Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door Tom1980 » vr feb 24, 2017 16:36 pm

Ben een T2b uit 1975 ah opknappen.

Heb mijn (drie ribs) bak en motor 1600 AD blokje) ingebouwd. Nu heb ik problemen met het afstellen van de versnellingen. Ik krijg hem niet in de 2 de 4 en de achteruit. Zelfs niet als met de 2 bouten van de pook los. Vraag me af wat ik niet goed doe. Of dat er misschien iets aan de bak niet goed is. Het is een bak die ik "op de gok" gekocht heb. Ik heb de plastic bussen van de schakelstang vernieuwd en een nieuw schakelblokje gemonteerd. Het geleideplaatje zit op de juiste manier (hoge kant ad rechterzijde) gemonteerd.

Ik heb in mijn andere bus (a-tje) ook al een paar keer de pook afgesteld. Dus ken de theorie eigenlijk wel...

Normaal is het zo dat als ie niet in de 2, 4 en achteruit gaat, het plaatje verder naar voren moet. Zelfs als ik deze in de max stand zet, gaat ie niet in de versnelling. Ik heb het ook zonder het geleideplaatje geprobeerd. Dan gaat ie ook niet in voornoemde versnellingen.

Voor mijn gevoel zitten de 1 en de 3 ook verder naar achteren dan eigenlijk zou moeten (als ik het vergelijk met mijn andere bus). Maar ik denk dat deze vergelijking enigszins mank loopt aangezien van deze bus de bussen van de schakelstangen vervangen moeten worden en deze enorm veel speling met schakelen heeft. De bak schakelt wel van de 1 naar de vrij maar dan vervolgens niet in de twee terwijl qua hij qua schakelbeweging wel al in de twee zou moeten gaan. Hetzelfde geldt van de drie nd vier.

Iemand tips?

Heb een paar foto's gemaakt van de bak en het schakelblokje. Miss dat iemand iets opvalt (zal wel niet al teveel aan te zien zijn). Zijn er bijvoorbeeld verschillende lengte schakelstangen oid?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door old brumax » vr feb 24, 2017 17:13 pm

Zit de borgbout wel goed in de uitsparing, probeer anders eens of je wel de versnellingen kunt vinden als de schakelstang los genomen is dan sluit je de rest van het stangenstelsel en de pook uit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door blokkever » vr feb 24, 2017 17:18 pm

Zit een of beide puntbouten wel juist gepositioneerd (met de punt in het kuiltje op de schakelstang?) Als deze er naast zit waarbij de schakelstang iets langer is dan zou moeten dan kan je hem ook niet meer in achteruit, 2 en 4 krijgen.
En hoe zit het met de montage van de versnellingsbak, zit daar nog speling op de montagegaten waardoor hij misschien te ver naar voren is geplaatst?

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door Tom1980 » vr feb 24, 2017 19:37 pm

old brumax schreef:Zit de borgbout wel goed in de uitsparing, probeer anders eens of je wel de versnellingen kunt vinden als de schakelstang los genomen is dan sluit je de rest van het stangenstelsel en de pook uit.


Net even de borgbouten bij het schakelblokje en aan de voorkant vd schakelstang losgemaakt om te kijken of ze in het gat zitten. Deze zitten beide goed.

Hoe moet ik precies uitproberen wat je voorstelt. Ik snap niet hoe ik dan kan testen of ie in alle versnellingen kan.

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door Tom1980 » vr feb 24, 2017 20:36 pm

blokkever schreef:Zit een of beide puntbouten wel juist gepositioneerd (met de punt in het kuiltje op de schakelstang?) Als deze er naast zit waarbij de schakelstang iets langer is dan zou moeten dan kan je hem ook niet meer in achteruit, 2 en 4 krijgen.
En hoe zit het met de montage van de versnellingsbak, zit daar nog speling op de montagegaten waardoor hij misschien te ver naar voren is geplaatst?


Beide puntbouten zitten goed, net gecontroleerd.

De bak zit met deze beugel tegen de bodem geschroefd. (Zie plaatje, is niet mijn bak natuurlijk...)

Afbeelding

De rubber blokken zitten op een vast punt gefixeerd. Ik zou er natuurlijk wel een sleuf in kunnen maken om het schuifbaar te maken. Heb net even onder de bus gekeken. Dat levert eventueel een halve centimeter extra ruimte op. Als ik kijk naar de ophangbeugels waar de motorsteun in vast gemaakt zit, zitten deze wel in de uiterste stand naar voren gemonteerd omdat de versnellingsbak anders niet in ophangbeugel ging. Er is dus daar ook ruimte om het geheel naar achteren te krijgen.....

