oververhitting en oliegebruik
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
oververhitting en oliegebruik
Tijdens mijn laatste sleutelsessie ben ik bezig geweest met het stellen van de thermostaat en luchtkleppen. Ik dacht dat ik dat goed had gedaan (was wel enige twijfel). Vervolgens ben ik weken bezig geweest met de uitlaat. Toen dat was gelukt deed de bus het prima en was ik vooral met de verwarming bezig. Ik heb toen een lange tocht gemaakt en toen is de motor vreselijk heet geworden. Ook een enorm oliegebruik. Rook bij het starten (kleine druppeltjes olie). Ik heb de thermostaatkabel weer los gezet. Gisteren 100 kilometer gereden en een olieverbruik van een liter!!!
Ik kan de compressie wel laten meten maar mijn idee is om de bus maar gelijk naar een revisiebedrijf te sturen (HR engineering). Het is een dailydriver....
Ik kan de compressie wel laten meten maar mijn idee is om de bus maar gelijk naar een revisiebedrijf te sturen (HR engineering). Het is een dailydriver....
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: oververhitting en oliegebruik
Revisie is misschien wat hoog gegrepen. Maar er kan door oververhitting een hoop stuk gaan. Dus een goede diagnose van het probleem en de staat is zeker aan te raden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: oververhitting en oliegebruik
Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat ik niet te hard van stapel loop. Het olieverbruik (peilstok) is natuurlijk lastig te zien. Sporen van oververhitting zijn ook wel verklaarbaar; het ventilatiehuis en de uitlaat is de verf er af gekomen. Maar dat was nieuw. Rook en spettertjes bij de start zijn wel heel duidelijk.
Motor uitbouwen, naar Doesburg brengen...het is natuurlijk wel een hele operatie.
Is er ook een eenvoudige methode om mijn indruk te onderbouwen?
Motor uitbouwen, naar Doesburg brengen...het is natuurlijk wel een hele operatie.
Is er ook een eenvoudige methode om mijn indruk te onderbouwen?
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Re: oververhitting en oliegebruik
Je kan eerst een compressiemeting (laten) doen? Dan weet je gelijk of je olie langs de cilinders ontsnapt. Bij mij was dat een tijdje terug na oververhitting helaas wel het geval. Ik had ook rook en spetters. De uitlaat was zelfs nat aan het uiteinde. Bij mij kwam het door verstopte luchtkanalen door jarenlange stofophoping (er zat zelfs een bijennest in )
Succes!
Succes!
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: oververhitting en oliegebruik
Bedankt, de motor is sowieso al 40 jaar oud, kilometrage is onbekend. Ik had juist alles keurig gemaakt. Bij mij waren het vooral muizen. En heel veel erwten (waarschijnlijk verzameld door die muizen).
Ik zal eens kijken of ik de compressie kan meten. Eerlijk gezegd heb ik een hekel aan het verwijderen van de bougies. Ik heb er goed gereedschap voor maar de beplating maakt het een verraderlijk klusje. Je molt zo de schroefdraad.
Was het bij jou een ingrijpende revisie of was het meer zuigers en cilinders?
Ik zal eens kijken of ik de compressie kan meten. Eerlijk gezegd heb ik een hekel aan het verwijderen van de bougies. Ik heb er goed gereedschap voor maar de beplating maakt het een verraderlijk klusje. Je molt zo de schroefdraad.
Was het bij jou een ingrijpende revisie of was het meer zuigers en cilinders?
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Re: oververhitting en oliegebruik
Ik vond het best ingrijpend ja. Ik heb een injectie en daarvan bleken een aantal onderdelen ook niet helemaal goed te werken. Hij hield bijvoorbeeld altijd wat in bij optrekken en ook rijdend schokte hij regelmatig. Sommige delen moesten met de hand opnieuw gemaakt worden. Daarbij moet bij het vervangen van de zuigers en cilinders sowieso de hele motor eruit natuurlijk. Ik heb van dat moment maar gelijk gebruik gemaakt door ook de krukas en nokkenas goed te laten bekijken. Dat houdt in dat je het carter moet splijten. De assen waren gelukkig nog wel goed. Verder alle flexibele buizen vervangen, die trekken vaak valse lucht of gaan lekken.
Het kost wat, maar hij rijdt nu wel heerlijk en robuust. Hij trekt zelfs vrij snel op, als ik wil trek ik sneller op dan een gemiddelde auto op de weg (hoewel veel mensen ook niet kunnen rijden natuurlijk ). Hij blijft ook altijd koel. Slechts 1 keer boven de 100 graden gekomen, in een file met 30 graden.
Enige is dat ik graag nog de luchthoeveelheidsmeter wil laten testen en afstellen. Het verbruik ligt nu bij 1 op 7, volgens mij moet dat beter kunnen.
Volgens mij zijn de motoren uit die tijd na zo'n 100.000 kilometer en 40 jaar gebruiken altijd wel toe aan revisie.
Kortom, je krijgt er veel rijplezier voor terug!
Het kost wat, maar hij rijdt nu wel heerlijk en robuust. Hij trekt zelfs vrij snel op, als ik wil trek ik sneller op dan een gemiddelde auto op de weg (hoewel veel mensen ook niet kunnen rijden natuurlijk ). Hij blijft ook altijd koel. Slechts 1 keer boven de 100 graden gekomen, in een file met 30 graden.
Enige is dat ik graag nog de luchthoeveelheidsmeter wil laten testen en afstellen. Het verbruik ligt nu bij 1 op 7, volgens mij moet dat beter kunnen.
Volgens mij zijn de motoren uit die tijd na zo'n 100.000 kilometer en 40 jaar gebruiken altijd wel toe aan revisie.
Kortom, je krijgt er veel rijplezier voor terug!
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: oververhitting en oliegebruik
Oke, bij mij zat er net een electronische ontsteking in en was hij afgesteld bij HR-engineering. Ik had deze zomer keurig zijn 70 pk (ik heb ook injectie).
Ik wil overstappen naar LPG (laat ik gelijk naar kijken).
Ik wil overstappen naar LPG (laat ik gelijk naar kijken).
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: oververhitting en oliegebruik
de motor er onder uit gepeuterd....blijft een naar klusje. De boel schoon maken en dan gaat ie dinsdag naar Doesburg.
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: oververhitting en oliegebruik
De motor ligt in Doesburg.
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: oververhitting en oliegebruik
Advies van Doesburg is totale revisie....4700 euries.
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: oververhitting en oliegebruik
Herkenbaar.
Blijf luchtgekoeld rijden
Blijf luchtgekoeld rijden
Op naar een lang en heet bus seizoen.
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: oververhitting en oliegebruik
Ja...ik heb toch wel even naar de Subaru verhalen gekeken. Maar ik rij toch niet harder dan 100. En er gaat veel karakter verloren. Nee het blijft luchtgekoeld.
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: oververhitting en oliegebruik
Zo'n bericht is altijd balen. Totdat het achter de rug is, het geld is overgemaakt en je met grote grijns het gaspedaal induwt (wetende dat je er voorlopig vanaf bent).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: oververhitting en oliegebruik
Zo das even verwerken zo'n bedrag. Maar ja die type 4 onderdelen zijn duur en dan kun je er voorlopig weer tegen.
Mijn 2.0 CJ wordt op dit moment ook gereviseerd. Alleen het onderblok dan, de rest doe ik zelf.
IK heb nog geluk dat de krukas, cilinderkoppen en cilinders nog goed zijn, de nokkenas is wel versleten en uitlaatkleppen komen er nieuw in.
Wat moet er bij jouw blok allemaal vervangen worden?
Mijn 2.0 CJ wordt op dit moment ook gereviseerd. Alleen het onderblok dan, de rest doe ik zelf.
IK heb nog geluk dat de krukas, cilinderkoppen en cilinders nog goed zijn, de nokkenas is wel versleten en uitlaatkleppen komen er nieuw in.
Wat moet er bij jouw blok allemaal vervangen worden?
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: oververhitting en oliegebruik
mag ik dan blij zijn met m`n 1600 motortje
echter kun je straks dan wel weer veeeeeeeeeeeeeeeeeele km`tjes vooruit.
en zou zelf ook geen ombouw naar sub. of andere doen
echter kun je straks dan wel weer veeeeeeeeeeeeeeeeeele km`tjes vooruit.
en zou zelf ook geen ombouw naar sub. of andere doen