luchthoeveelheid oliekoeler

Plaats reactie
ben tieben
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 19:20 pm
Bouwjaar Bus: 1971

luchthoeveelheid oliekoeler

Bericht door ben tieben » zo jun 04, 2017 8:24 am

dag Allemaal

Mijn 1600 cc T2 motor is net gereviseerd, maar de motor wordt nog te warm. Als ik niet harder dan 80 rijdt blijft het goed gaan.
Nu denk ik dat de oliekoeler te weinig lucht krijgt. De oliekoeler zit niet verstopt en is schoon.
Als ik met mijn hand voel voor de uitlaat van de oliekoeler voel ik geen sterke luchtstroom.
heeft iemand ervaring met dit probleem?

groet Ben

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: luchthoeveelheid oliekoeler

Bericht door old brumax » zo jun 04, 2017 9:21 am

ben tieben schreef:dag Allemaal

Mijn 1600 cc T2 motor is net gereviseerd, maar de motor wordt nog te warm. Als ik niet harder dan 80 rijdt blijft het goed gaan.
Nu denk ik dat de oliekoeler te weinig lucht krijgt. De oliekoeler zit niet verstopt en is schoon.
Als ik met mijn hand voel voor de uitlaat van de oliekoeler voel ik geen sterke luchtstroom.
heeft iemand ervaring met dit probleem?

groet Ben

Die luchtstroom moet voldoende zijn indien de koeler schoon is maar dat zal wel goed zijn.
Hoe weet je dat hij te warm word!?
Heb je rondom de motor en in de beplating wel alles dicht en zijn er geen delen vd beplating vergeten of verloren?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: luchthoeveelheid oliekoeler

Bericht door 911gt2 » ma jun 05, 2017 7:59 am

welke waardes meet je dan?

ben tieben
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 19:20 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Re: luchthoeveelheid oliekoeler

Bericht door ben tieben » za jul 22, 2017 20:01 pm

dag Allemaal

excuus voor de late reactie...
Ik heb de luchthoeveelheid niet gemeten met een meter, maar met mijn hand gevoeld en er komt niet veel lucht uit vind ik...
Er komt naar mijn idee wel voldoende lucht langs de cilinders.

een paar jaar terug is de afdichtingsband tussen de beplating van de motor en het chassis in de ventilator gezogen. Ik denk dat hierbij inwendige schade aan het ventilatorhuis is ontstaan die ik niet kan zien, hetgeen mogelijk kan veroorzaken dat er onvoldoende lucht over de oliekoeler gaat..

is iemand hier bekend mee of hebben jullie een ander vermoeden?

groet Ben

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: luchthoeveelheid oliekoeler

Bericht door Briebelbus » za jul 22, 2017 20:11 pm

Ervaring leert dat je daarmee je motor kapot kan maken. Lees maar op mijn blog.

Enige manier om het op te lossen is motor eruit, beppating eraf en controleren of al het materiaal eruit is.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: luchthoeveelheid oliekoeler

Bericht door old brumax » za jul 22, 2017 23:06 pm

Briebelbus schreef:Ervaring leert dat je daarmee je motor kapot kan maken. Lees maar op mijn blog.

Enige manier om het op te lossen is motor eruit, beppating eraf en controleren of al het materiaal eruit is.

Gr
Marcel

Daar ben ik dus ook bang voor dat er nog stukken in de tunnel zitten!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 874
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: luchthoeveelheid oliekoeler

Bericht door DOKA '73 » zo jul 23, 2017 15:43 pm

Maar als de motor net gereviseerd is dan is de beplating er toch afgeweest. Heb je toen gecontroleerd of de fan vrij ronddraaide ?
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: luchthoeveelheid oliekoeler

Bericht door hanhoo » ma jul 24, 2017 14:13 pm

De beplating van de koelfan kan in meerdere oriëntaties geplaatst worden. Weet je zeker dat die juist zit?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: luchthoeveelheid oliekoeler

Bericht door 911gt2 » ma jul 24, 2017 23:16 pm

Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Welke temperatuur meet je dan?
Want of je 80 rijdt in zijn 4 of 30 in zijn twee (geen exacte getallen), de motor maakt dan evenveel RPM en dus wordt er evenveel koellucht verplaatst.

Dus ik ben benieuwd wat je meet, want op basis van gevoel is het lastig een diagnose stellen.

Plaats reactie