type 4 motor 'syndroom' voor T2b
type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Hallo allemaal,
Na 6 jaar van onze T3 Westfalia genoten te hebben, hebben we een paar maanden geleden toch maar iets gedaan wat al een tijdje kriebelde...
Het is een T2b 1979 Eurec camper geworden (Engelse naam is Devon Moonraker)!
Origineel NL'se auto en in compleet originele staat en belangrijkste, roestvrij!
Maar... De motor, 2.0 CJ, lekt flink wat olie, dat wist ik bij aankoop. Na onderzoek blijkt dat dit het probleem is:
[url]http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=613026
[/url]
Deze bout is niet meer vast te draaien en lekt olie op dit punt. ai... dus...
Schijnt een typisch type 4 motor probleem te zijn.
Ben bang dat het een complete demontage en revisie gaat worden. Motor loopt verder perfect en heeft goede compressie, >9bar.
Ik wil wel de motor behouden aangezien dit de originele motor is.
Mijn vragen waar wellicht iemand mee kan helpen;
- Meer mensen die dit hebben gehad en hoe opgelost?
- Iemand tips waar ik de motor kan laten reviseren, woon zelf in Noord Brabant bij Uden en wil het liefst in de buurt houden.
Alvast bedankt voor de tips!
Na 6 jaar van onze T3 Westfalia genoten te hebben, hebben we een paar maanden geleden toch maar iets gedaan wat al een tijdje kriebelde...
Het is een T2b 1979 Eurec camper geworden (Engelse naam is Devon Moonraker)!
Origineel NL'se auto en in compleet originele staat en belangrijkste, roestvrij!
Maar... De motor, 2.0 CJ, lekt flink wat olie, dat wist ik bij aankoop. Na onderzoek blijkt dat dit het probleem is:
[url]http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=613026
[/url]
Deze bout is niet meer vast te draaien en lekt olie op dit punt. ai... dus...
Schijnt een typisch type 4 motor probleem te zijn.
Ben bang dat het een complete demontage en revisie gaat worden. Motor loopt verder perfect en heeft goede compressie, >9bar.
Ik wil wel de motor behouden aangezien dit de originele motor is.
Mijn vragen waar wellicht iemand mee kan helpen;
- Meer mensen die dit hebben gehad en hoe opgelost?
- Iemand tips waar ik de motor kan laten reviseren, woon zelf in Noord Brabant bij Uden en wil het liefst in de buurt houden.
Alvast bedankt voor de tips!
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Hoi Rob,
Ik zie dat dit je eerste berichtje is!
Wij zijn naast je verhaal ook benieuwd naar je bus en foto's worden dan aangemoedigd.
Lassen aan je carter kan zeker maar moet wel door iemand gebeuren die weet hoe deze legering te lassen.
Aangezien je toch het hele carter leeg moet maken dan is het mi verstandiger een ander leeg carter op de kopt te tikken.
Ik woon in Veghel en weet wel iets van type 4 motoren.
Ook over je eventuele revisie kan ik je de do's & dont's vertellen.
groet
Lex
Ik zie dat dit je eerste berichtje is!
Wij zijn naast je verhaal ook benieuwd naar je bus en foto's worden dan aangemoedigd.
Lassen aan je carter kan zeker maar moet wel door iemand gebeuren die weet hoe deze legering te lassen.
Aangezien je toch het hele carter leeg moet maken dan is het mi verstandiger een ander leeg carter op de kopt te tikken.
Ik woon in Veghel en weet wel iets van type 4 motoren.
Ook over je eventuele revisie kan ik je de do's & dont's vertellen.
groet
Lex
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Rob wil graag de originele motor behouden, een ander carter zoeken is dus geen optie.
Blijft alleen de optie van (laten) lassen over.
Het carter van een type 4 is van aluminium wat met de juiste voorzorgsmaatregelen prima is te lassen.
Ieder gerenommeerd motorenrevisie bedrijf zou dit voor je moeten kunnen doen maar Bas Ahnendorp kan dit zeker voor je doen, dit bedrijf heeft zeer veel ervaring met revisie van type 4 motoren.
Ook HR engineering kan je wel van dienst zijn denk ik.
Blijft alleen de optie van (laten) lassen over.
Het carter van een type 4 is van aluminium wat met de juiste voorzorgsmaatregelen prima is te lassen.
Ieder gerenommeerd motorenrevisie bedrijf zou dit voor je moeten kunnen doen maar Bas Ahnendorp kan dit zeker voor je doen, dit bedrijf heeft zeer veel ervaring met revisie van type 4 motoren.
Ook HR engineering kan je wel van dienst zijn denk ik.
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Mezelf (en de bus zal ik zeker binnenkort introduceren, ben er erg blij mee, op dit probleempje na dan...
Dank voor de tips! Ik wil inderdaad de huidige motor carter behouden ivm de originele motor.
In de komende dagen gaat het blok eruit en dan eens goed inspecteren voordat ik deze naar een revisie bedrijf breng. Revisie ga ik namelijk niet zelf doen, ik wil wel dat het in 1 keer goed gebeurt..
Ik zat ook nog even te denken aan een 1600 inbouwen (en dit blok bij de bus houden voor de originaliteit).
1600 blokjes zijn toch wat betrouwbaarder en makkelijker/goedkoper te repareren.
En toevallig kan ik een goed 1600 bus blok aankopen.
Of kan dat niet met deze versnellingsbak en andere aansluitingen?
Alvast bedankt voor de hulp!
grt,
Rob
Dank voor de tips! Ik wil inderdaad de huidige motor carter behouden ivm de originele motor.
In de komende dagen gaat het blok eruit en dan eens goed inspecteren voordat ik deze naar een revisie bedrijf breng. Revisie ga ik namelijk niet zelf doen, ik wil wel dat het in 1 keer goed gebeurt..
Ik zat ook nog even te denken aan een 1600 inbouwen (en dit blok bij de bus houden voor de originaliteit).
1600 blokjes zijn toch wat betrouwbaarder en makkelijker/goedkoper te repareren.
En toevallig kan ik een goed 1600 bus blok aankopen.
Of kan dat niet met deze versnellingsbak en andere aansluitingen?
Alvast bedankt voor de hulp!
grt,
Rob
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Betrouwbaarheid is niet beter of slechter.
De type 4 is wel een doorontwikkeling van de type 1 en daarbij zijn er wat zaken verbeterd.
Zo heeft de type 4 standaard een oliefilter gekregen met "full flow"
Het carter is gemaakt van aluminium i.p.v. een magnesium legering en de krukas is veel zwaarder uitgevoerd.
Onderdelen/revisie is zeker goedkoper voor een type 1.
Echter het extra vermogen van de type 4 ga je zeker missen.
De type 4 is wel een doorontwikkeling van de type 1 en daarbij zijn er wat zaken verbeterd.
Zo heeft de type 4 standaard een oliefilter gekregen met "full flow"
Het carter is gemaakt van aluminium i.p.v. een magnesium legering en de krukas is veel zwaarder uitgevoerd.
Onderdelen/revisie is zeker goedkoper voor een type 1.
Echter het extra vermogen van de type 4 ga je zeker missen.
Laatst gewijzigd door blokkever op di dec 27, 2016 11:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
1600 heeft een andere bak en ook de beplating rond de motor past niet 1op 1, en ja ook het vermogen is een stukkie minder maar daar staat tegenover dat event . reparatie goedkoper is, zijn niet veel mensen die terug gaan van 2L naar een 1600.
Het is een afweging van voorstel en tegens en die zul je zelf moeten maken na alles goed op een rijtje te hebben gezet.
Het is een afweging van voorstel en tegens en die zul je zelf moeten maken na alles goed op een rijtje te hebben gezet.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
- Locatie: Hellevoetsluis
- Contacteer:
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Rob,
Misschien een domme vraag, maar waar lekt de motor nu echt. Weet je zeker dat inwendig de boel is afgebroken?
Zit het oliepijpje naar de pomp echt los?
Jeroen
Misschien een domme vraag, maar waar lekt de motor nu echt. Weet je zeker dat inwendig de boel is afgebroken?
Zit het oliepijpje naar de pomp echt los?
Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Dekota schreef:Rob,
Misschien een domme vraag, maar waar lekt de motor nu echt. Weet je zeker dat inwendig de boel is afgebroken?
Zit het oliepijpje naar de pomp echt los?
Jeroen
Ja helaas is dat overduidelijk. Heb de onderbeplating los gehaald en alles droog gemaakt maar al snel kwam de olie uit dat boutgat druppen. En er was al ooit geprobeerd om dicht te krijgen maar dat lukt niet als inwendig de schroefdraad weg is. Na wat zoekwerk kwam ik op het linkje in mijn begin bericht, dat is er echt aan de hand (helaas..)
Ondertussen overwogen en de 2.0 blijft, ga hem morgen uitbouwen en dan gaat het draaiend gedeelte naar iemand die hem kan herstellen en reviseren.
Tja, dit is de pech die je kunt hebben als je een bus aanschaft. Gelukkig is de rest van de bus in zeer goede staat dus we zijn er nog steeds erg blij mee en dit is te repareren. Komt goed.
-
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
- Locatie: Hellevoetsluis
- Contacteer:
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Rob,
De bout die de deksel op zijn plek houd zit in de olie opzuig buis gedraaid. als deze draad "dol" is, dicht hij zeker niet af, maar kan je er met een nieuwe olie opzuig buis zijn...
Je moet toch echt grof geweld gebruiken wil je een stuk uit het carter breken.
Voor reparatie zal je blok open moeten, dus voor het werk maakt het niet echt uit.
Succes,
Jeroen
De bout die de deksel op zijn plek houd zit in de olie opzuig buis gedraaid. als deze draad "dol" is, dicht hij zeker niet af, maar kan je er met een nieuwe olie opzuig buis zijn...
Je moet toch echt grof geweld gebruiken wil je een stuk uit het carter breken.
Voor reparatie zal je blok open moeten, dus voor het werk maakt het niet echt uit.
Succes,
Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Met 9 bar compressie en geen krukasspeling hoef je niet noodzakelijkerwijs aan een volledige revisie. Het carter moet wel open, maar dat kan prima door aan slechts 1 zijde de kop en cilinders te verwijderen. Mijn kennis van een type4 gaat echter niet ver genoeg om te weten of je bij gedeeltelijke demontage goed bij het afgebroken onderdeel kunt komen om te lassen.
Dan nog is het een inwendige reparatie. Met de juiste zorg demonteren en weer monteren is het opgelost en dan blijft het bij simpelweg schroeven en wat alu laswerk. Als je het blok als kaal draaiend gedeelte inlevert, moet dit echt niet meer dan 6 uur arbeidsloon hoeven te kosten. Een complete revisie kan het 10voudige daarvan kosten.
Dan nog is het een inwendige reparatie. Met de juiste zorg demonteren en weer monteren is het opgelost en dan blijft het bij simpelweg schroeven en wat alu laswerk. Als je het blok als kaal draaiend gedeelte inlevert, moet dit echt niet meer dan 6 uur arbeidsloon hoeven te kosten. Een complete revisie kan het 10voudige daarvan kosten.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Vanmorgen maar meteen de daad bij het woord gevoegd, het blok is eruit! en ga zodadelijk alles demonteren.
Ik heb ook al een adres waar het blok heen gaat om alles na te kijken en wat nodig is te vervangen.
Waarschijnlijk cilinders en zuigers behouden gezien de goede compressie.
Maar ik geef nu liever iets meer uit en dat we er voorlopig mee vooruit kunnen, we willen de bus nog lang houden en er vele vakanties lol mee hebben .
Ik heb ook al een adres waar het blok heen gaat om alles na te kijken en wat nodig is te vervangen.
Waarschijnlijk cilinders en zuigers behouden gezien de goede compressie.
Maar ik geef nu liever iets meer uit en dat we er voorlopig mee vooruit kunnen, we willen de bus nog lang houden en er vele vakanties lol mee hebben .
Re: type 4 motor 'syndroom' voor T2b
Dekota schreef:Rob,
De bout die de deksel op zijn plek houd zit in de olie opzuig buis gedraaid. als deze draad "dol" is, dicht hij zeker niet af, maar kan je er met een nieuwe olie opzuig buis zijn...
Je moet toch echt grof geweld gebruiken wil je een stuk uit het carter breken.
Voor reparatie zal je blok open moeten, dus voor het werk maakt het niet echt uit.
Succes,
Jeroen
Klopt niet helemaal, de schroefdraad zit echt in het carter en niet in de buis, daar zit een doorlopend gat in. Zie ook deze foto, het 'ringetje' bij 'late short' is het gat in de oliezuigbuis dinges..