123 curve AS 1600 motor?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Actief Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

123 curve AS 1600 motor?

Bericht door Gerard » di feb 21, 2017 20:37 pm

Wat is de optimale curve van een 123 ontsteking met vacuum voor een standaard dubbelpoorts AS 1600 motor met 34PICT3 carburateur in een T2b?

Ik heb de 123 ontsteking al in huis, maar de documentatie noemt dit type motor en de originele ontsteking niet.
Het verkoopunt raadt curve 6 aan, eerder heb ik curve 0 gehoord. Nu zit er een flink verschil tussen deze curves.

Of zijn de centrifugaal- en vacuum curves van de standaard ontsteking (0 231 168 015) bekend?

Wie heeft er ervaring/ advies?
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 123 curve AS 1600 motor?

Bericht door blokkever » wo feb 22, 2017 0:20 am

Hier staat een lijst met verdelers incl. specificaties:
http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm

Gebruikersavatar
Gerard
Actief Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 123 curve AS 1600 motor?

Bericht door Gerard » za feb 25, 2017 9:13 am

Mooie site met veel info, mn exacte ontsteking, met VW nr 043 905 205 L staat er niet bij, maar ik ga beginnen met een curve die dit nummer zonder L benadert. Curve 6 lijkt veel te veel vervroeging op te leveren, tot 39graden tov 33 van de originele ontsteking. Daarom begin ik met curve 2.0
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: 123 curve AS 1600 motor?

Bericht door Dirty Harry » zo mar 05, 2017 12:48 pm

Gerard schreef:Mooie site met veel info, mn exacte ontsteking, met VW nr 043 905 205 L staat er niet bij, maar ik ga beginnen met een curve die dit nummer zonder L benadert. Curve 6 lijkt veel te veel vervroeging op te leveren, tot 39graden tov 33 van de originele ontsteking. Daarom begin ik met curve 2.0


En heb je nog wat kunnen testen? ik heb hem nog steeds op 0 (one fits all) staan, groot nadeel vindt ik dat je de hele verdeler uit moet bouwen om hem naar een andere setting te zetten.

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: 123 curve AS 1600 motor?

Bericht door Dirty Harry » zo apr 02, 2017 18:31 pm

Vandaag even met de curves aan het stoeien geweest, en daarbij heb ik hem gesteld op curve A, deze komt overeen met een verdeler die op een 1600 dubbelpoorts busmotor heeft gezeten, heb nu min of meer een standaard dubbelpoorts 1776.
Curve 0 de standaard cuve gaf bij mij teveel vervroeging, max. dik voorbij de 30 graden hoeveel precies weet ik niet aangezien ik geen graden poelie heb.
Moet zeggen dat de verschillen niet of nauwelijks voelbaar zijn wellicht dat het te zien is op een testbank maar in de praktijk dus niet te voelen.

Plaats reactie