Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
-
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Haag
Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
Ik ben een 1776 blokje aan het configureren voor mijn vw t2a westfalia.
Een van de keuzes waar ik nu voor sta is of ik warmtewissleaars will installeren.
Die krengen gaan roesten, lekken, stank ik de cabine etc: allerlei zaken waar ik prima zonder zou kunnen. Maar ja, ze geven natuurlijk wel lekker warme lucht bij je voorruit.
ik heb een moderne webasto airtop 2000 benzinestandkachel. Die zal waarschijnlijk achterin komen bij mn achterbank.
Ga ik daarmee mn bus warm genoeg krijgen en kan ik mn voorruit met die standkachel ontwasemen?
Heeft iemand daar misschien ervaring mee?
Een van de keuzes waar ik nu voor sta is of ik warmtewissleaars will installeren.
Die krengen gaan roesten, lekken, stank ik de cabine etc: allerlei zaken waar ik prima zonder zou kunnen. Maar ja, ze geven natuurlijk wel lekker warme lucht bij je voorruit.
ik heb een moderne webasto airtop 2000 benzinestandkachel. Die zal waarschijnlijk achterin komen bij mn achterbank.
Ga ik daarmee mn bus warm genoeg krijgen en kan ik mn voorruit met die standkachel ontwasemen?
Heeft iemand daar misschien ervaring mee?
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
Ik weet dat mr tee een 2 liter heeft zonder de Kachelpotten en in plaats hiervan een webasto heeft in zijn voor cabine en deze heeft (of moet dat nog gaan doen) aangesloten op zijn kanaal welke op het voorraam blaast.
Lijkt me dat dit goed moet werken.
Lijkt me dat dit goed moet werken.
zij die vielen zijn gevallen
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
mijn oude standkachel werkt beter dan mijn kachel potten ooit hebben gedaan... kan de bus goed warm krijgen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
Ik heb ook een Webasto Airtop 2000 op benzine: Als je je bus van binnen aftimmert met grenenhouten latten en af en toe een wat eucalyptusolie door je verwarming gooit kan je in je nakie op een een handdoek rondjes rijden in je eigen sauna. De capaciteit is echt meer dan ruim voldoende voor die paar rondrijdende kuubjes.
-
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Haag
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
haha... Lijkt me een mooi gezicht.
Nooit problemen met een vochtige voorruit ?
(wat klinkt dat vies!)
Nooit problemen met een vochtige voorruit ?
(wat klinkt dat vies!)
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
Ik heb mijn standkachel wat anders aangesloten, de enige uitstroomopening zit onder de achterbank. Mijn motor levert nog genoeg warmte om de voorruit te ontwasemen. De capaciteit moet echt voldoende zijn om je voorruit vochtvrij te krijgen en houden, de ventilator heeft ook voldoende vermogen voor een goede warme luchtstroom.
-
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Haag
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
ok, top, Ik ga kijken of ik hem in t originele verwarminsgsysteem kan opnemen. Misschien in een bak (voor beschermin van de kachel) onder de auto net achter voorwielen en dan de uitstroom op t normale circuit aansluiten zodat je zowel op voorruit als bij de achteruitstroom warme lucht kan hebben.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
brampk8 schreef:ok, top, Ik ga kijken of ik hem in t originele verwarminsgsysteem kan opnemen. Misschien in een bak (voor beschermin van de kachel) onder de auto net achter voorwielen en dan de uitstroom op t normale circuit aansluiten zodat je zowel op voorruit als bij de achteruitstroom warme lucht kan hebben.
onder de voorbank/doorloop zit een ruimte van zo'n 6 cm ongeveer, als je die open maakt aan de onderzijde heb je al een beetje extra ruimte om niet te laag uit te komen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Haag
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
Top. Dat lijt me een hele mooie plek.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
Ik twijfel aan de uitgangspunten. Ik heb de afgelopen periode mijn oude standkachel uit elkaar gehaald. Ik vind het eigenlijk een nogal complex storing- en onderhoudsgevoelig ding (dat is een nieuwe ook). Er komt wel heel veel warmte uit...maar dat is niet gratis.
Ik heb er voor gekozen om de standaard verwarming te verbeteren. Het ding werkt standaard zeker niet optimaal. Maar ik denk dat er met een paar ingrepen veel meer uit te halen is. Dat is ook al gedaan. Het enige wat dan echt kapot kan gaan is de ventilator (en het is simpel). De warmte is gratis.
Maar je keuze moet je - denk ik- maken op basis van het gebruik. Een standkachel is in een camper waarschijnlijk handiger...ik rij er dagelijks mee.
Ik heb er voor gekozen om de standaard verwarming te verbeteren. Het ding werkt standaard zeker niet optimaal. Maar ik denk dat er met een paar ingrepen veel meer uit te halen is. Dat is ook al gedaan. Het enige wat dan echt kapot kan gaan is de ventilator (en het is simpel). De warmte is gratis.
Maar je keuze moet je - denk ik- maken op basis van het gebruik. Een standkachel is in een camper waarschijnlijk handiger...ik rij er dagelijks mee.
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
Een nieuwe standkachel lijkt mij alles behalve storing- en onderhoudsgevoelig. Dat is nou juist het voordeel vaan een nieuwerwetse standkachel. Hij doet het bij mij al een paar jaar zonder storing en zonder enige vorm van onderhoud. En hij hangt onder m'n bus, zonder bescherming...
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: Standkachel in plaats van warmtewisselaars?
Daar heb je wel een punt. Een nieuwe kachel hoeft niet storingsgevoelig te zijn. De standkachels die ik ken (webasto) schrijven wel onderhoud voor. Ik zou dat zelf ook zeker doen....het is een standkachel!
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen