Aux Air Regulator

Plaats reactie
superkever
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Aux Air Regulator

Bericht door superkever » do mar 30, 2017 22:05 pm

Na de winterslaap heeft de 2.0 liter injectie motor van mijn bus soms opnieuw problemen met de koude start. Ook loopt die de eerste paar minuten stationair te langzaam met neiging tot afslaan. Alles nagelopen en ik heb de Aux Air Regulator eruit gehaald. Bij 20 graden kamer temparatuur stond de opening bijna dicht. Het verwarmingselementje is heel. Ik heb de Aux Air Regulator schoongemaakt met remmenreiniger. Nu gaat die verder open na afkoelen en sluit geheel als er 12V een paar minuten opstaat. Alleen voor mijn gevoel is de opening nogal klein bij 20 graden. Hoever moet moet de opening zijn bij 20 graden?

Tevens was ik verbaasd dat mijn AAR eenzelfde model maar dan van Nissan (JECS made in Japan) :o blijkt te zijn. Ooit heeft iemand deze kennelijk gemonteerd bij gebrek aan beter.
Zal deze uberhaupt goed werken of is de sluittijd anders?
Het juiste type van Bosch of VW kan ik in Nederland of Europa niet vinden of is schrikbarend duur.

superkever
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Aux Air Regulator

Bericht door superkever » do mar 30, 2017 22:54 pm

Dit vind ik op Wikipedia "JECS was formed in June 1973.[1] It was a joint venture between Robert Bosch GmbH, Nissan Motor Co. and Diesel Kiki Co., Ltd.. It enabled Nissan to use Bosch's engine control technology, and gave Bosch access to the Japanese market. JECS later expanded to manufacture many other automotive parts besides EFI systems".
Dus zo als het er naar uit ziet in Bosch licentie geproduceerde AAR in Japan.

superkever
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Aux Air Regulator

Bericht door superkever » vr mar 31, 2017 9:31 am

Op de website "The Samba" las ik dat Busdepot in de US ook als alternatief de Nissan AAR's heeft geleverd omdat die van Bosch niet meer leverbaar waren. Mijn bus is een ex-US, dus waarschijnlijk is deze AAR er daar als vervanger in gesleuteld.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Cali » vr mar 31, 2017 9:31 am

Bij mij staat ie volledig open bij koude starten. De opening zal zo'n 5mm bij 3mm zijn schat ik.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Aux Air Regulator

Bericht door blokkever » vr mar 31, 2017 13:20 pm

Géén idee hoeveel de opening moet zijn maar 20 graden is al niet heel koud dus kan met best voorstellen dat de opening dan al vrij klein is.
Leg hem eens een poosje in de vriezer en kijk of hij dan wel helemaal opent.
Als je geïnteresseerd bent hoe de binnenkant er uit ziet kijk dan eens hier: http://forums.pelicanparts.com/porsche-924-944-968-technical-forum/522465-auxiliary-air-valve-inner-workngs-questions.html
Hier zie je ook dat de opening al vrij klein is zonder dat het elementje verwarmd wordt

superkever
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Aux Air Regulator

Bericht door superkever » vr mar 31, 2017 23:03 pm

blokkever schreef:Géén idee hoeveel de opening moet zijn maar 20 graden is al niet heel koud dus kan met best voorstellen dat de opening dan al vrij klein is.
Leg hem eens een poosje in de vriezer en kijk of hij dan wel helemaal opent.
Als je geïnteresseerd bent hoe de binnenkant er uit ziet kijk dan eens hier: http://forums.pelicanparts.com/porsche-924-944-968-technical-forum/522465-auxiliary-air-valve-inner-workngs-questions.html
Hier zie je ook dat de opening al vrij klein is zonder dat het elementje verwarmd wordt


Ik had de AAR in de vriezer gelegd en dan leek het gaatje op wat op de foto staat van jouw linkje. Kennelijk is helemaal open eigenlijk ook niet erg groot. Met 12V erop sloot de AAR weer in z'n geheel.
Ik heb niet precies de tijd opgenomen, maar het leek ergens tussen 1 en 3 minuten. Vandaag weer in de bus ingebouwd en deze start koud nu weer in 1 keer. Met open AAR draait de motor goed stationair, maar als de AAR weer dicht gaat, draait de motor stationair te langzaam en slat af. Als je na de koude start gelijk wegrijd en de motor na een paar minuten redelijk op temparatuur komt, draait deze stationair perfect. Misschien motor opnieuw afstellen of druk brandstof regelaar controleren. Gechecked op vacuumlekjes maar deze niet gevonden.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Aux Air Regulator

Bericht door blokkever » vr mar 31, 2017 23:32 pm

Misschien warmt jouw AAR wat te snel op, je hebt geen originele toch?
Je zou je stationair omloop schroef iets open kunnen zetten, daarmee gaat je stationair toerental wel iets omhoog.
Je zou nog een "hack" kunnen doen door een voorschakelweerstand in het heatercircuit van de AAR te plaatsen waardoor hij langzamer opwarmt, dit moet wel een weerstand zijn met voldoende vermogen.

superkever
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Aux Air Regulator

Bericht door superkever » za apr 01, 2017 18:35 pm

blokkever schreef:Misschien warmt jouw AAR wat te snel op, je hebt geen originele toch?
Je zou je stationair omloop schroef iets open kunnen zetten, daarmee gaat je stationair toerental wel iets omhoog.
Je zou nog een "hack" kunnen doen door een voorschakelweerstand in het heatercircuit van de AAR te plaatsen waardoor hij langzamer opwarmt, dit moet wel een weerstand zijn met voldoende vermogen.


Klopt, ik heb geen originele AAR. Dan ga ik eens proberen om de stationair omloopschoef iets meer open te zetten. Een voorschakelweerstand vind ik ook wel een nice idee en goedkoper dan een nieuwe Bosch kopen :idea: Alleen de weerstandswaarde zal ik dan wel proefondervindelijk moeten bepalen. Deels door vooraf te berekenen, bijvoorbeeld door met een voorschakelweerstand, over het verwarmingselementje 3 Volt minder komt te staan, of eventueel nog lager. Da's makkelijk uit vlooien op de ""testbank" thuis, kan ik direct zien wat de invloed is op de sluittijd.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Reef blue » wo apr 19, 2017 22:57 pm

Ik heb ook problemen met mijn AAR, ik heb hem er uit gehaald maar hij opent en sluit prima. Maar als ik de aansluiting van de AAR (het zwarte tweepolige aansluitblokje) op mijn meter zet en de auto start krijg ik geen stroom. Of komt er pas spanning op te staan als de motor warm is?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Reef blue » do apr 20, 2017 10:43 am

oke het is aansluiting 85 c op het dubbele relais en hij moet gelijk stroom krijgen, ik ga 85 c doormeten en als die het doet ga ik een draadje leggen tussen 85c en de AAR
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Reef blue » do apr 20, 2017 19:51 pm

ik had geen stroom op 85C na het starten. Ik trek nu de stroom van 85B (brandstof pomp) en hij werkt keurig. Betekent dit dat het relais stuk is? Ik heb de contacten schoon gemaakt.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

superkever
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Aux Air Regulator

Bericht door superkever » do apr 20, 2017 22:59 pm

Reef blue schreef:ik had geen stroom op 85C na het starten. Ik trek nu de stroom van 85B (brandstof pomp) en hij werkt keurig. Betekent dit dat het relais stuk is? Ik heb de contacten schoon gemaakt.


Ik neem aan dat je 88C van het dubbelrelais bedoelt. Op de connector van de AAR hoort alleen spanning te staan als de motor loopt. De +12V komt van dubbelrelais 88C en de andere draad van de AAR connector is met pin 34 van ECU verbonden. Door de ECU wordt via pin 34 elektronisch naar massa geschakeld. Het is gissen waarom VW dit bedacht heeft. Je kan testen of +12V op het 88C staat als de motor loopt, door je voltmeter of testlampje aan een kant op 88C en de andere kant direct op massa te zetten. Lampje moet dan branden of voltmeter spanning aanwijzen. Als dit OK is, dan is misschien de draad van AAR connector naar pin 34 van de ECU connector verbroken. Ik denk dat de massa zijde van de AAR connector direct aan massa verbonden i.p.v. pin 34 van de ECU net zo goed werkt.
De AAR direct aan 88B (de brandstof pomp) zal wel werken, maar heeft als nadeel dat tijdens het starten de brandstof pomp dus ook de AAR al spanning krijgt voordat de motor al loopt. Daardoor wordt het gloeispiraaltje al tijdens het starten verwarmt en is de AAR al aan het sluiten voordat de motor stationair loopt. De normale AAR sluittijd wordt dus verkort met de tijd die nodig is om te starten. Als je motor binnen een paar seconden start zal je het verschil denk ik niet merken.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Reef blue » do apr 20, 2017 23:19 pm

Bedankt en het is inderdaad 88c. Het werkt wel met de 88b en gewone massa. Ik heb ook gecontroleerd of de doorgang in de AAR kleiner wordt en dat gebeurt inderdaad. Maar ik krijg mijn stationair nog niet voldoende omlaag. Morgen nog even zoeken naar lekken.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Plaats reactie