rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door wouthwortel » ma okt 31, 2016 15:39 pm

Omdat ik nogal eens hoor dat de moderne benzine met hun ET10 erin alle (???) rubberen slangen van binnenuit opvreten, ben ik gaan zoeken naar mogelijke alternatieven.
Ik zit zelf te denken aan koperen of messing leidingen.
soms hoor ik ook wel van kunststof-leidingen, maar ik meen dat die nog wel eens willen uitharden.
en ja....welke diameter neem je dan, en hoe bevestig je de boel aan de tank en aan de carb??

Iemand hier ideeen en/of ervaringen?
I am Wouth and I approve this message.

RalfD
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: do sep 08, 2016 12:30 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Tilburg omgeving

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door RalfD » ma okt 31, 2016 15:55 pm

Tip de andere kant op, ik heb van diverse bronnen vernomen dat de euro95 van BP dit niet doet, ik tank dan ook in alle oldtimers deze benzine en tot op heden hier geen negatieve ervaringen mee gehad (opvreten rubbers etc).

Wellicht heb je hier iets aan.
Groet,

Ralf
------------------------------------------------------------------
T2a deluxe savannah beige camper in wording

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door old brumax » ma okt 31, 2016 18:28 pm

wouthwortel schreef:Omdat ik nogal eens hoor dat de moderne benzine met hun ET10 erin alle (???) rubberen slangen van binnenuit opvreten, ben ik gaan zoeken naar mogelijke alternatieven.
Ik zit zelf te denken aan koperen of messing leidingen.
soms hoor ik ook wel van kunststof-leidingen, maar ik meen dat die nog wel eens willen uitharden.
en ja....welke diameter neem je dan, en hoe bevestig je de boel aan de tank en aan de carb??

Iemand hier ideeen en/of ervaringen?

Slangen op de sloop halen, zitten tegenwoordig bijna allemaal een soort nylon in, dan ter bescherming een gewone benzineslang erom heen eb dan een klem erop die klemt door de rubber buitenslang heel mooi dicht.
In Doesburg verkopen ze het ook aan de meter ;) wel even meten hoe groot je nodig hebt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door hanhoo » ma okt 31, 2016 19:02 pm

Helpt helaas niet. Het probleem zit hem niet in de gebruikte slangen. Moderne benzineslangen kunnen prima tegen E10, dus gewoon nieuw kopen bij de flaps. Probleem met E10 zit in het materiaal van de carbs / tank of alles wat metaal bevat. Bij Euro95 geldt maximaal 5% bio ethanol en bij E10 is dit 10%. Ethanol trekt vocht aan en dat leidt tot corrosie. Zowel op alu, rubber, kurk en andere stoffen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door old brumax » ma okt 31, 2016 19:47 pm

hanhoo schreef:Helpt helaas niet. Het probleem zit hem niet in de gebruikte slangen. Moderne benzineslangen kunnen prima tegen E10, dus gewoon nieuw kopen bij de flaps. Probleem met E10 zit in het materiaal van de carbs / tank of alles wat metaal bevat. Bij Euro95 geldt maximaal 5% bio ethanol en bij E10 is dit 10%. Ethanol trekt vocht aan en dat leidt tot corrosie. Zowel op alu, rubber, kurk en andere stoffen.

Alcohol droogt het rubber uit waardoor het gaat barsten, heten ook wel droogscheurtjes, en waarom denk je dat er al jaren een soort nylon in alle auto's gebruikt word ook voor diesels!
INderdaad is het zo dat zelfs de carp kan uitvreten en daardoor op den duur lekken.
TEgen corrosie zou je tekens tijdens het tanken een half litertje olie bij in de tank kunnen mikken, minder tot geen roest in de tank en wellicht voorkom je daarmee ook drogscheurtjes in de rubberslangen en het smeert de Carb. en de kleppen ook nog eens.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door Davistev13 » di nov 01, 2016 17:35 pm

Ik sluit me aan bij old brumax . De slangen worden door ethanol aangevreten. Ik vervang ze gewoon om het jaar.
Wat betreft de olie in de benzine . Ik heb een artikel gelezen dat onze duitse vrienden dit probleem nog meer hebben ivm het verhogen van het ethanol gehalte. En die voegen inderdaad 2takt olie aan hun benzine. Het artikel stond in auto motor klassiek. De verhouding weet ik niet.

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door Davistev13 » di nov 01, 2016 17:47 pm

Jaja gevonden voor de liefhebber. Ook wil ik jullie erop wijzen dat er een onderzoek is geweest welke benzine boeren het beste product leveren en dus het minste ethanol toevoegen. Dat zijn
https://amklassiek.nl/olie-bij-benzine/2013/08/12/



Bp
Shell
Esso

maxima
Actief Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door maxima » vr nov 04, 2016 20:44 pm

klinkt leuk 2 takt olie door de benzine, kunnen we ook met een trabant gaan rijden.
en wat doet dit met de apk?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door old brumax » vr nov 04, 2016 20:49 pm

maxima schreef:klinkt leuk 2 takt olie door de benzine, kunnen we ook met een trabant gaan rijden.
en wat doet dit met de apk?

Helemaal niets, en dat hele kleine beetje olie is zo weinig dat je er niets van merkt of ziet mss dat je het kunt ruiken , maar daar heb ik geen ervaring mee, nooit geprobeerd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door Davistev13 » za nov 05, 2016 14:57 pm

Ja klopt je merkt er niks van maar zorg wel voor wat extra smering voor je benzine tank etc.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: rubberen benzineslangen vervangen door.....??

Bericht door wouthwortel » di jan 03, 2017 16:49 pm

hanhoo schreef:Helpt helaas niet. Het probleem zit hem niet in de gebruikte slangen. Moderne benzineslangen kunnen prima tegen E10, dus gewoon nieuw kopen bij de flaps.


Hier zijn de ervaringen toch ff iets anders:

http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 23&t=28641
I am Wouth and I approve this message.

Plaats reactie