Standaard of big bore cilinder/zuiger set?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

Standaard of big bore cilinder/zuiger set?

Bericht door Henk Tex » wo dec 14, 2016 23:13 pm

Hallo,
Tijdens de deelrevisie van onze motor type 4 1800cc blijken de cilinders zover te zijn versleten en glad dat opnieuw honen en nieuwe zuigerveren niet meer mogelijk is.
Nu zie ik dat er ook big bore sets te koop zijn voor wat meer vermogen. Op zich viel het me evengoed niet tegen wat het vermogen van de motor was, ondanks minder compressie op cilinder 3. Maar ik sta nu eventueel voor de keuze.
Kan een grotere cilinder/zuigerset kwaad wat betreft de motor, het carter is niet gesplitst. Dit was niet nodig. Is er sprake van andere krachten op het carter
Big bore set zou zijn 1910cc. Maakt dit veel verschil met de standaard 1795cc qua vermogen en verbruik? En of loopt het allemaal wat rustiger.
Bedenk me opeens, zijn er dan ook nog aanpassingen nodig aan de carburateurs of is dit alleen opnieuw afstellen, en is de opbrengst van de benzinepomp dan nog voldoende?
Ben wel benieuwd wat jullie er van zeggen, ik heb er zelf nog niet genoeg kijk op.
Groet vanaf Texel, Henk

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Standaard of big bore cilinder/zuiger set?

Bericht door hanhoo » di dec 20, 2016 21:48 pm

Ik zou gewoon voor het origineel gaan. Big bore is niet zoveel 'bigger' dan standaard. De effecten ga je pas merken als je het hele traject van inlaat tot uitlaat aanpast. En dan nog is het marginaal tenzij je een dikke portemonnee hebt.

Als je tevreden was met wat je had, zal nieuw al een fikse verbetering zijn. Ga je anders dan standaard, ben jij of de bouwer het wiel aan het uitvinden en zal je aan de slag moeten met compressieverhoudingen en carburateur besproeiering.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

Re: Standaard of big bore cilinder/zuiger set?

Bericht door Henk Tex » za dec 24, 2016 23:23 pm

Inmiddels een standaard set gekocht. Ik had de keuze ook eigenlijk niet... Big bore was nergens te krijgen/niet op voorraad . Beter zo! Ben benieuwd naar de prestaties. Evengoed bedankt voor je reactie hanhoo.

Plaats reactie