Pagina 1 van 2

Mistereuze rook

Geplaatst: do nov 03, 2016 18:51 pm
door old brumax
Ben benieuwd wie deze ouwe man het verlossende antwoord geven kan op de volgende vraag of liever gezegd op het volgende probleem.
Na mijn motor voorzien te hebben van nieuwe zuigers,cilinders en lagerschalen heeft deze ongeveer 2000. Km goed gelopen maar nu is er een zeer vreemd verschijnsel nl, indien de bus een of meerdere dagen rust heeft gehad en hij word gestart dan legt hij op eigen houtje een waar rookgordijn aan, dit duurd 10-15 sec.
Waarna de mist optrekt en hij verder loopt zonder rook, ook gebruikt hij niet noemenswaardig olie, ook geen benzine in de olie, heb het peil al laten zakken tot de min maar ook dat heeft niet geholpen.
Had in eerste instansie de olie van de klepsmering de schuld gegeven dus die afgekoppeld, resutaat het zelfde rookgordijn.
Wie kan mij het verlossende antwoord geven waar die olie in rust vandaan kan komen en in de cil terecht kan komen.

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: do nov 03, 2016 19:29 pm
door blokkever
Lijkt op een probleem met één of meerdere olieschraapveren.
Bij landurig stilstaande motor kan er olie verzamelen boven de olieschraapveren, deze verbranden dan wanneer de motor weer gestart wordt.
Ik ben bang dat je de cilinders er weer af moet halen om dit probleem op te lossen.

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: do nov 03, 2016 19:59 pm
door old brumax
blokkever schreef:Lijkt op een probleem met één of meerdere olieschraapveren.
Bij landurig stilstaande motor kan er olie verzamelen boven de olieschraapveren, deze verbranden dan wanneer de motor weer gestart wordt.
Ik ben bang dat je de cilinders er weer af moet halen om dit probleem op te lossen.

Daar had ik ook al aan zitten denken maar dan zou hij olie moeten gebruiken maar dat is verwaarloosbaar, bovendien zou hij dan ook gaan roken tijdens het rijden wat dus niet het geval is, heb vanmiddag met een VW freak aan het brainstormen geweest maar die kon ook niet bedenken wat er mis zou kunne zijn, ben bang dat het wel er op neer komt dat het blok er weer uit moet en los, alleen is het dan niet zeker dat ik dan het probleem kan vinden :twisted:

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: do nov 03, 2016 21:08 pm
door wouthwortel
Heb je goed gelet op de plaats van de "slotjes" van de zuigerveren??
Ik zelf plaats ze altijd boven de zuigerpen, maar anderen denken daar anders over.
Als de motor warm wordt, sluiten de zuigerveren weer beter en laten ze geen olie meer door.

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: do nov 03, 2016 22:11 pm
door old brumax
wouthwortel schreef:Heb je goed gelet op de plaats van de "slotjes" van de zuigerveren??
Ik zelf plaats ze altijd boven de zuigerpen, maar anderen denken daar anders over.
Als de motor warm wordt, sluiten de zuigerveren weer beter en laten ze geen olie meer door.

Niet echt , volgens mij draaien ze toch , een tweetakt heeft hier pennetjes tegen.
Het grote raadsel is da er zich ergens olie verzameld als de motor niet loopt en dat gebeurd niet als hij wel loopt en dat is tegen elke logica.

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: vr nov 04, 2016 7:58 am
door fahtal
Lekkage langs klepsteel?

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: vr nov 04, 2016 10:58 am
door old brumax
fahtal schreef:Lekkage langs klepsteel?

Niet logisch als de motor stilstaat en dan zou hij dat ook doen als hij loopt!
Zal er wel op neer komen dat de motor er deze winter uit moet, hebben we weer wat te doen moeten we maar denken en het houd me van de straat!! :lol: :(

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: vr nov 04, 2016 11:44 am
door hanhoo
Wat blokkever zegt is ook mijn vermoeden. Een probleem met een of meerder olieschraapveren. Hoewel de zuigerveren best wat willen ronddansen, zit de olieschraapveer met twee buitenste ringen vast. Die dansen niet ten opzichte van elkaar en de kier mag niet recht tegenover elkaar staan (120 graden moeten ze). Precies wat ik met het keverblokje ook fout heb gedaan, daar heb ik ze juist recht tegenover elkaar staan met beide kieren boven. En die heeft exact hetzelfde euvel als jij: na een tijdje stilstaan een blauwe walm bij het starten.

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: vr nov 04, 2016 16:19 pm
door old brumax
hanhoo schreef:Wat blokkever zegt is ook mijn vermoeden. Een probleem met een of meerder olieschraapveren. Hoewel de zuigerveren best wat willen ronddansen, zit de olieschraapveer met twee buitenste ringen vast. Die dansen niet ten opzichte van elkaar en de kier mag niet recht tegenover elkaar staan (120 graden moeten ze). Precies wat ik met het keverblokje ook fout heb gedaan, daar heb ik ze juist recht tegenover elkaar staan met beide kieren boven. En die heeft exact hetzelfde euvel als jij: na een tijdje stilstaan een blauwe walm bij het starten.

OK, stel dat dat het geval is wat zeer wel mogelijk is omdat ik ze zo uit de doos erin gedaan heb, veren zaten om de zuigers en daar is dus niets mee gedaan, blijft de vraag over waarom liep hij eerst wel goed en na een paar duizend km ineens rook????

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: vr nov 04, 2016 18:11 pm
door Inactief Account
Goede vraag mijn blokje doet exact hetzelfde tijdje staan is een pluk blauwe rook en verbruik is te verwaarlozen.
tijdens het inlopen en de eerst paar duizend kilometer geen last gehad.

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: vr nov 04, 2016 18:35 pm
door wouthwortel
old brumax schreef:Het grote raadsel is da er zich ergens olie verzameld als de motor niet loopt en dat gebeurd niet als hij wel loopt en dat is tegen elke logica.


Niet helemaal; als de motor koud is, is er meer speling tussen zuiger en cilinderwand en zou olie uit het carter kunnen sijpelen langs de zuiger(veren), bij warme motor is deze speling minimaal, daardoor komt er dus geen olie meer op de zuigerkop.
Het is een linke test, maar is het zinvol om je carter maar tot de helft te vullen met olie?? Als dan het oliepeil lager (maar dat weet ik dus niet :? ) is dan de onderkant van de cilinders, zou dit koude-motor-probleem voorbij moeten zijn.
Maar of jij of Shadowman dit aandurven??

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: vr nov 04, 2016 19:07 pm
door blokkever
Dat is een zinloze test, het oliepeil staat altijd lager dan de onderkant van de cilinders.
Het staat zelfs lager dan de stoterstangbuisjes anders zou de olie uit het blok stromen als je de kleppendeksels verwijderd.

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: vr nov 04, 2016 20:45 pm
door old brumax
@wouth, dat heb ik dus ook getest, het oliepeil laten zakken tot het min maar ook dar geeft geen verandering, en ja het peil zit dan ruim lager dan de onderkant vd cilinders. Zie mijn beginpost.

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: zo nov 06, 2016 10:00 am
door Inactief Account
enige verklaring die ik kan bedenken is dat het motorblokjes zijn die een beetje ruim in de spelingsmarge zijn opgebouwd . dus bij koude bijna aan de maximale speling zitten zodat er bij het starten een klein beetje olie
tussen de zuigerveren de cilinder in wordt gezogen en verbrand.

de hoeveelheid olie die nodig is voor een flinke rookpluim is minimaal .

Echter
bij een compressie test met koude motor 9,3 bar en compressie test met warme motor 9,4 was het verschil in waardes bijna te verwaarlozen . en mijn compressie druk zit met 9,4 Bar ruim boven de minimum waarde en er is minder dan 0,5 % verschil tussen de cilinders.
dus dit zou die deze redenatie weer ontkrachten.

Re: Mistereuze rook

Geplaatst: zo nov 06, 2016 13:25 pm
door gruns.lex
Ook een duit in het zakje doen.
- Je de zuigers in de goede richting geplaatst (met de pijl naar het vliegwiel) ?
- er een kanaaltje van de olieschraapveer verstop zit welke daarmee niet afvoert naar carter tijdens bedrijf maar wel de olie terug laat gaan naar verbrandingsruimte als de motor uitstaat.
- dat er olie wordt aangezogen tijdens de chokefase via de carteronluchting naar de carbs?