Startmotor draait niet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Startmotor draait niet

Bericht door Arnout » ma mei 08, 2017 10:46 am

Graag wat tips in welke volgorde het volgende probleem aan te pakken:

Betreft: T2b 2L automaat

Probleem: Startmotor draait niet bij het omdraaien van de sleutel. Spanning etc ziet er goed uit. Trad voor het eerst op een aantal weken geleden als 'af en toe' probleem. Toen heb ik de bus wat heen en weer geduwd en de bak tussen P en D geschakeld en toen startte de bus. (warme motor)
Nu in koude situatie werkte die truc ook niet meer. Het witte contact blokje is recent vervangen en heeft sindsdien prima gewerkt. Denk zelf aan relais.

Hoe het handigst eea uit te sluiten?

(NB: ik moest dit weekend op reis dus heb nog geen tijd gehad zaken na te lopen)

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startmotor draait niet

Bericht door old brumax » ma mei 08, 2017 11:22 am

Arnout schreef:Graag wat tips in welke volgorde het volgende probleem aan te pakken:

Betreft: T2b 2L automaat

Probleem: Startmotor draait niet bij het omdraaien van de sleutel. Spanning etc ziet er goed uit. Trad voor het eerst op een aantal weken geleden als 'af en toe' probleem. Toen heb ik de bus wat heen en weer geduwd en de bak tussen P en D geschakeld en toen startte de bus. (warme motor)
Nu in koude situatie werkte die truc ook niet meer. Het witte contact blokje is recent vervangen en heeft sindsdien prima gewerkt. Denk zelf aan relais.

Hoe het handigst eea uit te sluiten?

(NB: ik moest dit weekend op reis dus heb nog geen tijd gehad zaken na te lopen)


Kan div oorzaken hebben, hoor je hem wel klikken als je de sleutel omdraait ?
Kruip er eerst eens onder en verbind hem met een kort draadje door dan weet je of het in de bedrading, stekkertjes ed zit of in de startmotor of relais!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Startmotor draait niet

Bericht door hanhoo » ma mei 08, 2017 12:42 pm

Pak eens een flinke hamer en beuk even op de startmotor. Doet hij het dan wel? Bekend probleem. Nieuwe monteren en je weet alles. De enige verschillen tussen een originele Bosch en een Chinese replica is het geluid en 100 euro.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startmotor draait niet

Bericht door old brumax » ma mei 08, 2017 13:19 pm

hanhoo schreef:Pak eens een flinke hamer en beuk even op de startmotor. Doet hij het dan wel? Bekend probleem. Nieuwe monteren en je weet alles. De enige verschillen tussen een originele Bosch en een Chinese replica is het geluid en 100 euro.

Er zitten een paar koolborstels in en die dingen hebben de onhebbelijke eigenschap dat ze op een gegeven moment versleten zijn en dan zit dus al die slijtage rommel er binnen in daar gaat alles mee vastzitten, in de meeste gevallen is de borstels vervangen en schoonmaken en smeren voldoende voor weer jaren rijplezier en dan ben je minder dan een tientje kwijt, het is maar wat je wilt en kunt, dat alles gaat natuurlijk niet op als he relais stuk is dan kun je idd beter een nieuwe kopen!! :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Startmotor draait niet

Bericht door fahtal » di mei 09, 2017 7:17 am

Eerste gedachte is inderdaad dat het bij het contact slot zit of de start motor. Zoals hierboven gesteld wordt. Te testen met een dikke schroevendraaier of dun draadje.

Echter je meld keurig dat het een automaat betreft. Die hoort Aalten te starten in de P. Dus er zit ergens een schakelaar die de start motor uitgeschakeld als die niet in staat. Dus eerst bovenstaand testen en dan kijken of het bij die schakelaar zit. Mar ik denk het niet
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startmotor draait niet

Bericht door old brumax » di mei 09, 2017 11:00 am

fahtal schreef:Eerste gedachte is inderdaad dat het bij het contact slot zit of de start motor. Zoals hierboven gesteld wordt. Te testen met een dikke schroevendraaier of dun draadje.