Nog een paar plaatjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door blokkever » vr feb 24, 2017 21:59 pm

Heb je het busje waar waar de pook in scharnierd ook al in de voorste stand gemonteerd? Dus niet alleen het plaatje wat er onder zit?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door old brumax » vr feb 24, 2017 22:58 pm

Tom1980 schreef:
old brumax schreef:Zit de borgbout wel goed in de uitsparing, probeer anders eens of je wel de versnellingen kunt vinden als de schakelstang los genomen is dan sluit je de rest van het stangenstelsel en de pook uit.


Net even de borgbouten bij het schakelblokje en aan de voorkant vd schakelstang losgemaakt om te kijken of ze in het gat zitten. Deze zitten beide goed.

Hoe moet ik precies uitproberen wat je voorstelt. Ik snap niet hoe ik dan kan testen of ie in alle versnellingen kan.


wat ik bedoel is het schakelblokje weghalen van de schakelstang , het stukje aan de bak laten zitten, die kun je nu voor en achteruit in de verschillende versnellingen drukken of trekken en als je draait dan pak je een andere versnelling, zo moeten alle versnellingen te vinden zijn en omdat je de pook en stangen er niet aan hebt kun je die uitsluiten, is het op geen enkele manier mogelijk om zo de versnellingen te vinden die je nu mist dan vrees ik voor je dat mss iets met de bak mis is maar trek die conclusie niet te snel met de hand aan dat schakelstuk gaat wel zwaar en soms moet je hem iets helpen hevel of zo maar het moet kunnen!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door Tom1980 » za feb 25, 2017 7:36 am

blokkever schreef:Heb je het busje waar waar de pook in scharnierd ook al in de voorste stand gemonteerd? Dus niet alleen het plaatje wat er onder zit?


Ja beide idd. Het "kapje" waar de schakelstang doorheen gaat (en de veer in zit) zowel als het geleideplaatje eronder. Heb net nog even aan de onderkant voren gekeken of je het geheel (voorkant vd schakelstang waar de laatste bus in gemonteerd zit) iets naar voren kan schuiven maar dat zit zoals verwacht ad bus vastgelast.

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door Tom1980 » za feb 25, 2017 7:46 am

Ik zal gaan proberen wat OldBrumax voorstelt. Schakelblokje los en proberen of ik de bus met een flinke tang kan laten schakelen. Hopelijk lukt dit.

Wanneer dit lukt, probeer ik eerst of ik motor en bak nog iets verder naar achterkant kan duwen en dan vastzetten. Lijkt me sterk maar proberen waard.

Eventueel zou ik een extra gaatje in de schakelstang kunnen boren zodat de eerste twee schakelstangen iets meer in elkaar schuiven?

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door eelke » za feb 25, 2017 7:49 am

Als je hem in zijn 2 of 4 zet haal je de schakelstang onder de bus eigenlijk naar voren. Misschien hangt je bak dus juist te ver naar voren?
hoe???

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door Tom1980 » za feb 25, 2017 9:18 am

Heb zojuist het schakelblokje losgemaakt en geprobeerd om ik de bak met een griptang op het schakelstuk. Ik krijg de bak nu in ieder geval ook in de twee en vier geschakeld. Als ik vervolgens het schakelblokje over het schakelstuk schuif dat uit de bak komt zie ik dat ik een halve centimeter tekort kom. Ik moet dus ergens een halve centimeter ruimte vandaan halen. Het lijkt er gelukkig dus op dat ik niet weer motor en bak hoef te demonteren.... Wordt vervolgd.

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door Tom1980 » za feb 25, 2017 9:21 am

eelke schreef:Als je hem in zijn 2 of 4 zet haal je de schakelstang onder de bus eigenlijk naar voren. Misschien hangt je bak dus juist te ver naar voren?


Dat klopt idd. Een halve centimeter minimaal....

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door old brumax » za feb 25, 2017 11:31 am

Tom1980 schreef:
eelke schreef:Als je hem in zijn 2 of 4 zet haal je de schakelstang onder de bus eigenlijk naar voren. Misschien hangt je bak dus juist te ver naar voren?


Dat klopt idd. Een halve centimeter minimaal....


Is de schakelstang niet 2delig, als dat zo is zou het dan niet kunnen dat ie uit elkaar geschoven is dus langer dan hij zou moeten zijn???
Misschien is de simpelste oplossing om een nieuwe put te boren voor die puntschoef/borgbout iets verder naar voren, dat is niet zoals het hoort maar het zou een oplossing kunnen zijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door Tom1980 » za feb 25, 2017 17:29 pm

Das idd ook mijn plan....
Thncx voor de reacties. Laat nog even weten als het gelukt is.

maxima
Actief Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: Versnelling niet in twee, vier en achteruit.

Bericht door maxima » zo feb 26, 2017 18:27 pm

heb dat probleem bij mijn 75 er ook gehad, heb je gekeken als je de schakelpook er af haalt of het gat waar deze in moet vallen in het midden zit.
er is schijnbaar een serie in 75 geweest met overgang waar dus de schakelstangen iets langer waren.

Plaats reactie