Aansluitingen Cold Start Valve?

Plaats reactie
superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Aansluitingen Cold Start Valve?

Bericht door superkever » zo nov 27, 2016 19:29 pm

Alle technische manuals noemen de aansluitingen pennen 45 en 46 van de Cold Start Valve. Op pen 45 komt 12 Volt te staan vanaf pen 86 van het dubbelrelais bij het starten. Pen 46 hangt aan de Thermo Time Switch (terminal G). De switch schakelt afhankelijk van de temperatuur (W) naar massa. Het lijkt erop dat in mijn bus de 12Volt vanaf het dubbelrelais (86) verkeerd op de connector van Cold Start Valve is aangesloten. Na doormeten lijkt het dat de +12 Volt vanaf het dubbelrelais (86) op aansluiting 46 zit i.p.v. 45. Het kabeltje van de Cold Start Valve is verderop opnieuw aan de systeemkabel gekrompen en heeft iemand in het verleden naar het lijkt zaken omgewisseld.
De nummers 45 en 46 staan niet op de Cold Start Valve en ook niet op de connector.
Wie weet als je naar de foto kijkt waar 45 en 46 op de Cold Start Valve zitten? Volgens mij links 45 (+12V) en rechts 46 (massa)? Klopt mijn veronderstelling?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Aansluitingen Cold Start Valve?

Bericht door Miranda & Marian » di nov 29, 2016 3:08 am

Ik heb ook even wat zitten doormeten aan mijn (compleet afgekoppelde) kabelboom.

Bij mij is er continuiteit tussen de rechtse pin van de CSV en de linkse pin van de TTS en pin 7 van het fi gedeelte van het dubbelrelais (88a) en de ECU op pin 4.

Volgens de fi manuals hoort pin 7 (88a) van het relais 12V te geven aan zowel de CSV als de TTS, en ook aan pin 4 van de ECU. Mijn kabel lijkt dus te kloppen op dit punt: de rechtse pin van de CSV hoort 12V te krijgen.

Wat jij pin46 noemt is de rechtse pin van de CSV en ik denk dat je ervan uit moet gaan dat die 12V zou moeten krijgen.

Nou wil het toeval dat ik bij het doormeten van mijn kabelboom vandaag zelf bij een van de injectors iets bijzonders tegen kwam, wat ook lijkt op een verwisseling van pinnen. Normaal zou de linkse pin van elke (normale) injector 12V moeten ontvangen via het weerstandsblok. Bij continuïteitsmeting tussen het weerstandblok en de injectoraansluiting van cyl2 in mijn kabel lijken de pinnen omgekeerd.

Ik weet niet of een pin-verwisseling uitmaakt bij een CSV, maar omdat er nog een tijd-temperatuur-schakelaar direct aan hangt heb ik een vermoeden dat je hierbij wat meer moet oppassen en zorgen dat het klopt. Misschien heeft daarom in jouw geval een vorige eigenaar (of een vw-garage) een (fabricage-)fout in de kabel hersteld?

Wat mijn geval betreft: ik weet niet of het uitmaakt voor de werking van een standaard injector welke van de twee pinnen 12V krijgt? Weet iemand hoe dit zit?

Miranda

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Aansluitingen Cold Start Valve?

Bericht door Dekota » di nov 29, 2016 11:20 am

Miranda,

Voor de injector maakt plus of min niet uit. De spool moet bekrachtigd worden om open te gaan.

zoek even "bosch l jetronic porsche 912e manual".

koma.mx.tl/bosch-l-jetronic-fuel-injection-manual.pdf

in pdf van de l-jetronic voor de porsche 912E zit een hoop info.

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Aansluitingen Cold Start Valve?

Bericht door superkever » di nov 29, 2016 18:33 pm

Miranda & Marian schreef:Ik heb ook even wat zitten doormeten aan mijn (compleet afgekoppelde) kabelboom.

Bij mij is er continuiteit tussen de rechtse pin van de CSV en de linkse pin van de TTS en pin 7 van het fi gedeelte van het dubbelrelais (88a) en de ECU op pin 4.

Volgens de fi manuals hoort pin 7 (88a) van het relais 12V te geven aan zowel de CSV als de TTS, en ook aan pin 4 van de ECU. Mijn kabel lijkt dus te kloppen op dit punt: de rechtse pin van de CSV hoort 12V te krijgen.

Wat jij pin46 noemt is de rechtse pin van de CSV en ik denk dat je ervan uit moet gaan dat die 12V zou moeten krijgen.

Nou wil het toeval dat ik bij het doormeten van mijn kabelboom vandaag zelf bij een van de injectors iets bijzonders tegen kwam, wat ook lijkt op een verwisseling van pinnen. Normaal zou de linkse pin van elke (normale) injector 12V moeten ontvangen via het weerstandsblok. Bij continuïteitsmeting tussen het weerstandblok en de injectoraansluiting van cyl2 in mijn kabel lijken de pinnen omgekeerd.

Ik weet niet of een pin-verwisseling uitmaakt bij een CSV, maar omdat er nog een tijd-temperatuur-schakelaar direct aan hangt heb ik een vermoeden dat je hierbij wat meer moet oppassen en zorgen dat het klopt. Misschien heeft daarom in jouw geval een vorige eigenaar (of een vw-garage) een (fabricage-)fout in de kabel hersteld?

Wat mijn geval betreft: ik weet niet of het uitmaakt voor de werking van een standaard injector welke van de twee pinnen 12V krijgt? Weet iemand hoe dit zit?

Miranda


Hallo Miranda,

Dank je voor jouw reactie.
Waarom ik het ook vroeg is dat het met vreemd leek dat +12 Volt vanaf het dubbelrelais aan de rechter pin van de CSV-connector zit. Want als je de connector eraf haalt, zie je bovenop het connector-deel van CSV zelf, rechts een min-teken en links een +-teken. Misschien zegt dat niet alles, want deze Bosch CSV wordt ook voor andere merken/type auto's gebruikt. Maar als ik de connectoren van de CSV en TTS haal en alleen de kabel doormeet, dan is conform tekening pin W van TTS verbonden met linker pin CSV en G van TTS aan rechter pin CSV. Alleen de +en - van de CSV zijn omgewisseld. Ik weet niet of dat in de werking uitmaakt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door superkever op zo dec 04, 2016 18:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Aansluitingen Cold Start Valve?

Bericht door superkever » di nov 29, 2016 20:09 pm

Hi Miranda,

Ik keek nog even in het FI schema van de Bentley manual. Daar staat dat pin 86, +12V van het dubbel relais aan TTS (G) en de CSV zit. Pin G zou de +12 V voor de verwarmingsspiraal van de TTS moeten zijn. Ik weet niet in geval de + en - van de CSV zijn omgewisseld of dat uitmaakt voor de elektromagneet in de CSV. Ik denk dat Noord en Zuid-pool worden omgedraaid en dat heeft misschien impact op de werking. Misschien ook niet en is het vergelijkbaar met het antwoord van Jeroen over de injectors.

Overigens denk ik dat je jezelf vergist, 88a van het dubbelrelais zit niet aan de TTS en CSV zoals jij aangaf. 88a gaat naar de EGR.

Afbeelding

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Aansluitingen Cold Start Valve?

Bericht door superkever » zo dec 11, 2016 20:29 pm

De nieuwe Bosch TTS heb ik gemonteerd en de kabel naar de CSV connector hersteld. De isolatie was nogal craquelé. Het blijkt dat origineel toch +12Volt van pin86 van het dubbelrelais+Pin G van de TSS aan de rechter pin van de CSV connector verbonden hoort. De CSV hoor ik nu klikken bij het starten als de TTS (max 8 sec, <35 grad C) naar massa schakelt zoals het hoort. Opgelost dus.

Op termijn ga ik wel op zoek naar nieuwe Fuel Injection kabelboom. De isolatie is verouderd en verhard.
Ik weet dat er in Amerika bedrijven zijn die op bestelling nieuwe FI-bekabeling leveren.
Weet iemand of er zo'n adres ook in Nederland te vinden is?
Ik zou het eventueel zelfs aandurven om zo'n nieuwe kabelboom zelf te maken. Echter het probleem is dat alle connectors zoals naar de Fuel injectors, CSV, AAR, TTS, etc. niet nieuw leverbaar zijn.

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Aansluitingen Cold Start Valve?

Bericht door Dekota » ma dec 12, 2016 9:32 am

99% nieuw maken? Ik heb waar ik geen nieuwe connectoren kon vinden de draadjes 5 cm van de connector afgeknipt en de nieuwe draad er aan gesoldeerd (met krimpkous er om heen).

Weet je zeker dat de inschuif pinnen niet nieuw te krijgen zijn?

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Aansluitingen Cold Start Valve?

Bericht door superkever » wo dec 14, 2016 13:25 pm

Dekota schreef:99% nieuw maken? Ik heb waar ik geen nieuwe connectoren kon vinden de draadjes 5 cm van de connector afgeknipt en de nieuwe draad er aan gesoldeerd (met krimpkous er om heen).

Weet je zeker dat de inschuif pinnen niet nieuw te krijgen zijn?

Jeroen


Bij de connector van de CSV heb ik precies hetzelfde gedaan als jij hebt gedaan.
Ondertussen heb ik ook op de website van Rick Donkers de schuifcontacten en nieuwe lege connectors waar die inpassen gevonden. Zijn alleen leverbaar in kleur zwart, maar dat boeit niet. Kan ook proberen de oude schuifcontacten uit de oude blauwe connector te halen. Volgens mij heb ik zelfs nog enkele van deze schuifcontacten van Rick Donkers ergens liggen, over van een klusje in mijn kever.

Plaats reactie