luchthoeveelheid oliekoeler
-
- Nieuweling
- Berichten: 5
- Lid geworden op: ma aug 12, 2013 19:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
luchthoeveelheid oliekoeler
dag Allemaal
Mijn 1600 cc T2 motor is net gereviseerd, maar de motor wordt nog te warm. Als ik niet harder dan 80 rijdt blijft het goed gaan.
Nu denk ik dat de oliekoeler te weinig lucht krijgt. De oliekoeler zit niet verstopt en is schoon.
Als ik met mijn hand voel voor de uitlaat van de oliekoeler voel ik geen sterke luchtstroom.
heeft iemand ervaring met dit probleem?
groet Ben
Mijn 1600 cc T2 motor is net gereviseerd, maar de motor wordt nog te warm. Als ik niet harder dan 80 rijdt blijft het goed gaan.
Nu denk ik dat de oliekoeler te weinig lucht krijgt. De oliekoeler zit niet verstopt en is schoon.
Als ik met mijn hand voel voor de uitlaat van de oliekoeler voel ik geen sterke luchtstroom.
heeft iemand ervaring met dit probleem?
groet Ben
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: luchthoeveelheid oliekoeler
ben tieben schreef:dag Allemaal
Mijn 1600 cc T2 motor is net gereviseerd, maar de motor wordt nog te warm. Als ik niet harder dan 80 rijdt blijft het goed gaan.
Nu denk ik dat de oliekoeler te weinig lucht krijgt. De oliekoeler zit niet verstopt en is schoon.
Als ik met mijn hand voel voor de uitlaat van de oliekoeler voel ik geen sterke luchtstroom.
heeft iemand ervaring met dit probleem?
groet Ben
Die luchtstroom moet voldoende zijn indien de koeler schoon is maar dat zal wel goed zijn.
Hoe weet je dat hij te warm word!?
Heb je rondom de motor en in de beplating wel alles dicht en zijn er geen delen vd beplating vergeten of verloren?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Nieuweling
- Berichten: 5
- Lid geworden op: ma aug 12, 2013 19:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
Re: luchthoeveelheid oliekoeler
dag Allemaal
excuus voor de late reactie...
Ik heb de luchthoeveelheid niet gemeten met een meter, maar met mijn hand gevoeld en er komt niet veel lucht uit vind ik...
Er komt naar mijn idee wel voldoende lucht langs de cilinders.
een paar jaar terug is de afdichtingsband tussen de beplating van de motor en het chassis in de ventilator gezogen. Ik denk dat hierbij inwendige schade aan het ventilatorhuis is ontstaan die ik niet kan zien, hetgeen mogelijk kan veroorzaken dat er onvoldoende lucht over de oliekoeler gaat..
is iemand hier bekend mee of hebben jullie een ander vermoeden?
groet Ben
excuus voor de late reactie...
Ik heb de luchthoeveelheid niet gemeten met een meter, maar met mijn hand gevoeld en er komt niet veel lucht uit vind ik...
Er komt naar mijn idee wel voldoende lucht langs de cilinders.
een paar jaar terug is de afdichtingsband tussen de beplating van de motor en het chassis in de ventilator gezogen. Ik denk dat hierbij inwendige schade aan het ventilatorhuis is ontstaan die ik niet kan zien, hetgeen mogelijk kan veroorzaken dat er onvoldoende lucht over de oliekoeler gaat..
is iemand hier bekend mee of hebben jullie een ander vermoeden?
groet Ben
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: luchthoeveelheid oliekoeler
Ervaring leert dat je daarmee je motor kapot kan maken. Lees maar op mijn blog.
Enige manier om het op te lossen is motor eruit, beppating eraf en controleren of al het materiaal eruit is.
Gr
Marcel
Enige manier om het op te lossen is motor eruit, beppating eraf en controleren of al het materiaal eruit is.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: luchthoeveelheid oliekoeler
Briebelbus schreef:Ervaring leert dat je daarmee je motor kapot kan maken. Lees maar op mijn blog.
Enige manier om het op te lossen is motor eruit, beppating eraf en controleren of al het materiaal eruit is.
Gr
Marcel
Daar ben ik dus ook bang voor dat er nog stukken in de tunnel zitten!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 874
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: luchthoeveelheid oliekoeler
Maar als de motor net gereviseerd is dan is de beplating er toch afgeweest. Heb je toen gecontroleerd of de fan vrij ronddraaide ?
grt Richard
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: luchthoeveelheid oliekoeler
De beplating van de koelfan kan in meerdere oriëntaties geplaatst worden. Weet je zeker dat die juist zit?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Actief Lid
- Berichten: 177
- Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: luchthoeveelheid oliekoeler
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Welke temperatuur meet je dan?
Want of je 80 rijdt in zijn 4 of 30 in zijn twee (geen exacte getallen), de motor maakt dan evenveel RPM en dus wordt er evenveel koellucht verplaatst.
Dus ik ben benieuwd wat je meet, want op basis van gevoel is het lastig een diagnose stellen.
Want of je 80 rijdt in zijn 4 of 30 in zijn twee (geen exacte getallen), de motor maakt dan evenveel RPM en dus wordt er evenveel koellucht verplaatst.
Dus ik ben benieuwd wat je meet, want op basis van gevoel is het lastig een diagnose stellen.