling

Bericht door Tom1980 » do jun 15, 2017 22:18 pm

Mijn T2b schakelde tot voor kort perfect totdat ik hem iets te enthousiast in de achteruit heb gezet. Toen knalde ie echt in de achteruit. Sindsdien schakelt ie niet meer goed en krijg ik de versnellingen niet meer afgesteld. Ik heb alle kunststof geleidingen voor de schakelstangen en het schakelblokje reeds eerder vervangen. Deze zijn dus zo goed als nieuw.

Het probleem dat zich nu voordoet is dat ik wel het schakelpatroon kan volgen en ook een 1,2,3,4 en achteruit lijk te hebben. Wanneer ik onder de auto bij de bak kijk draait het schakelblokje en de stang ook netjes en hoor ik hem in de versnelling klikken. Het rare is alleen dat ik alleen een 1 en een 2 en een achteruit (die wel op een rare plaats lijkt te zitten en ook niet vanzelf in de achteruit blijft zitten). Terwijl het dus fysiek gezien wel lijkt dat ie in de 3 en de 4 gaat. Wanneer ik ga rijden heb ik zowel een eerste versnelling in de 1 en de 3 en een tweede versnelling in de 2 en 4. Raar! Heb al gekeken of de verbinding tussen de schakelstangen waar het borgboutje doorheenzit niet is verschoven. Dit zit zowel voren als bij de bak (schakelblokje) netjes op de goede plaats (heb ik ook losgehaald en weer opnieuw aangedraaid). Ook heb ik gepoogd om de versnellingspook opnieuw af te stellen en zit het geleideplaatje onder de pook goed om (hoge kant aan de rechterkant).

Kan er iets aan de hand zijn met de schakelvork in de bak (of hoe heet zoiets?). Iemand tips?

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Alleen eerste en tweede versnelling

Bericht door Tom1980 » za jun 17, 2017 8:12 am

Volgens mij heeft Ratwell er iets over geschreven

http://www.ratwell.com/technical/091Transmission.html

En dat het stukje waar staat: you are having trouble schifting into third and fourth. Miss veroorzaakt dit het probleem?

Iemand al eens eerder gehad of vervangen?

Gebruikersavatar
gemini blue 1302
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: di okt 01, 2013 12:09 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Aalten

Re: Alleen eerste en tweede versnelling

Bericht door gemini blue 1302 » do jun 22, 2017 11:49 am

Ik heb het pas gehad en toen was het de koppeling tussen stang en bak.
De vork was losgebroken van het busje dat over de bak zit.
De moeite om even los te halen en na te kijken.
Ik kreeg ook het advies om er een paar in de bus te gooien want het schijnt vaker te gebeuren.
Kever 1302 (1971) Geminiblauw
Kever 1300 (1971) BMW-Paars
Bus T2a (1970) Antraciet/Oranje

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Alleen eerste en tweede versnelling

Bericht door old brumax » do jun 22, 2017 12:33 pm

gemini blue 1302 schreef:Ik heb het pas gehad en toen was het de koppeling tussen stang en bak.
De vork was losgebroken van het busje dat over de bak zit.
De moeite om even los te halen en na te kijken.
Ik kreeg ook het advies om er een paar in de bus te gooien want het schijnt vaker te gebeuren.


Een los busje is simpel op te lossen met een paar laspuntjes, zeker aan te bevelen ook als je een nieuwe plaatst dan weet je zeker dat dat het probleem niet is!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Alleen eerste en tweede versnelling

Bericht door old brumax » do jun 22, 2017 12:37 pm

Tom1980 schreef:Volgens mij heeft Ratwell er iets over geschreven

http://www.ratwell.com/technical/091Transmission.html

En dat het stukje waar staat: you are having trouble schifting into third and fourth. Miss veroorzaakt dit het probleem?

Iemand al eens eerder gehad of vervangen?


Of dat het probleem is dat is snel na te kijken dan rammeld de schakelbuis erin.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
gemini blue 1302
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: di okt 01, 2013 12:09 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Aalten

Re: Alleen eerste en tweede versnelling

Bericht door gemini blue 1302 » do jun 22, 2017 13:29 pm

old brumax schreef:Een los busje is simpel op te lossen met een paar laspuntjes, zeker aan te bevelen ook als je een nieuwe plaatst dan weet je zeker dat dat het probleem niet is!!!


Dat was bij de oude gedaan en dat was losgeknapt (Waren ook niet de beste laspunten moet ik zeggen....)
Maar bedankt voor de tip! ga ik bij de volgende zeker even doen.
Kever 1302 (1971) Geminiblauw
Kever 1300 (1971) BMW-Paars
Bus T2a (1970) Antraciet/Oranje

Plaats reactie