Echter je meld keurig dat het een automaat betreft. Die hoort Aalten te starten in de P. Dus er zit ergens een schakelaar die de start motor uitgeschakeld als die niet in staat. Dus eerst bovenstaand testen en dan kijken of het bij die schakelaar zit. Mar ik denk het niet

Aan die mogelijkeid had ik even niet bij stil gestaan, dat is ook een mogelijkheid!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Startmotor draait niet

Bericht door fahtal » di mei 09, 2017 13:12 pm

ik heb het 1 keer gehad. dat hij niet wou starten. een paar keer heen en weer met de hendel en hij deed het. nooit meer gehad...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Startmotor draait niet

Bericht door Arnout » di mei 09, 2017 18:47 pm

Ik ga er volgende week eens mee aan de slag, dank voor de input

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Startmotor draait niet

Bericht door Arnout » di mei 16, 2017 21:17 pm

Nou, ik vanavond met goede moed en zoonlief voor extra handen eens aan de slag, en uiteraard werkt eea meteen. Stukje gereden, even laten staan, en toen draaide de startmotor niet. Pook in D en weer terug in P: wel starten. Daarna nog wat rondgereden en een aantal keer laten staan en starten: geen problemen.
Dus ben weinig wijzer geworden, al hint dit naar de startonderbreker in de pook. Ik moet eens kijken hoe ik daar kan meten, zodat ik als het zich weer voordoet, het kan controleren.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Startmotor draait niet

Bericht door fahtal » wo mei 17, 2017 12:44 pm

volgens mij kan je de kap van de pook redelijk makkelijk los maken en kijken of er is mis is met de schakelaar. vuil of versleten. bij agata kan ik trouwens in elke stand starten... daar zal die schakelaar er gewoon tussen uit gehaald zijn misschien...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startmotor draait niet

Bericht door old brumax » wo mei 17, 2017 13:53 pm

Doorverbinden is de makkelijkste en zekerste weg, maar denk dat ze voor de veiligste hebben gekozen en dat is lang niet altijd de makkelijkste!! ;)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Startmotor draait niet

Bericht door Arnout » do mei 25, 2017 12:50 pm

Vooruitgang: vandaag met schroevendraaier onder de bus gekropen en idd, door verbinden op relais werkte (waarna het relais het ook weer deed). Dus lijkt het relais dat op de startmotor zit te zijn. Is dat vervangbaar los van de hele startmotor te vervangen?

Ondanks de startproblemen trouwens gewoon op pad geweest met wat kinders, het open dak en dit weer = success!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startmotor draait niet

Bericht door old brumax » do mei 25, 2017 13:15 pm

Arnout schreef:Vooruitgang: vandaag met schroevendraaier onder de bus gekropen en idd, door verbinden op relais werkte (waarna het relais het ook weer deed). Dus lijkt het relais dat op de startmotor zit te zijn. Is dat vervangbaar los van de hele startmotor te vervangen?

Ondanks de startproblemen trouwens gewoon op pad geweest met wat kinders, het open dak en dit weer = success!

Dan kan het nog steeds de schakelaar bij de swifter zijn die niet goed contact maakt, de starter is goed daar zit het probleem dus niet!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Startmotor draait niet

Bericht door Arnout » wo dec 06, 2017 16:23 pm

Opgelost door een vrij grove ingreep: nieuwe startmotor. Had geen zin om relais te (laten) vervangen en dan over een tijdje wellicht toch de startmotor. Was volgens mij nog de originele. Maar alles werkt weer, en nu maar wachten op maart.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Startmotor draait niet

Bericht door hanhoo » wo dec 06, 2017 20:50 pm

Baat het niet dan schaad het niet. Onze 40 jaar oude startmotor kreeg ook kuren. Zonder van alles te controleren maar uit voorzorg vervangen door een gereviseerde. Geen spijt van, probleem is sindsdien weg. De oude wel zelf gehouden om het Old Brumax truukje mee te gaan doen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie