Zuigerveren

Plaats reactie
Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Zuigerveren

Bericht door Davistev13 » di mei 09, 2017 21:18 pm

Hallo

Ik ben me aan het verdiepen in het vernieuwen van de cilinders en zuigers.

Je hebt 3 zuigerveren. Ik las dat je opening van de zuigerveren elke keer 120 graden moet draaien zodat niet alle opening bij elkaar terecht komen . Echter maakt het uit op welke positie je begint. Voorbeeld ik begin bij de bovenste veer terhoogte van de zuigerpen En dan de rest schuift 120 graden op. Of heeft de bovenste zuigerveer een start positie?

Gr david

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Zuigerveren

Bericht door blokkever » wo mei 10, 2017 12:53 pm

Ik zou me er niet te druk over maken, de zuigerveren gaan toch wel verdraaien wanneer de motor loopt.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Zuigerveren

Bericht door wouthwortel » wo mei 10, 2017 15:59 pm

Davistev13 schreef:Je hebt 3 zuigerveren. Voorbeeld ik begin bij de bovenste veer terhoogte van de zuigerpen .

Gr david


Prima uitgangspositie!
En waarom dan niet de volgende 180 graden verder zetten?
En de laatste zuigerveer weer 180 graden verder?
Dan heeft de olie de allerverste afstand af te leggen.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Zuigerveren

Bericht door old brumax » wo mei 10, 2017 17:50 pm

wouthwortel schreef:
Davistev13 schreef:Je hebt 3 zuigerveren. Voorbeeld ik begin bij de bovenste veer terhoogte van de zuigerpen .

Gr david


Prima uitgangspositie!
En waarom dan niet de volgende 180 graden verder zetten?
En de laatste zuigerveer weer 180 graden verder?
Dan heeft de olie de allerverste afstand af te leggen.


Dan zitten er 2 sloten op een rij en anders geen een dat is de theorie.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Zuigerveren

Bericht door mobiel70 » wo mei 10, 2017 23:32 pm

Het gaat er dus om dat de sloten niet op rij zitten (risico: te weinig smering en compressieverlies), dus maakt het startpunt niet zo heel veel uit.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Zuigerveren

Bericht door blokkever » do mei 11, 2017 10:11 am

wouthwortel schreef:
Davistev13 schreef:Je hebt 3 zuigerveren. Voorbeeld ik begin bij de bovenste veer terhoogte van de zuigerpen .

Gr david


Prima uitgangspositie!
En waarom dan niet de volgende 180 graden verder zetten?
En de laatste zuigerveer weer 180 graden verder?
Dan heeft de olie de allerverste afstand af te leggen.

De olie moet door de olieschraapveer tegen gehouden worden, de bovenste 2 zuigerveren zijn alleen voor de gas afdichting.
Wat ik wel doe bij montage van 3 delige olieschraapveren is de twee schraapveren ook wat verdraaid monteren t.o.v. elkaar, daarmee bereik je wel een soort van wat jij hier boven beschrijft (de olie die door de opening in onderste deel wordt gemist wordt alsnog door bovenste deel meegenomen).
De bovenste twee zuigerveren zullen geen olie tegenhouden, deze moeten juist over een dunne oliefilm glijden die achterblijft op de cilinderwand in de hoonstructuur.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zuigerveren

Bericht door transporterT2 » vr mei 26, 2017 12:25 pm

Ook moet je geen veer opening op zeg maar 6 uur hebben als je de cilinder in kijkt.
Dit is om te voorkomen dat er olie na stilstand van de motor in je verbrandingskamer komt met een rookpluim tot gevolg.

jw

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Zuigerveren

Bericht door wouthwortel » vr mei 26, 2017 15:11 pm

Als aanvulling op het bovenstaande:
mij is geleerd de "sloten" van de zuigerveren boven de zuigerpen te plaatsen.
Als de zuiger kantelt (en dat doet hij altijd ietsje) geeft hij de minste krassen t.p.v. het kantelpunt.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Zuigerveren

Bericht door old brumax » vr mei 26, 2017 17:10 pm

transporterT2 schreef:Ook moet je geen veer opening op zeg maar 6 uur hebben als je de cilinder in kijkt.
Dit is om te voorkomen dat er olie na stilstand van de motor in je verbrandingskamer komt met een rookpluim tot gevolg.

jw

Die rookpluim heeft niet altijd te maken met de plaats van de sloten!! :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie