Klepperdeklep na starten winterslaap

Plaats reactie
Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door Tante Leen » wo mar 15, 2017 14:50 pm

Leen vandaag weer wakker gemaakt en ze starte redelijk snel!
Wel klonk de motor niet helemaal goed. Er begon een geklepper te ontstaan naar ik dacht eerst rechts. Daar de kleppen gecheckt en die voelden erg vast. Opnieuw gesteld en gestart en ik dacht in eerste instantie dat ze goed klonk, dus naar buiten gereden. Daar hoorde ik weer geklepper ontstaan en nu links. Weer de kleppen gesteld, maar na het starten hoorde ik heel veel gerammel/geklepper! Weer opnieuw gesteld en ze waren verlopen leek wel. Uiteindelijk drie keer de kleppen gesteld, maar de motor klinkt helemaal niet meer goed. Alsof je een grasmaaier start! Heeft iemand ideeen wat ik kan doen? Snap t niet, ze liep goed toen ze de stalling in ging. :cry:
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door blokkever » wo mar 15, 2017 14:59 pm

Wel olie gepeild voor je hem ging starten? Hoe zag het er onder de kleppendeksels uit? Mooi blank of gitzwart?

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door Davistev13 » wo mar 15, 2017 18:20 pm

Dat geklepper ontstaat als je kleppen te strak staan . Kan het zijn dat je verkeerde volgorde begonnen bent ? cilinder 1 etc. Dubbel check of je ook echt cilinder een hebt. Haal bougie uit cilinder een en kijk of de cilinder op het hoogste punt staat. Je moet echt stoppen met starten met deze geluiden want je krijgt zo kromme kleppen en stoter stangen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door old brumax » wo mar 15, 2017 19:32 pm

Davistev13 schreef:Dat geklepper ontstaat als je kleppen te strak staan . Kan het zijn dat je verkeerde volgorde begonnen bent ? cilinder 1 etc. Dubbel check of je ook echt cilinder een hebt. Haal bougie uit cilinder een en kijk of de cilinder op het hoogste punt staat. Je moet echt stoppen met starten met deze geluiden want je krijgt zo kromme kleppen en stoter stangen.

Als de speling te klein is maakt ie geen lawaai, dat doet ie met een te grote speling, gaat alles rammelen!!
Helaas kan ik zó niets bedenken waar dat geklepper ineens vandaan kan komen, startte hij wel goed en daarmee bedoel ik, ging hij wel goed rond de eerste keer dat je startte, wat ik kan bedenken is: lang stilstaan, condens in cil., ( vlieg)roest, mss is dat de oorzaak, zo ja dan rustig laten draaien en dan moet het vanzelf snel minder worden, maar helaas ben ik niet helderziend!!
Eerst alle andere dingen uitsluiten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door Tante Leen » wo mar 15, 2017 20:08 pm

Olie had ik ververst voor het stallen. Maar er kwam wel zwarte olie uit de klepdeksel lopen.
Het gekke was dat ik drie keer de kleppen opnieuw heb gesteld, en het elke keer erger leek. Vind t nu lastig, want hoe check ik hoe het goed staat, zonder te starten...?
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door blokkever » wo mar 15, 2017 21:36 pm

Met de hand de motor tornen, liefst met twee personen zodat één persoon goed de kleppen in de gaten kan houden.
Kan best zijn dat één of meerdere kleppen niet soepel open en dicht gaan door roest of koolaanslag. Als de koppen erg zwart zijn onder de kleppendeksels dan denk ik aan het laatste.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door Thijs84 » wo mar 15, 2017 21:57 pm

Volgens mij ben je gewoon vergeten hoe je bus klinkt ;-)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door old brumax » wo mar 15, 2017 22:15 pm

Volgens mij neemt ze wraak dat je haar zo lang alleen hebt gelaten in zo'n donker hok in de kou ;)
Nu even zereneus, zou je nog een keer de riedel willen herhalen puur voor de zekerheid dus, ontsteking op 1, staat de poelie goed in positie,staat de rotor op 1 onder de verdelerkap, kijk nu naar de kleppen van de eerste cil, event. nastellen, nu de poelie LINKSOM draaien zodat de verdeler naar de kabel van de 2 wijst, kleppen nakijken event. stellen, verder linksom naar 3 en weer alles nakijken en op 4 nog een keer, nu moet dat goed staan en zou je dus de bus kunnen starten en zou hij ook goed moeten lopen, als hij/zij loopt even de hand tegen de uitlaat aan drukken en luisteren en kijken of er soms ergens een lek zit in de uitlaat, een gat of gaatje kan een naar geluid maken.
Suc6 met zoeken we leven met je mee en als je dichter in de buurt woonde zou ik even langs komen al was het alleen maar ter ondersteuning. ;)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door Tante Leen » do mar 16, 2017 6:55 am

Bedankt jongens! Ik ga vandaag alles nog een keer opnieuw stellen, maar stel het starten dan nog even uit tot iemand kan meekijken. Houd jullie op de hoogte..
de groetjes van Tante Leen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door Tante Leen » do mar 16, 2017 13:50 pm

Gesteld, drie keer opnieuw getest, waarbij ik het idee had dat de uitlaatklep van de tweede cilinder elke keer net iets anders stond, uiteindelijk de gok gewaagd en gestart.... en whoooohoooooo na wat gerochel en opstartmoeheid klonk ze weer als oude Leen!!
Wat er nu allemaal gebeurd is, beats me... dat klepgeluid bij het eerste keer starten zal waarschijnlijk dus de condens vliegroest wraak zijn geweest, en toen ben ik met mijn jetlaghoofd verkeerde dingen gaan doen. Kan beamen dat de herrie komt door te losse kleppen, want ze stonden erg los. Heb mazzel geloof ik, dit had ernstig verkeerd kunnen aflopen. Hoop dat ze bij de langere ritjes ook haar best blijft doen. Ben er in ieder geval meer gerust op.
Bedankt weer voor alle tips en bemoedigende woorden. Hoop ooit weer wat meer vertrouwen in madam te krijgen of wat minder snel in de stress te schieten.
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door freddeblok » do mar 16, 2017 14:26 pm

Eind goed al goed
Nog een tweede filmpje op Facebook??


Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door fahtal » do mar 16, 2017 14:33 pm

Tante Leen schreef:Hoop ooit weer wat meer vertrouwen in madam te krijgen of wat minder snel in de stress te schieten.
zeg jij dat of tante leen? Als mijn chirurg 3x nodig heeft raak ik daar ook mijn vertrouwen in kwijt;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door old brumax » do mar 16, 2017 14:43 pm

fahtal schreef:
Tante Leen schreef:Hoop ooit weer wat meer vertrouwen in madam te krijgen of wat minder snel in de stress te schieten.
zeg jij dat of tante leen? Als mijn chirurg 3x nodig heeft raak ik daar ook mijn vertrouwen in kwijt;)

Daar zou ik zelfs na de tweede keer al nooit meer neer toe gaan, maar dat is een ander verhaal, dan praat je over een prof, en tante leen is een goedwillende hobby monteuse. :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Klepperdeklep na starten winterslaap

Bericht door Tante Leen » do mar 16, 2017 14:49 pm

Goedwillend met een mega jetlag kater!
Maar jullie hebben gelijk, Leen is degene die het zwaar te verduren heeft..
Zal het goedmaken met haar, sponsbad en een poetsbeurt.
de groetjes van Tante Leen!

Plaats reactie