Mistereuze rook

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » zo nov 06, 2016 15:07 pm

gruns.lex schreef:Ook een duit in het zakje doen.
- Je de zuigers in de goede richting geplaatst (met de pijl naar het vliegwiel) ?
- er een kanaaltje van de olieschraapveer verstop zit welke daarmee niet afvoert naar carter tijdens bedrijf maar wel de olie terug laat gaan naar verbrandingsruimte als de motor uitstaat.
- dat er olie wordt aangezogen tijdens de chokefase via de carteronluchting naar de carbs?


Zuigers zitten er goed in , zeker weten, dat oliekanaaltje zou nog het enigste kunnen zijn wat ik bedenken kan daar de choke is uitgeschakeld omdat ik op lpg rij, maar ook om dat te controleren zal het blokkeer uit elkaar moeten en die optie word steeds zekerder.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Mistereuze rook

Bericht door gruns.lex » zo nov 06, 2016 18:01 pm

Tja als het waarschijnlijke niet is dan is het het onwaarschijnlijke!

via de carterontluchting kan olie terugkomen naar de carb...onwaarschijnlijk maar wie weet verzameld deze olie ergens wat dan terugloopt in e carb tijdens stilstand?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » zo nov 06, 2016 20:22 pm

Nope, ontluchting gaat in het oliebak luchtfilter welke is gereinigd en voorzien van een heel klein beetje nieuwe olie net onder peil.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » do mar 02, 2017 14:26 pm

Weer terug bij af :twisted: om te zien wat het probleem was heb ik dus de motor er maar weer eens uitgelepeld en eerst scoon gemaakt van de buitenkant zodat meteen duidelijk zou worden als er ergens olie uit zou lopen.
Daarna bepalating eraf carb dynamo, tot zoveralles ok, ook onder de klepdeksels geen narigheid zo te vinden, toen de kop er maar af en daar kwam dus uit cil 4 echt een plas(je) olie gelopen cil 3 was droog, daarna ook de andere kop eraf gehaald maar ook daar was alles zoals het hoorde mooi droog en schoon.
Daarna de cil en zuigers erafgehaald en bekeken maar ook daar was geen narigheid aan te ontdekken die de olielekkage zou kunnen verklaren en al helemaal niet omdat het alleen op/in cil. 4 was.
Daarna tijd voor nadere inspectie van de koppen, immers ik had op cil 2 slechte compressie 3 bar tegen 9 op de andere cil.
Daarbij bleek dat de klepgeleider van de uitlaat zoveel speling had dat de klepschotel de zetel ovaal had uitgesleten waardoor dus geen goede compressie opgebouwd kon worden, dat probleem dus gevonden maar het vreemde is dat door die zeer slechte klepgeleider GEEN olie lekte wat zeker verwacht kon worden.
Daarna met de zuigers naar de leverantsier van het spul, deze heeft de boel bekeken en kon er geen reden voor lekkage aan vinden, het zou echt uit de kop moeten komen!!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Mistereuze rook

Bericht door fahtal » do mar 02, 2017 14:37 pm

je zegt dat er olie in 4 zat en de de klep van 2 stuk was...heb je ook naar de kleppen van 4 gekeken?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » do mar 02, 2017 14:41 pm

Weer terug bij af :twisted: om te zien wat het probleem was heb ik dus de motor er maar weer eens uitgelepeld en eerst scoon gemaakt van de buitenkant zodat meteen duidelijk zou worden als er ergens olie uit zou lopen.
Daarna bepalating eraf carb dynamo, tot zoveralles ok, ook onder de klepdeksels geen narigheid zo te vinden, toen de kop er maar af en daar kwam dus uit cil 4 echt een plas(je) olie gelopen cil 3 was droog, daarna ook de andere kop eraf gehaald maar ook daar was alles zoals het hoorde mooi droog en schoon.
Daarna de cil en zuigers erafgehaald en bekeken maar ook daar was geen narigheid aan te ontdekken die de olielekkage zou kunnen verklaren en al helemaal niet omdat het alleen op/in cil. 4 was.
Daarna tijd voor nadere inspectie van de koppen, immers ik had op cil 2 slechte compressie 3 bar tegen 9 op de andere cil.
Daarbij bleek dat de klepgeleider van de uitlaat zoveel speling had dat de klepschotel de zetel ovaal had uitgesleten waardoor dus geen goede compressie opgebouwd kon worden, dat probleem dus gevonden maar het vreemde is dat door die zeer slechte klepgeleider GEEN olie lekte wat zeker verwacht kon worden.
Daarna met de zuigers naar de leverantsier van het spul, deze heeft de boel bekeken en kon er geen reden voor lekkage aan vinden, het zou echt uit de kop moeten komen!!!!!!
Vervolgens een paar andere koppen opgezocht, klepgeleiders vervangen, zetels geslepen,kleppen ingeschuurd, kortom gereviseerd en alles weer teruggebouwd, zuigers en cilinders ook weer op de zelfde plek en weer in de bus geplaatst in de hoop dat het probleem over zou zijn maar groot is mijn teleurstelling dat daags na een rit er weer dezelfde rookwolk verscheen al voorheen dus bijna alles voor niets geweest op die ene kop na maar voor mij wel de bevestiging dat de cilinder of zuiger, of beide, de boosdoener is, dus zal er niets anders opzitten dan nogmaals alles uit elkaar halen en weer een andere set zuigers en cilinders te monteren, denk dat ik die klus maar bewaar voor komende winter :mrgreen: ben er nu even klaar mee, heb de nieuwe APK weer voor 2 jaar en als alles doorgaat hoeft ie nog maar 1 keer voor de keuring en is hij dan APK vrij!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » do mar 02, 2017 14:45 pm

fahtal schreef:je zegt dat er olie in 4 zat en de de klep van 2 stuk was...heb je ook naar de kleppen van 4 gekeken?


Uiteraard heb ik de beide koppen bekeke en uitelkaar gehaald, daarbij bleek dat de kop va 3/4 al eens was klaargemaakt, had pefecte geleiders en er zaten zelfs rubbertjes op de klepstelen wat aan de andere kant niet het geval was!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Mistereuze rook

Bericht door freddeblok » do mar 02, 2017 18:13 pm

Ook lekker APK vrij
Maar dan ook rook vrij??


Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » do mar 02, 2017 18:28 pm

freddeblok schreef:Ook lekker APK vrij
Maar dan ook rook vrij??


Blijf luchtgekoeld rijden Fred

Sssssst ik kan een rookgordijn leggen net als trump. :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Mistereuze rook

Bericht door freddeblok » do mar 02, 2017 18:30 pm

old brumax schreef:
freddeblok schreef:Ook lekker APK vrij
Maar dan ook rook vrij??


Blijf luchtgekoeld rijden Fred

Sssssst ik kan een rookgordijn leggen net als trump. :mrgreen:[/quote

Tegen niemand iets vertellen


Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » do mar 02, 2017 18:41 pm

freddeblok schreef:
old brumax schreef:
freddeblok schreef:Ook lekker APK vrij
Maar dan ook rook vrij??


Blijf luchtgekoeld rijden Fred

Sssssst ik kan een rookgordijn leggen net als trump. :mrgreen:[/quote

Tegen niemand iets vertellen


Blijf luchtgekoeld rijden Fred

Dusssss als jullie tijdens het voorjaarsweekeind ineens niets meer zien dan ben ik er tussenuit geknepen. :lol: :lol:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Mistereuze rook

Bericht door freddeblok » do mar 02, 2017 18:48 pm

Moet je zeker niet doen.
Het wordt veels te gezellig.


Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Plaats reactie