type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door Reef blue » wo okt 12, 2016 17:12 pm

Ik had zelf klepjes (en dekseltjes) gemaakt voor in de verbinding van het ventilatiehuis naar de kachelpot (waren niet te vinden) van dun staal. Maar toen ik de oude kachelpotten ging opruimen viel er een origneel klepje uit. Maar dat klepje is heel dun en van aluminium.

Ik twijfel nu of dat de zelfgemaakte stalen klepjes niet te zwaar zijn. Iemand een idee.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door gruns.lex » wo okt 12, 2016 18:42 pm

Reef blue schreef:Ik had zelf klepjes (en dekseltjes) gemaakt voor in de verbinding van het ventilatiehuis naar de kachelpot (waren niet te vinden) van dun staal. Maar toen ik de oude kachelpotten ging opruimen viel er een origneel klepje uit. Maar dat klepje is heel dun en van aluminium.

Ik twijfel nu of dat de zelfgemaakte stalen klepjes niet te zwaar zijn. Iemand een idee.


Als het dun blik is zal het meevallen.
mits ze natuurlijk soepel over het asje bewegen.
het is van belang dan ze ook dichtvallen als de motor uitgaat zodat de warmte niet terug komt via de wisselaars naar het ventilatorhuis ed.

Ik heb ze destijds ook zelf nieuw geklopt (uit aluminium) om idd zo dicht mogelijk bij origineel te blijven EN omdat je dan ook niet hoeft te verven.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door Reef blue » wo okt 12, 2016 18:53 pm

oke, ik heb ze geverfd. Ik denk dat ik de oude weer terug zet en nog een dunne aluminium versie maak. Ik vraag met trouwens af; de klepjes hebben alleen een functie als de motor uit is. Maakt het wat uit dat de hete motor wat minder snel afkoelt?

of is de luchtstroom bij stationair al zo weinig dat de warme lucht toch opstijgt?
Laatst gewijzigd door Reef blue op wo okt 12, 2016 19:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door blokkever » wo okt 12, 2016 19:11 pm

Als je de elektrische fan aan hebt kan het best zijn dat warme lucht het koelhuis wordt ingedrukt bij lage toerentallen.
Ik heb deze klepjes ook al eens nagemaakt van dun aluminium van een kwart mm dik.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door Reef blue » wo okt 12, 2016 23:21 pm

Daar had ik niet aan gedacht, maar als de fan/ verwarming aanstaat komt er natuurlijk een beetje druk te staan in de pot. Ik had de verwarming nooit aan staan omdat het heel weinig effect had. Met de nieuwe potten hoop ik op wat verbetering.

Mijn idee was om de kachelpijp naar voren ook te isoleren. Ik begrijp dat de uitlaat ongeveer 370 graden is en dat de lucht in tegenstroom langs de uitlaat gaat. Het moet goed mogelijk zijn om met de kachelpotten hete lucht te maken. Ik heb ook wel vertrouwen in de ventilator als het buizentraject goed dicht is. Maar met enkelwandige dunne pijp waar de koude buitenlucht lekker langs stroomt koelt dat vervolgens rap af. Ik denk aan dubbelwandig met er tussenin superwool (keramisch). Heeft iemand ervaring met isoleren?

Klopt het overigens dat de luchtstroom vanuit het ventilatiehuis wordt gebruikt om de kachelpotten te koelen? Een soort ventilerende spouw waarbij de warmte bij de klepjes naar buiten gaat?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door blokkever » do okt 13, 2016 14:08 pm

Heeft jouw bus standaard nog geen geïsoleerde buizen?
Bij mijn bus is dat wel het geval, het Y-stuk is voozien van een isolerende deken en de buis naar voren is dubbelwandige harmonica buis met een isolerende laag tussen beide delen, het verdeelstuk haverwege is ook weer voorzien van een isolerende deken.
enige stukje wat niet geïsoleerd is zijn de buisjes tussen de kachelpotten en de regelkleppen.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door Reef blue » do okt 13, 2016 16:13 pm

Oke, dat Y stuk is inderdaad - een soort van - geïsoleerd. Maar de grote buis naar voren is bij mij eberspacher en niet geisoleerd. Kachelpotten en regelkleppen zijn ook niet geïsoleerd. Voorin zit ook dat zwarte buis en is ook niet geisoleerd.

Ik vraag me af waarom de kachelpotten niet zijn geisoleerd; die zitten vlak onder de cilinders. Bij weinig toeren zit daar weinig ventilatie en geven die potten veel warmte.

