Zuigerveren
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Zuigerveren
Hallo
Ik ben me aan het verdiepen in het vernieuwen van de cilinders en zuigers.
Je hebt 3 zuigerveren. Ik las dat je opening van de zuigerveren elke keer 120 graden moet draaien zodat niet alle opening bij elkaar terecht komen . Echter maakt het uit op welke positie je begint. Voorbeeld ik begin bij de bovenste veer terhoogte van de zuigerpen En dan de rest schuift 120 graden op. Of heeft de bovenste zuigerveer een start positie?
Gr david
Ik ben me aan het verdiepen in het vernieuwen van de cilinders en zuigers.
Je hebt 3 zuigerveren. Ik las dat je opening van de zuigerveren elke keer 120 graden moet draaien zodat niet alle opening bij elkaar terecht komen . Echter maakt het uit op welke positie je begint. Voorbeeld ik begin bij de bovenste veer terhoogte van de zuigerpen En dan de rest schuift 120 graden op. Of heeft de bovenste zuigerveer een start positie?
Gr david
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Zuigerveren
Ik zou me er niet te druk over maken, de zuigerveren gaan toch wel verdraaien wanneer de motor loopt.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Zuigerveren
Davistev13 schreef:Je hebt 3 zuigerveren. Voorbeeld ik begin bij de bovenste veer terhoogte van de zuigerpen .
Gr david
Prima uitgangspositie!
En waarom dan niet de volgende 180 graden verder zetten?
En de laatste zuigerveer weer 180 graden verder?
Dan heeft de olie de allerverste afstand af te leggen.
I am Wouth and I approve this message.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Zuigerveren
wouthwortel schreef:Davistev13 schreef:Je hebt 3 zuigerveren. Voorbeeld ik begin bij de bovenste veer terhoogte van de zuigerpen .
Gr david
Prima uitgangspositie!
En waarom dan niet de volgende 180 graden verder zetten?
En de laatste zuigerveer weer 180 graden verder?
Dan heeft de olie de allerverste afstand af te leggen.
Dan zitten er 2 sloten op een rij en anders geen een dat is de theorie.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Zuigerveren
Het gaat er dus om dat de sloten niet op rij zitten (risico: te weinig smering en compressieverlies), dus maakt het startpunt niet zo heel veel uit.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Zuigerveren
wouthwortel schreef:Davistev13 schreef:Je hebt 3 zuigerveren. Voorbeeld ik begin bij de bovenste veer terhoogte van de zuigerpen .
Gr david
Prima uitgangspositie!
En waarom dan niet de volgende 180 graden verder zetten?
En de laatste zuigerveer weer 180 graden verder?
Dan heeft de olie de allerverste afstand af te leggen.
De olie moet door de olieschraapveer tegen gehouden worden, de bovenste 2 zuigerveren zijn alleen voor de gas afdichting.
Wat ik wel doe bij montage van 3 delige olieschraapveren is de twee schraapveren ook wat verdraaid monteren t.o.v. elkaar, daarmee bereik je wel een soort van wat jij hier boven beschrijft (de olie die door de opening in onderste deel wordt gemist wordt alsnog door bovenste deel meegenomen).
De bovenste twee zuigerveren zullen geen olie tegenhouden, deze moeten juist over een dunne oliefilm glijden die achterblijft op de cilinderwand in de hoonstructuur.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Zuigerveren
Ook moet je geen veer opening op zeg maar 6 uur hebben als je de cilinder in kijkt.
Dit is om te voorkomen dat er olie na stilstand van de motor in je verbrandingskamer komt met een rookpluim tot gevolg.
jw
Dit is om te voorkomen dat er olie na stilstand van de motor in je verbrandingskamer komt met een rookpluim tot gevolg.
jw
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Zuigerveren
Als aanvulling op het bovenstaande:
mij is geleerd de "sloten" van de zuigerveren boven de zuigerpen te plaatsen.
Als de zuiger kantelt (en dat doet hij altijd ietsje) geeft hij de minste krassen t.p.v. het kantelpunt.
mij is geleerd de "sloten" van de zuigerveren boven de zuigerpen te plaatsen.
Als de zuiger kantelt (en dat doet hij altijd ietsje) geeft hij de minste krassen t.p.v. het kantelpunt.
I am Wouth and I approve this message.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Zuigerveren
transporterT2 schreef:Ook moet je geen veer opening op zeg maar 6 uur hebben als je de cilinder in kijkt.
Dit is om te voorkomen dat er olie na stilstand van de motor in je verbrandingskamer komt met een rookpluim tot gevolg.
jw
Die rookpluim heeft niet altijd te maken met de plaats van de sloten!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!