Ik ga er mee aan de slag ik zal kijken wat haalbaar is. Het is voor een daily driver wel handig een beetje hete lucht.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door blokkever » do okt 13, 2016 18:00 pm

Kachelpotten zijn van binnen geïsoleerd, daar zit een laag glasweefsel in met daaroverheen een dunne aluminium afwerking (nog net geen folie).
Bovendien worden de kachelpotten al behoorlijk heet en heeft verder isoleren m.i. weinig zijn.
Die zwarte buis is ook dubbelwandig, zijn twee aluminium folie lagen met daartussen een laag papier o.i.d.
Verder isoleren van deze buis kan misschien wel zin hebben en ook de pijpjes naar de regelkleppen zou wat kunnen helpen.
Mijn ervaring is echter dat er standaard voldoende warmte uit komt (mits alles technisch goed in orde) als de motor goed is warm gedraaid en dat is meestal het probleem dat dat vaak nogal wat tijd kost.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door transporterT2 » do okt 13, 2016 22:26 pm

Bij motoren boven de 1600 cc zit er in de motorruimte een blower/aanjager toch?
Deze blaast de warmte via de warmtewisselaars ,het Y stuk dan door de buis weer een splitsing vlak achter de voorstoelen in de vloer via een opening richting de passagiers achterin.
Dan verder naar voren via de totempaal onder het dashboard richting de ramen.
Dat stuk vanaf de warmtewisselaars is bij alle modellen van de bus hetzelfde?
Bij mijn bus (1600) ben ik ook aan het stoeien geweest met de kachel.
De buis midden onder de bus heb ik vervangen voor een rubberen versie dez wordt gebruikt om vloeistoffen door te transporteren bij diverse bedrijven.
En is goed bestand tegen water en andere weers invloeden.
Ook heb ik de buis uit 2 delen gemaakt om een extra buisventilator te plaatsen.
Deze zijn te koop bij bedrijven welke scheeps benodigdheden verkopen.
Hier een voeding heen gemaakt met een schakelaar op het dashboard.
Deze heeft 3 standen, en kan dan onafhankelijk van het motor toerental warme lucht blazen vanuit motorruimte richting passagiers ruimte.
Scheelt een hoop warmte vind ik wanneer het weer wat minder wordt.
Ook wanneer het regend en de boel beslagen is trekt hij het aardig droog op het raam.
Foto's zo even niet bij de hand maar kan ik wel maken.

Jw

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door Tuinkabouter90 » do okt 13, 2016 23:08 pm

Ben wel benieuwd naar die foto's van verbetert verwarmingssysteem van de 1600

brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door brampk8 » vr okt 14, 2016 16:27 pm

Online is een boel info te vinden over verwarmingsupgrades:

http://www.type2.com/library/heat/heatdum.html
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=56101


Ik zit nog te twijfelen of ik dat wil gaan doen: heb me vorige week een moderne standkachel gekocht en overweeg het daar bij te laten en de hele warmtewisselaarsbende eronderuit weg te laten.

Vraag me alleen af of ik de voorruit dan nog een beetje fatsoenlijk kan ontwasemen... (is dit Nederlands?? :D )
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door gijsv » vr okt 14, 2016 18:00 pm

Ik heb evt nog een electrische voorruit ontwasemig liggen van alpina, werkt dus op 12v. Mag je hebben voor een 6-pack herfstbok. Kan ik ook nog richting den haag brengen (werk op HS).

ooit gekocht voor de kever die niets had, maar mijn bus komt in de kou niet echt buiten en ik heb een goed werkende standkachel en goede kachelpotten.... ligt dus in de weg

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door old brumax » vr okt 14, 2016 18:15 pm

Of 1 uitgang of afsplitsing ervan op de totempaal aansluiten??!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door Reef blue » za okt 15, 2016 12:40 pm

Er zijn inderdaad heel veel verhalen over. En voor een daily driver vind ik een goede ontwaseming essentieel.

Ik warm mijn bus in de winter op met een kacheltje. Dan moet vervolgens de verwarming het over kunnen nemen. Ondertussen ben ik ook mijn eberspacher aan de praat aan het krijgen maar dat valt me niet mee. Als iemand nog een goede eberspacher BA6 monteur weet dan hou ik mij aanbevolen. Ik weet alleen iemand die 55 euro per uur kost....

Het is natuurlijk ook heel belangrijk om de boel droog te houden.

Ik heb veel vernieuwd en ik ben benieuwd hoe het met de stank gaat. De volgende stap is om de lucht uit de motorruimte te halen.

Isolatie lijkt me de laatste stap. Maar ik heb de isolatie van de buizen bekeken maar dat lijkt me toch echt redelijk bedroevend. Een laag superwool (keramisch) moet het beter doen. Maar dan moet er wel een waterdichte laag omheen.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: type 4, klepjes in het ventilatiehuis

Bericht door blokkever » za okt 15, 2016 12:49 pm

Ik denk dat alle verbindingen goed luchtdicht maken het meeste helpt, verder helpt een beetje isolatie al heel veel en nog meer isoleren gaat dan steeds minder bijdragen.
Een goed werkende Eberspacher is m.i. een betere investering dan alles extreem goed isoleren.

Plaats reactie